- רדיו קול חי - -

נשיא המדינה: "אם הקהילה הבינלאומית לא תנקוט בצעדים נחרצים ישראל תעשה זאת"

על רקע סבב שיחות הגרעין בין המעצמות לאיראן נפתח בוינה ונתקע כעת בויכוח על הסרת הסנקציות, נשיא המדינה יצחק הרצוג קיבל היום (ראשון), את כתב ההאמנה של השגריר החדש של ארצות הברית בישראל, תומאס ריצ'ארד ניידס, עם כניסתו לתפקיד בטקס רשמי בבית הנשיא.

 

הנשיא פתח את ההצהרה המשותפת ואמר, "זו זכות וכבוד אמיתי עבורי, כנשיא מדינת ישראל, לפתוח את ביתי בפניך, השגריר החדש של ארצות הברית- ברוך הבא, השגריר תום ניידס. באופן אישי, המשפחה שלי הייתה בקשרים עם למעלה מ-14 נשיאים אמריקאים. גדלתי בארצות הברית, הושפעתי מאוד מרוח החוקה, מהמגוון החברתי שלה ומהמסורת הדמוקרטית שלה".

הנשיא הוסיף, "זו הסיבה שעונג לי לארח אותך, אדוני השגריר, כאן בבית הנשיא, לקבל את כתב האמנתך ולהדליק את הנר השמיני והאחרון של חנוכה ביחד איתך".

הנשיא הפתיע את השגריר בפתח דבריו ואמר, "יש לי הפתעה קטנה בשבילך: בילדותך למדת בבית ספר יום א' לעברית בקהילה היהודית הקטנה בעיירה דולות', מינסוטה. הזמנתי לכאן היום את מנהלת בית הספר, חברתי הטובה אליזבת אלי אלוני, שיושבת כאן עכשיו, להצטרף אלינו והיא זוכרת אותך מימיך כנער. אתה אולי לא זוכר אותה, אבל היא זוכרת אותך. תום, בטח ממנה למדת את העברית המשובחת שלך" אמר הנשיא.

הנשיא הרצוג התייחס להסכמי השלום שהביא ראה"מ לשעבר נתניהו ואמר, "ישראל מצפה לעבוד ביחד בהרמוניה ובשיתוף מלא. אתה מגיע לאזור שבו יותר תקווה. הסכמי אברהם שינו לחלוטין את המצב האסטרטגי והאזורי. עלינו לממש את הפוטנציאל של ההסכמים ההיסטוריים הללו לצד ארצות הברית. שמחתי לשוחח על כך עם יורש העצר של האמירויות, השייח מוחמד בין זייד, בשיחת הטלפון החמה והידידותית שלנו בסוף השבוע האחרון".

 

הנשיא הרצוג הפתיע את השגריר בנושא הגרעין האיראני והציג קו תקיף שלא נשמע עד עתה מהנהגת המדינה הנוכחית, "בלי ספק האתגר הגדול העומד בפני ישראל וארה"ב הינו האיום המשותף של איראן. אנו עוקבים מקרוב אחר המשא המתן של הקהילה הבינלאומית עם איראן. ישראל תברך על פתרון דיפלומטי מקיף שיפתור אחת ולתמיד את סוגיית איום הגרעין האיראני".

הנשיא הזהיר והבהיר כי "במקרה שלא יושג פתרון כזה ישראל שומרת את כל האופציות על השולחן, ואם הקהילה הבינלאומית לא תנקוט בצעדים נחרצים בנושא זה – ישראל תעשה זאת. ישראל תגן על עצמה בעצמה".

בסיום דבריו אמר נשיא המדינה, "השגריר ניידס, אני מודה לך שהצטרפת אלינו היום עם בנך מקס, ואני מאחל לך כהונה מלאת סיפוק, הנאה והצלחה בישראל יחד עם צוותך המצוין. אני מצפה לבקר בארצות הברית בזמן הקרוב ולהיפגש עם ידידיי הטובים הנשיא ביידן, סגנית הנשיא קמאלה האריס, והממשל כולו על מנת לקדם את מטרותינו המשותפות ולחזק את הקשרים ההיסטוריים בין שתי הדמוקרטיות הגדולות שלנו ובין עמינו".