נשיא המדינה בהדלקה: בחברון עלינו לחדש את הקריאה "אֶת אַחַי אָנֹכִי מְבַקֵּשׁ"

    איתי גדסי No Comments on נשיא המדינה בהדלקה: בחברון עלינו לחדש את הקריאה "אֶת אַחַי אָנֹכִי מְבַקֵּשׁ"

    נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיע למערת המכפלה בחברון וכובד בהדלת נר ראשון של חנוכה. בדבריו במעמד הזכיר הנשיא את דבריו אביו הנשיא המנוח מעל בימת האו"ם, על שטר הקניין של עם ישראל על מערת המכפלה והקשר האישי והמשפחתי של הנשיא לעיר חברון

    צילום: קובי גדעון לע"מ
    22:46
    23.04.24
    הרב אייל אונגר No Comments on איך נראה את ההצלחה בשגרת החיים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    נשיא המדינה יצחק הרצוג הדליק נר ראשון של חנוכה היום (ראשון) במערת המכפלה. עוד השתתפו במעמד הדלקת הנרות ראש הרשות המוניציפלית חברון הרב הלל הורוביץ, ראש מועצת קרית ארבע אליהו ליבמן, רבנים, מפקדי צה"ל ומשטרת ישראל, תושבים, תלמידי הישיבות ובנות האולפנה.

    הנשיא נאם במעמד ההדלקה ואמר, "אני שמח להדליק עמכם נר ראשון של חנוכה, כאן, במקום הקדוש הזה -חלקת קבריהם של האמהות והאבות. הזיקה שלי ושל משפחתי לכאן נמשכת דורות רבים".

    הנשיא סיפר כי "בדיוק החודש, לפני ארבעים וחמש שנה, הקריא שגריר ישראל באו״ם -אבי, חיים הרצוג ז"ל לימים הנשיא השישי של מדינת ישראל – בפני מועצת הביטחון, את אותם פסוקים מפרשת "חיי שרה", שקראנו בבית הכנסת לפני מספר שבתות. פסוקים שבהם מציגה התורה, שלא כהרגלה, את סיפור רכישת שדה המכפלה לפרטי פרטיו".

    "וכך, ישבו שגרירי האומות המאוחדות ושמעו את הסיפור כולו. שמעו כיצד רכש אברהם אבינו את השדה מעפרון החיתי בכסף מלא. באופן יוצא מגדר הרגיל, הוסכם כי הפסוקים יופצו כמסמך רשמי של האו"ם, מסמך שמוכיח ומנכיח את החיבור שלנו למערת המכפלה. וכך – שטר הקניין של המקום הקדוש היה למסמך רשמי של מועצת הביטחון של האו"ם", סיפר בהתרגשות הנשיא על אביו המנוח.

    הנשיא הוסיף וסיפר על אביו, "הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל, אחד מגדולי הדור ההוא, שהשנה נציין 40 שנים להסתלקותו מעימנו, בירך את אבי ז"ל על דבריו, באגרת מיוחדת ושופעת חום והערכה. אך זו כמובן לא ראשיתו של הקשר המשפחתי שלי למקום הזה – לחברון".

    הנשיא הזכיר את הקשר החם של משפחתו לעיר הקודש, "הרבנית פייה הילמן ז"ל אימו של סבא רבא שלי הרב שמואל יצחק הילמן זצ"ל שהיה אב בית הדין בלונדון, ושהיו לו קשרים אמיצים מאד עם הישיבה שהיתה אז כאן בחברון היתה כאן בתרפ"ט, בשעה שהתרחש, להוותנו, טבח נורא ביהודי חברון. שנים ספורות קודם לכן היא עלתה ארצה, לאחר שהתאלמנה, והשתקעה לבדה בחברון".

    עוד הוסיף, "את כל הדרך מליטא היא עשתה, רק כדי לגור בעיר הקודש חברון. תחת הכותרת: "אמו של הרב מלונדון" מופיע תצלומה מכוסה מכף רגל ועד ראש לאחר שנפצעה קשה מאד במאורעות תרפ"ט. היא ניצלה ממוות בטוח, כשהעמידה פני מתה לאחר פציעתה הקשה. אין לי ספק כי הייתה מתרגשת מאד, מכך שהיום מדליק אחד מצאצאיה נרות חנוכה במערת המכפלה, כנשיא מדינת ישראל".

    הנשיא קישר את מקום מערת המכפלה לחנוכה ואמר, "גבירותיי, רבותיי, חז"ל תהו מהיכן ידע האדם הראשון מה מקומה של המערה? והשיבו כי הוא צעד עד שראה אור דקיק העולה מן האדמה, בחנוכה, בהדלקת הנר ובפרסום הנס – כאן במערת המכפלה – אנחנו מחברים את אורות החנוכה לאורו של אדם, לאור האמהות והאבות".

    הנשיא הוסיף, "בסידור "עולת ראִיה", שואל הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל, למה מברכים "להדליק נר של חנוכה" ולא בלשון רבים "להדליק נרות של חנוכה", ועונה כי על אף שהאורות הרבים נראים לנו נפרדים לגמרי לעתיד לבוא נבין כי כולם הם נר אחד שלם כסמל לשלום ולאחווה בעם. "אֶת אַחַי אָנֹכִי מְבַקֵּשׁ", כך אמר יוסף הצדיק, שנשלח מחברון לדרוש בשלום אחיו, והיום, דווקא כאן, דווקא בחברון עלינו לחדש את הקריאה".

    בסיום דבריו אמר הנשיא, "אחי, אחיותיי, גם היום, עם כל המורכבות – ואינני מתעלם לרגע מהמורכבות – הזיקה ההיסטורית של העם היהודי לחברון, למערת המכפלה, למורשת האמהות והאבות איננה מוטלת בספק. ההכרה בזיקה הזו צריכה להיות מעל לכל מחלוקת. כשאנו מאוחדים סביב האור הנפלא של נרות חנוכה".

     



    0 תגובות