- רדיו קול חי - -

מיוחד ומעמיק: מנהגי הקהילות והנהגותיהן בחג החנוכה

מנהג החצי שעה /  חנוכה תשפ"ב: 

אחד המנהגים היפים ביותר בחנוכה הוא להמתין חצי שעה ליד הנרות משעת הדלקתן, והמקור לזה הוא מדברי מרן השולחן ערוך (סי' תערב' סעיף ב') וזה לשונו: "שכח או הזיד ולא הדליק עם שקיעת החמה, מדליק והולך עד שתכלה רגל מן השוק שהוא כמו חצי שעה, שאז העם עוברים ושבים ואיכא פרסומי ניסא. הלכך צריך ליתן בה שמן כזה השיעור". וכו'.

יוצא מפשט הדברים וכך גם פשט דברי הפוסקים שהשיעור הוא חצי שעה מצד פרסום הנס, ומצד מה שהגמ' קוראת לזה: "עד דכליא רגלי דתרמודאי".

ובס"ק ו' מציין המשנ"ב בשם המגן אבהם ושאר אחרונים שאף בזמנינו צריך לשיעור הזה, אבל אם נותן בה שמן הרבה יותר שידליק, אין בזה שום מצוה. ואם ירצה לתת שמן יותר מהזמן גם שם המשנ"ב מציין שהחובה היא אמנם חצי שעה שהשמן מוקצה בה למצותו רק לחצי שעה הזו, אבל אחרי כן מותר לכבותו ולהנות ממנו.

והגאון ר' יוסף ענגיל בעל "גיליוני הש"ס" (שם, כא:) אחר שהביא פלפול בדין זה כתב סברתו ע"פ דברי ספר ה"יראים" (סי' קיז') שאפילו שיש שיעור למצוותו מכל מקום יש לומר שאם דולק יותר מן הזמן גם זה מצוה.

וזה לשון היראים (בהוכחה מתקיעת שופר): "ובהארכת תקיעתו יותר מכשיעור, אין בזה חילול יום טוב כל זמן שהוא עסוק ולא פירש מן התקיעה כדתניא בשבת שכל זמן שהוא עסוק במילה חוזר אפילו על ציצין שאינן מעכבין וכו' (בברית מילה).

ואולי יש לדמות זאת למה שמבואר בתוספתא בתרומות (פ"י) שכהן שהיה מיסב בתוך ביתו של ישראל, הרי זה מדליק לו את הנר בשמן שריפה, ואף על פי שעמד הכהן והלך לו – אין מחייבין אותו לכבותו".

ולכן גם כאן אם דלק יותר מהזמן של החצי שעה כנהוג היום ברוב בתי ישראל שמדליקים את הנר הרבה יותר מחצי שעה, יש בזה מצוה גדולה".

הנהגות – ניגע קצת בכמה הנהגות טובות שמצאנו בס"ד בדין זה:

והם הטעמים העיקריים במנהג הנפלא הזה של המתנה כמחצית השעה שהיא עיקר המצווה.

ואפשר להוסיף – מה שהביא הרב הגאון ר' בנציון מוצפי שליט"א בספרו "חנוכה בציון" (הערות אות ג') בשם ספרי קבלה (מאור עיניים דרוש חנוכה) שבשעה שנרות החנוכה דולקים, יש לו לאדם לבקש על בניו, הן לו הקיימים כבר והן אלו שיהיו בעתיד, שיהיו כולם צדיקים וחכמים, וכמאמר הגמ' במסכת שבת (כג:) "הרגיל בנר הויין לי-ה בנים תלמידי חכמים" (ועיין עיון יעקב, על האגדתות בספר "עין יעקב".

שנזכה… חג חנוכה שמח!