טיול קצר: פנית הטבע והבריכות הטבעיות ששוקמו

    קובי פינקלר No Comments on טיול קצר: פנית הטבע והבריכות הטבעיות ששוקמו

    בעינות גיבתון, כבר ביקרתם? בריכת מים טבעית עם צמחיית סבך עבותה, פנינת טבע אשר עוברת שיקום מורכב, והשבת ציפורים ובעלי חיים, במימון רשות מקרקעי ישראל | אתם מוכרחים לבקר

    צילום: רשות מקרקעי ישראל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    במסגרת פרויקט לשימור הבריכה, שהייתה פעם ביצה שיובשה יחד עם שיקום אקולוגי מורכב הכולל השבת בעלי החיים וציפורים רבות חזרה לשמורה והנגשה לרווחת הציבור של השמורה, במימון רשות מקרקעי ישראל בשיתוף עם המועצה האזורית גזר ורשות הטבע והגנים לטיפוח פנינת טבע קסומה לטיול במועצה האזורית גזר כקילומטר ממזרח למזכרת בתיה. השמורה המשוקמת, הונגשה באמצעות שבילי הליכה מרחפים מעל הביצה ושבילי אופניים והליכה לרווחת המטיילים והמבקרים

    שמורת טבע עינות גיבתון היא אתר טבע עירוני, משתרעת על שטח של כ-80 דונם, ונמצאת כקילומטר ממזרח למזכרת בתיה, ליד מפגש פסי הרכבת לירושלים ולבאר שבע. מפלס מי התהום במקום גבוה ולכן יש בו מעיינות מים מליחים עם 770 מ"ג כלור לליטר. בחורף מתווספים מי נגר עילי הנקווים לבריכות, והמקום הופך בוצי. בעבר הייתה במקום ביצה שיובשה בימי המנדט הבריטי באמצעות תעלות ניקוז וחורשת אקליפטוסים שניטעה במקום. בקיץ מתייבשת השמורה ואפשר להבחין בה רק בקבוצות צפופות של קנה מצוי, סוף מצוי וסמר חד. בשנים האחרונות, עוברת השמורה תהליכי שיקום משמעותיים הכוללים שחזור של משטר המים ושיקום צמחי של מיני ביצה, בהם גם מינים בסכנת הכחדה והשבת בעלי החיים למקום.

    פעולת השחזור והשימור של האתר הביאה להרחבת שטח אגן  ההיקוות של בריכת המים ולחזרתם למקום של עופות רבים. לטובת המטיילים, מבקרים ומשפחות השמורה הונגשה והיא כוללת שבילי הליכה מרחפים מעל הביצה ושבילים לרכיבת אופניים והליכה. פעולות השימור והפיתוח חיזקו את אטרקטיביות השמורה למטיילים.

    מנהל רשות מקרקעי ישראל ויו"ר הקרן לשמירה על שטחים פתוחים, יעקב קוינט אומר: "שמורת עיינות גיבתון היא פרויקט נוסף של הקרן בו הושקעו תכנון וחשיבה אקולוגית סביבתית מתקדמת ועתידית בכדי לשמר ולחדש את הפעילות הטבעית במקום, להשיב בעלי חיים, צמחיה ועופות לשמורה ולהנגישה באופן שמצד אחד משתלב עם הטבע והסביבה ומהצד השני נותן מענה איכותי, נגיש ונוח לרווחת ציבור המטיילים. אנו רואים ערך מרכזי בשימור והנגשת אתרי טבע, מורשת וסביבה עבור הציבור ושימורם לטובת ההמשכיות, הגנה על הסביבה והדורות הבאים."

    רשמו בWase "בית עלמין יציץ".

    הסבר והכוונה: חונים בחניון בית העלמין של היישוב יציץ. חוצים ברגל את המעבר מתחת למסילת הברזל, פונים מיד ימינה ועולים אל התל שבקצה השביל, ממנו ניתן לצפות בבריכה.



    0 תגובות