מכתב היסטורי בכתי"ק של הגאון מוהליבר

    ארי טננבוים No Comments on מכתב היסטורי בכתי"ק של הגאון מוהליבר

    מכתב היסטורי מרתק בכתב ידו ובחתימתו של מנהיג 'חיבת ציון' הגאון רבי שמואל מוהליבר זצ"ל | בעניין פעילותו ליישוב ארץ ישראל. נכתב בחודש אדר בשנת תר"ן | כל הפרטים על המכתב ומכירתו

    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מכתב היסטורי מרתק בכתב ידו ובחתימתו של מנהיג 'חיבת ציון' הגאון רבי שמואל מוהליבר זצ"ל, בעניין פעילותו ליישוב ארץ ישראל. נכתב בחודש אדר בשנת תר"ן.

    מכתבים מהרב מוהליבר, במיוחד כאלה עם תוכן ציוני, הנם יקרי המציאות, וכמעט שלא השתמרו. המכתב ממוען אל שאול פנחס רבינוביץ (שפ"ר). בתחילת דבריו מתייחס הרב מוהליבר לעניין המשלחת של חובבי ציון בראשותו, שיצאה בקיץ של אותה שנה לארץ ישראל.

    לאחר מכן מתייחס להצעה שקיבל מאת שפ"ר "שאבוא לוורשא בחול המועד פסח ליום אחד, כי יהיה אצלם אספה גדולה ונכבדה לקראית האוסטאוו מרשיון החברה ליישוב אה"ק, וכאשר אהיה גם אנכי באספתם יהיה לתועלת גדולה" – הרב מוהליבר עונה על כך: "גם אנכי משער כן, אמנם יען כי הנסיעה חוץ לביתי בחג הפסח כבדה מאוד, כי מיום היותי לרב, זה יותר מארבעים שנה, לא אכלתי בפסח חוץ לביתי אף אכילת עראי"!

    יש כאן הצצה מיוחדת במינה לגודל ההקפדה במצוות של הגאון הצדיק הרב מוהליבר, מראשי תנועת חובבי ציון. חיבורו לתנועה הציונית נבעה גם כן מתוך אותה הקפדה על קיום המצוות.

    ממשיך הרב מוהליבר וכותב: "אם גודל המצווה לעשות לטובת היישוב מאה"ק, אשר שקול אצלנו ככל המצוות יחד, כמבואר בספרי, יהיה נדחה מפני מנהגי הנ"ל, על כל פנים לא אוכל להתאכסן בבית האכסניא של כל השנה, [אלא] רק בבית איש נכבד אשר ידעתיו לוותיק וירא ה'", וכאן הוא מציע שם של יהודי ירא שמים שאפשר להתאכסן אצלו ליום אחד. "וגם אנכי אקווה כי תצמח מזה טובה גדולה לכלל העניין הקדוש יישוב אה"ק". "כל מה שיהיה ביכולתי לעשות בזה אעשה בלי ספק".

    בהמשך דבריו הוא מעלה רעיון לקיים פגישה בווילנה בין שפ"ר ובין החכם רש"י פין. הוא חותם: "שמואל בהרב מוהר"ל מאהליבער". לאחר חתימתו הוסיף הרב מוהליבר לכתוב בעניין נוסף: הרב ד"ר יוסף שמואל בלוך, עתונאי וציר בפרלמנט האוסטרי, הוזמן אז לבית הנבחרים בווינה, כדי להדוף את העלילה האנטישמית של צורר היהודים פרופ' רוהלינג מפראג, אשר כתב ספר להוכיח מתוך התלמוד שעלילת הדם היא נכונה. הרב מוהליבר כותב כאן: "רוצה אני לשלוח מכתב תודה ממעמקי לבבי להרב הדר' ה' בלאך בווינא, אשר ידעתיו פנים אל פנים, עבור דבריו הנפלאים והמסולאים בפז אשר דיבר בבית הנבחרים…" ומבקש את כתובתו למשלוח המכתב.

    מכתב חשוב זה נדפס בספר 'כתבים לתולדות חיבת ציון וישוב ארץ ישראל' מאת א' דרויאנוב, אך ללא הקטעים שסומנו בקו על ידי הרב מוהליבר, בהם: עניין המשלחת לארץ ישראל, פרטי האכסנייה האפשרית בשבילו, הצעת המפגש עם רש"י פין והקטע על הרב בלאך.

    המכתב המרתק מוצע כעת למכירה פומבית בבית המכירות "מורשת" ביום רביעי בשבוע הבא בשעה 18.00 בבני ברק.



    0 תגובות