החוק להגבלת כהונת ר"מ עבר בקריאה ראשונה: "מקעקעים את הדמוקרטיה"

    איתי גדסי 3 Comment on החוק להגבלת כהונת ר"מ עבר בקריאה ראשונה: "מקעקעים את הדמוקרטיה"

    בתמיכת הרשימה המשותפת, החוק להגבלת כהונת ראש ממשלה עד 8 שנים עבר בקריאה ראשונה בכנסת. בליכוד תקפו בחריפות את החוק האנטי דמוקרטי וטענו כי מדובר בחוק אישי נגד נתניהו | תיעוד

    צילום: דוברות הכנסת
    20:51
    28.03.24
    פנחס בן זיו No Comments on המערכת הפוליטית כמרקחה: קריאות לפרישה מהממשלה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מליאת הכנסת אישרה היום (שני) בקריאה ראשונה את הצעת חוק-יסוד: הממשלה להגבלת כהונת ראש ממשלה לראשונה בעולם בדמוקרטיה פרלמנטרית, מכיוון שמדובר בתיקון לחוק ייסוד נדרש רוב מיוחד של 61 ואכן, לאחר הצבעה שמית תמכו בהצעה 66 ח"כים לעומת 48 שהתנגדו. ההצעה תועבר לוועדת חוקה להכנתה לקריאה ראשונה.

    על פי החוק, מוצע לקבוע שמי שכיהן בתפקיד ראש הממשלה תקופה רצופה של שמונה שנים לא יהיה רשאי לכהן עוד בתפקיד כאמור. תקופה תיחשב כרצופה אם לא חלפו בין כהונה אחת לאחרת יותר משלוש שנים.

    סעיף 3 להצעת החוק מציע לקבוע כי התיקון המוצע לא יחול על תקופות שבהן כיהן אדם כראש הממשלה טרם כניסתו לתוקף של התיקון המוצע. עוד מובהר בהצעה כי כהונה בתפקיד ראש הממשלה החלופי בממשלת חילופים אינה בגדר כהונה כראש הממשלה לפי חוק היסוד ועל כן ממילא אין מונים אותה במניין שנות הכהונה לעניין ההסדר המוצע.

    שר המשפטים גדעון סער הציג את הצעת החוק ואמר: "שלטון ממושך של אדם אחד הוא דבר מזיק. מול הסכנות של ריכוז כוח מופרז, וסיאוב הנובע מכך אנו מציעים הסדר טוב ומאוזן יותר ורוב גדול של אזרחי ישראל תומכים ברעיון ומעדיפים אותו לאיום שיעור על כהונה ללא הגבלה".

    ח"כ מירי רגב תקפה בדיון את החוק האישי נגד נתניהו: "החוק הזה, יחד עם החוק הנוסף שרוצה להעביר גדעון סער, הם חוקים פרסונליים שמנסים למנוע מבנימין נתניהו להמשיך לכהן כראש ממשלה כל עוד הציבור רוצה אותו. זה ברור לחלוטין שהממשלה הזאת התכנסה רק כדי למנוע מנתניהו את המשך מנהיגותו, מנהיגות שכל כך חסרה בחברה הישראלית ובמדינת ישראל, ואנחנו רואים את זה בכל הסקרים. גדעון, יש לך טיפ ממני: החוק הבא שאתה יכול להביא הוא חוק פשוט – בוא נחליף את העם".

    ח"כ יריב לוין ביקר בחריפות את העברת חוקים ע"י אדם שלא עובר את אחוז החסימה: "מה עושה אדם שקיבל שישה מנדטים בבחירות, ואחרי חודשים ספורים, מאז תחילת כהונת הכנסת והממשלה, מתדרדר לשפל של 1.3%? זה שווה בקושי-בקושי שני מנדטים. שני-שליש מתומכיו שלו, שלא היו רבים כל כך מהתחלה, אחרי חודשים ספורים כבר הביעו בו אי-אמון מוחלט".

    לוין הוסיף, "עכשיו, מה עושה אותו אדם? במקום לעשות חשבון נפש, במקום לנהוג אולי במידה מסוימת של צניעות, הוא עסוק רק בדבר אחד – במין מסע שכל תכליתו לערער ולקעקע את היסודות הבסיסיים ביותר של הדמוקרטיה הישראלית, באמירה שאין חריפה ובוטה ממנה: אם אותי, גדעון סער, הציבור לא רוצה, אז אני אמנע מהציבור לבחור במי שהוא כן רוצה".

