גבורת אלעזר המכב"י: הפיל הענק שכמו קם לתחייה

    אבי יעקב No Comments on גבורת אלעזר המכב"י: הפיל הענק שכמו קם לתחייה

    אין ילד שאינו מכיר את סיפור הקרב בין החשמונאים ליוונים, ומעשה הגבורה יוצא הדופן של אלעזר המכבי אשר דקר פיל בבטנו, הפיל התמוטט ואלעזר נמחץ ונהרג תחתיו | ימי החנוכה הוא הזדמנות נהדרת להרגיש שעומדים קרוב לפיל ואפילו להצטלם לידו – זוהי הכתובת שלכם לימים אלו

    צילום: באדיבות המצלם
    13:07
    28.03.24
    קובי פינקלר No Comments on עשרות אמצעי לחימה אותרו סמוך לבית חולים אל אמל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מפקדי הצבא היווני רכבו על פילים  וסוסים, מה שהפך את צבאם למרשים ומאיים במיוחד. בספר המכבים, מסופר על מעשה הגבורה הנועז של אלעזר המכבי שדקר פיל בבטנו, משום שחשב כי הוא  נושא על גבו את מפקד צבא יוון, הפיל התמוטט על אלעזר המכבי והוא נמחץ תחת גופו ונהרג.

    במוזיאון הטבע התנ"כי הסמוך לעיר בית שמש והאזורים בהם התרחשו קרבות החשמונאים, יש מגוון רב של בעלי חיים מיוחדים חלקם חיים והאחרים כמו קמים לתחייה בנראות חיה וטבעית. בסיפורי המכבים מסופר על הקרבות בין המכבים ליוונים, שהתרחשו בין היתר בעמק האלה, לא הרחק מהעיר בית שמש של ימינו. ליוונים היה צבא ענק וחמוש, וכנגדם, המכבים היו דלים באמצעי לחימה. רבים ביד מעטים.

    אמנם הפילים כמעט ולא היו מצויים בארץ ישראל, אך השנהב של הפילים היה פריט ייבוא נפוץ ויקר בעולם גם בימינו. השנהב שאנחנו מכירים שהיה לכיסאו של שלמה המלך,  בפרק שירה כתוב על חשיבות הפיל, המדרש  מביא את הלקחים שיש ללמוד מעולם הטבע, שירו של הפיל הוא הקל ביותר להבנה, הפיל מספר: "מַה גָּדְלוּ מַעֲשֶׂיךָ ה' מְאֹד עָמְקוּ מַחְשְׁבֹתֶיךָ".

    הפסוק הזה אינו אלא קריאת השתאות לנוכח פלאי הבריאה, הפיל מעורר  השתאות כזו,  מקורו של ביטוי זה באנשים שחוו את החוויה  של התבוננות בבעל החיים הענק ביותר עלי אדמות. בפילים אסיאניים זכרים גובהו של הפיל מגיע  לגובה של שלושה מטרים  ואף יותר, פילים אפריקאים זכרים מגיעים בדרך כלל לגובה של 4 מטר ושוקלים בין 4 ל-7 טון.

    במוזיאון, תוכלו ליהנות  ממוצג דגם של פיל בגודל טבעי ואף ניתן להצטלם על ידו עם חנית. הוא מוצג באולם נפלאות הבריאה, העוסק במגוון הגדול של צורות החיים בעולמנו. חג החנוכה הוא הזדמנות נהדרת להרגיש איך זה לעמוד קרוב לבעלי בגודלם הטבעי ואף  להצטלם איתם.



    0 תגובות