שומרים על הסביבה בדרך פשוטה: אריזות ממיינים לפח הכתום

    אבי יעקב 1 Comment on שומרים על הסביבה בדרך פשוטה: אריזות ממיינים לפח הכתום

    משנים סדרי עדיפויות: רוצים לשמור על כדור הארץ נקי יותר? בטח אתם מבינים את החשיבות שבשמירה על הסביבה, אבל זה נשמע כמו משימה קשה במיוחד? מסתבר שיש מה לעשות, וזה אפילו פשוט וקל | שואלים איך? כאן תקבלו את כל התשובות לשאלות

    צילום: חברת המחזור, תמיר
    13:33
    24.04.24
    קובי פינקלר No Comments on מגבול מצרים ועד רמת הגולן: יוצאים לדרך עם קובי פינקלר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בכל יום מיוצרות בישראל מיליוני אריזות העשויות מחומרים שונים כמו: פלסטיק מסוגים שונים, מתכת, ניילון וקרטוני משקה. כפי שניתן לראות, פסולת האריזות מתפזרת בכל כדור הארץ, מאיימת ואף פוגעת בקרקע הים ובבעלי החיים.

    לאריזות אלה, שתפקידן רק לארוז את המוצר ולרוב מושלכות מיד לפח,  ייקח זמן רב להתכלות אם בכלל. אך בדיוק מסיבה הן עשויות מחומרים שאפשר למחזר. בשנים האחרונות ניתן להקטין את כמות הפסולת שעוברת להטמנה ופוגעת בכדור הארץ בעזרת  הפרדת האריזות והשלכתן לפח הכתום לטובת מחזור.

     

    לפני כעשור חוקק בישראל חוק המחייב יצרנים ויבואנים לקחת אחריות על האריזות שהם מכניסים לשוק החוק להסדרת הטיפול באריזות התשע"א – 2011 . החוק קודם ביוזמה משותפת של התאחדות התעשיינים, המשרד להגנת הסביבה והארגונים "הירוקים" ומטרתו להביא לצמצום כמות הפסולת הנוצרת מאריזות ולמנוע את הטמנתה, לשם הקטנת ההשפעה השלילית הסביבתית של פסולת אריזות.

    יצרנים ויבואנים רבים משקיעים מחשבה כבר בשלב תכנון האריזה כך שהיא תתאים באופן מיטבי לתהליכי המיון והמחזור של האריזות בישראל. כיום יש הסדר הפרדה לאריזות עם פח מחזור כתום ב- 123 רשויות ולכ- 5,200,000 תושבים יש פח כתום ליד לבית.

    לאחר שמשאית הפינוי אוספת את פסולת האריזות הנאספות מהפחים הכתומים היא נוסעת אל אחת מתחנות המיון הממוקמות בראשון לציון ובעפולה. פסולת האריזות נפרקת ומועמסת על גבי מסועים לאורכם היא מתמיינת בהתאם לסוג החומר ממנו עשויות האריזות. האריזות מופרדות ל- 7 חומרים שונים,  4 מהחומרים ממוינים באופן טכנולוגי ללא מגע יד אדם.

    מפריד בליסטי, מפריד בין אריזות דו מימד, שקיות פלסטיק בעיקר לאריזות תלת מימד מתכות ואריזות פלסטיק:  עיניים אופטיות שולחות גל אינפרה אדום אל האריזות הפלסטיק ובהתאם לחתימה האופטית של הגל החוזר הן מזהות את סוגי הפלסטיק השונים; מגנט ענק מפריד את אריזות המתכת; ושואב שקיות מושך אליו את כל שקיות הפלסטיק.

    לאחר שהופרדו לסוגי חומרים שונים כל חומר נכבש לקוביות גדולות (באלות) העשויות מחומר זהה ומשם הן מופנות אל מפעלי המחזור השונים הקיימים ברובם בישראל, לטובת התעשייה הישראלית. תהליך המחזור עצמו הוא די פשוט, החומרים השונים נשטפים נגרסים ובתהליכי עיבוד הופכים חזרה לחומרי גלם, מהם יוצרים מוצרים חדשים בתעשייה הישראלית כמו כבלי תקשורת, מוטות ברזל לבניה, צינורות השקיה, עציצים, אדניות ועוד.

     

    איך מצטרפים? בתמיר, תאגיד מחזור האריזות, מציעים כמה טיפים ל"ממחזר המתחיל":

    חשבו על מקום בבית בו תשמרו את האריזות הריקות לדוגמא: מתחת לכיור, בחדר הכביסה, או שקית תלויה במטבח.

    יעדו פח או שקית שתמתין לכם זמינה רק עבור איסוף האריזות

    נותרה בידיכם אריזה ריקה, הכניסו אותה לשקית המיועדת אריזות.

    ברגע שהשקית מתמלאת לא מתעצלים (!) יורדים ומפנים את האריזות לפח הכתום. אפשר ליצור הרגל קבוע בטיול ההליכה היומי, בדרך לחוג עם הילדים ועוד

    תוך זמן קצר תתרגלו ופתאום להשליך אריזה לפח הרגיל יראה לכם מוזר.

    אם משתמשים בשקית גופייה, כמו זו מהסופר אפשר להשליך את כל השקית יחד עם האריזות, גם השקית עוברת למחזור.

    לא חייבים לעבור מאפס למאה, אפשר להתחיל בכמה אריזות קבועות, כי ברגע שמתחילים השינוי כבר יקרה מעצמו.



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      בכל הסביבה שלנו (מערב ירושלים) לא ראיתי פח כתום!