"כל אחד יכול להיות רב פוסק לביתו"

    אתר קול חי No Comments on "כל אחד יכול להיות רב פוסק לביתו"

    הרב אהרן דואר שליט"א, רב קהילת 'נתיבות' בפלורידה וראש מכון 'לומדים כלכה', מתייחס בראיון למיזם "רב פוסק לביתו" המכשיר אנשים מכל שכבות הציבור לפסוק בשאלות הלכתיות המתעוררות בבית | "אין אחד, גם אם הוא בוגר ישיבה ואפילו אברך חשוב, שאינו נתקל מדי פעם בשאלות שמופנות אליו מבני הבית והוא אינו יודע להשיב עליהן" | כל הפרטים

    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הרב אהרן דואר שליט"א, רב קהילת 'נתיבות' בפלורידה וראש מכון 'לומדים כלכה', מתייחס בראיון למיזם "רב פוסק לביתו" המכשיר אנשים מכל שכבות הציבור לפסוק בשאלות הלכתיות המתעוררות בבית. "אין אחד, גם אם הוא בוגר ישיבה ואפילו אברך חשוב, שאינו נתקל מדי פעם בשאלות שמופנות אליו מבני הבית והוא אינו יודע להשיב עליהן".

    גם אצלו זה קרה. מדי פעם אחד מבני הבית הפנה אליו שאלה הלכתית, אבל הוא קימט את מצחו בניסיון נואש להיחלץ מהמצב המביך. נכון, הוא למד בישיבה ולאחר מכן בכולל, אך מול השאלה התמימה הוא נותר חסר אונים. הוא בקיא אולי בסוגיית "ייאוש שלא מדעת", אבל הפרקטיקה היומיומית חמקה ממנו. "בשלב מסוים הבנתי שני דברים חשובים", אומר הרב אהרן דואר שליט"א, רב קהילת 'נתיבות' בפלורידה וראש מכון 'לומדים כלכה'. "האחד, שאין קשר בין השניים. אפשר להיות תלמיד חכם גדול, אבל לא לדעת את ההלכה המצויה. ההבנה השנייה שהכתה בי, היא שאני לא היחיד. זה קורה לכולם".

    עם ההבנה הזאת, החליט הרב דואר לעשות מעשה שישנה את המצב. "כדי להימנע ממצבים מביכים של שאלות שנותרות ללא מענה, יזמתי את תכנית 'רב פוסק לביתו' המכשירה כל אחד להיות הרב של הבית על כל המשתמע מכך".

    מה המשמעות של התכנית?
    "מדובר בחלק מתכנית לימודים שעמלתי עליה תקופה ארוכה. היא כללה התייעצויות עם רבנים ומורי הוראה, וכן הכוונה מקצועית מאנשי פדגוגיה והוראה מובילים בתחומם. התכנית כוללת סדרת שיעורים ממוקדים באמצעות אפליקציית "זום", המספקים מענה מדויק לצורך החיוני של הפסיקה הביתית".

    כמה זמן זה לוקח?
    "השיעורים נמסרים פעמיים בשבוע בימים שני ורביעי, כאשר כל אחד מהם אינו עולה על 25 דקות. התכנית עצמה מתפרסת על פני 18 חודשים, שבסיומה רוכשים יכולת לפסוק הלכה בבית בנושאי שבת, כשרות, ברכות וטהרת הבית. למעשה, השיעורים מקיפים את כל ההלכות המצויות שנתקלים בהן בבית".

    מה מיוחד בשיטה הזאת?
    "היא מאפשרת לזכור את הבסיס שעליו מושתתות ההלכות, וכך להסיק את המסקנה הנדרשת. במקום לזכור אלפי דוגמאות, שזו משימה בלתי אפשרית, השיעורים מתמקדים ב'די.אן.איי' של ההלכה. ידיעת הבסיס והכללים שלו, מקנה את היכולת להפעיל שיקול דעת עצמאי בכל שאלה ולהפוך 'הלכה למעשה' תרתי משמע לסמכות התורנית של הבית. אחרי השיעורים, כל אחד יכול להיות רב פוסק לביתו".

    אז אין צורך יותר במורי הוראה?
    "התכנית אינה מתיימרת להחליף את מורי ההוראה. היא מקנה יכולת לפסוק בהלכות מצויות שאנו פוגשים מדי שבת וחג, ואפילו בימי חול סביב הכשרות. כשמדובר בשבת לא תמיד יש אפשרות לגשת מידית למורה הוראה כאשר המקרר מדליק אור, או כדי לשאול אותו אם מותר לחמם סופלה על הפלטה. אלה דברים שהמשתתפים בתכנית יודעים להכריע בהם. בנוסף, גם אם יש דברים שנדרשים למענה של מורה הוראה, בוגרי המסלול יודעים כיצד לפנות לרב ואיך נכון להציג בפניו את השאלה".

    יש רבנים ידועים שמגבים את התכנית?
    "מכון 'לומדים כהלכה' שאני עומד בראשו הינו בהנהגת הגאון רבי עמרם פריד שליט"א. הוא סומך את ידיו על התכנית, וכמובן שהיא זכתה לעידודם של רבנים ומורי הוראה".

    לפי איזו פסיקה השיעורים נמסרים?
    בשיעורים אני מביא גם את פוסקי אשכנז וגם את פוסקי עדות המזרח, ואפילו פסיקות הנוגעות לקהל חסידי, וכך כל אחד יכול להפוך לרב הפוסק של הבית ולהשיב כהלכה על כל שאלה שמתעוררת.



    0 תגובות