    ח"כ קטי שטרית אמרה בדיון: "אני רוצה שיעזרו לי למצוא דמוקרטיה פרלמנטרית אחת, כלשהי, שיש בה חוק כמו שעולה כאן היום. במשטר פרלמנטרי ראש ממשלה נדרש לאמון הפרלמנט כדי למשול. ראש הממשלה הוא ראש הרשות המבצעת, שיש בה הגבלת כהונה בחוק, ולו רק מעצם העובדה שהפרלמנט שנותן אמון בממשלה מוגבל גם הוא בזמן".

    ח"כ גלית דיסטל אטבריאן תקפה את החוק האנטי דמוקרטי ואמרה: "תגידו, מה אתם חושבים, שאנחנו באמת קונים את השנאה לנתניהו? אתם הרי שונאים את 2.5 המיליון שעומדים מאחוריו, אתם מתעבים אותנו. מאז המהפך – מה לא ניסיתם לעשות לנו: להחליט בשבילנו מי יעמוד בראש המחנה שלנו, לחוקק חקיקה פרסונלית כדי להוציא מהמגרש את מי שבחרנו, לקצוב כהונה, לתפור תיקים".

    ח"כ שמחה רוטמן תקף בחריפות את החוק: "אני אומר כאן ומתחייב מעל בימת הכנסת, בעזרת השם, לא יודע אם אני אהיה בכנסת הבאה או מישהו אחר שיהיה בכנסת הבאה, או כשתוקם הממשלה הבאה, החוק האווילי הזה, אם הוא יעבור, הוא יהיה החוק הראשון שיבוטל על ידי הכנסת הבאה".

    ח"כ אמיר אוחנה הוסיף בדיון: "אין אח ורע לקואליציה הפחדנית הזו, קואליציה של גמדים, קואליציה של פחדנים, שלא יכולים להתמודד עם הציבור, ולכן הם מבקשים לכבול את ידיו. למה? כי יש לאדם הזה ניסיון. לניסיון בחיים הציבוריים יש ערך. ניסיון בחיים הציבוריים זה דבר בעל משקל. הכהונה האחרונה של נתניהו, לא בכדי, הייתה טובה יותר מהכהונה הראשונה שלו".

    ח"כ ישראל כץ תקף גם הוא בחריפות את החוק: "כשבאתי לשקול האם לדון בנושא הצעת החוק של שמונה שנות הגבלת כהונה, גיליתי פתאום שראש הממשלה הנוכחי, נפתלי בנט, עזב באמצע ישיבה שהוא השתתף בה כדי לרוץ ולוודא שוועדת שרים לחקיקה מחריגה אותו מתוך כללי החוק, ומאותו רגע הבנתי שחבל לדון. אין כאן שום ממד ענייני, יש כאן רק ממד אישי".



    3 תגובות

    מיין תגובות
    1. 3

      מה לא דמוקרטי בחוק?
      אל תיסחפו אל מחוזות השמאל, שכל מה שלא מוצא חן בעיניהם – אינו דמוקרטי.

    2. 2

      למה חוק פרסונלי?
      זה מגביל כל ראש ממשלה מעתה ועד עולם לכהן יותר משמונה שנים.
      וזה גם חל מיידית על כל ראשי הממשלה: ברק, אולמרט, נתניהו ובנט.

      וגם אם זה חוק פרסונלי, וכי מר ביב לא חוקק חוקים פרסונליים???
      וכי הוא לא הקדים בחירות לכנסת, ופריימריס במפלגתו, רק כי חש כי באותו רגע הוא זה שיכול לגבור?!
      הוא לא תפר חוקים לממשלת חילופין פריטטית (מבלי להיכנס כעת להפרתה)?!

    3. 1

      למה חוק פרסונלי?
      זה מגביל כל ראש ממשלה מעתה ועד עולם לכהן יותר משמונה שנים.
      וזה גם חל מיידית על כל ראשי הממשלה: ברק, אולמרט, נתניהו ובנט.

      וגם אם זה חוק פרסונלי, וכי מר ביב לא חוקק חוקים פרסונליים???
      וכי הוא לא הקדים בחירות לכנסת, ופריימריס במפלגתו, רק כי חש כי באותו רגע הוא זה שיכול לגבור?!
      הוא לא תפר חוקים לממשלת חילופין פריטטית (מבלי להיכנס כעת להפרתה), רק כדי שהוא יוכל להמשיך לבצר את מעמדו ולחמוק ממשפט והרשעה?!