כיצד משפיעה הקורונה על נשים לפני לידה

    עפר גדנקן No Comments on כיצד משפיעה הקורונה על נשים לפני לידה

    האם להתחסן בתקופת טרום הלידה? כיצד משפיעה הקורונה על נשים במצב זה ואיך מתייחסים בבתי החולים לנשים מחלימות מקורונה או ליולדות חיוביות?
    ריאיון עם פרופ' יואב ינון – יו"ר החברה הישראלית לרפואת האם והעובר בישראל ומנהל היחידה לרפואת העובר בשיבא – תל השומר

    חיסון נגד קורונה צילום: פלאש 90

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    האם מומלץ לנשים במצב טרום לידה להתחסן לנגיף הקורונה?

    באופן כללי, כיום, המלצת משרד הבריאות בישראל ואיגוד תחום הנשים האמריקאי היא לחסן נשים לפני לידה. למרות שהחיסון לא נוסה על קבוצה זו, הוא בטוח מאד ואין סיבה לחשוש.

    מצד אחד, המצב הזה של לפני לידה מהווה סוג של גורם סיכון, כלומר, לאשה לפני לידה ובמיוחד אם יש מחלות רקע נלוות כמו השמנת יתר, לחץ דם גבוה, סכרת וכו' יש יותר סיכוי להסתבך ולהגיע חלילה למצב של הנשמה וטיפול נמרץ. מצד שני, צריך גם לזכור  כי רוב הנשים במצב טרום לידה שהיה להם קורונה עברו את המחלה בצורה קלה.

    לכן, ההמלצה שלנו כיום לנשים במצב טרום לידה היא להתחסן ובמיוחד אם יש מחלות רקע.

    מה קורה כאשר יולדת חיובית לקורונה?

    כל בתי החולים נערכו באופן מלא לקבלת יולדות עם קורונה והנוהל בכולם הוא שכל יולדת או אשה שמתקבלת לאשפוז עוברת בדיקת קורונה. אצלנו בשיבא, כאשר מגיעה תשובה חיובית, או שהאשה / היולדת מגיעה כאשר  היא כבר יודעת שהיא חיובית או בבידוד ומעדכנת על כך את הצוות, היא עוברת להמשך טיפול במחלקת נשים-קורונה.  במחלקה הזו ניתנים כל הטיפולים והשירותים, ממש כמו במחלקות הרגילות. ישנם חדרי לידה וחדרי ניתוח מיוחדים לכך והצוות הרפואי והסיעודי פשוט מתמגן בהתאם. ב"ה הנשים שילדו במחלקה זו זכו ליחס וטיפול מצוינים.

    האם הנגיף או הנוגדנים עוברים לתינוק?

    ההמלצות של כל האיגודים המקצועיים זה לאפשר לאמא חיובית לקורונה להישאר עם התינוק תוך ניסיון להקטין את הסיכון שהוא ידבק באמצעות הקפדה על הגיינה ומסיכה בזמן של קרבה. חשוב לציין שהנגיף אינו עובר בהנקה. אנחנו חושבים שעדיף לתינוק ליהיות עם האמא שכרגע חולה בקורונה, מאשר להפריד ביניהם לשבועיים. בנוסף, יש  נתונים רבים שמצביעים כי יילודים שכן נדבקו בקורונה עברו ברובם הגדול  את המחלה בצורה קלה מאד ומהמקום הזה באה העדיפות שלנו להשאיר את התינוק עם האם החולה.

    בנוגע לנוגדנים – במידה והאם פיתחה נוגדנים טרם הלידה הם אמורים לעבור דרך השליה לעובר. עדיין לא ברור אם הם מקנים הגנה ליילוד מפני הדבקה.

    מה בנוגע ליולדות מחלימות קורונה?

    כמו שהזכרתי בתחילה, הנוהל המקובל הוא שכל מי שמגיעה לאשפוז בכל מחלקה שהיא, נדרשת לעבור בדיקת קורונה, מלבד מחלימות מהשלושה חודשים האחרונים שמציגות לנו 'אישור מחלים' ממשרד הבריאות. נשים אלו לא צריכות לעבור בדיקת קורונה. חשוב להוסיף שבכל מקרה התשובות לבדיקת הקורונה מגיעות מהר יחסית ובד"כ עד שלב הלידה מתקבלת כבר תשובה.

    מה עוד השתנה בתחום הנשים והיולדות בתקופת הקורונה?

    במחקר שערכנו בשיבא מצאנו ששיעור הלידות המוקדמות בתקופת המגיפה ירד באופן משמעותי בהשוואה לתקופה דומה בשנים שלפני המגיפה. אין לנו הסבר לממצא המפתיע הזה אבל ממצאים דומים גם דווחו ממקומות נוספים בעולם. מעבר לכך, ישנם עדכונים המותאמים למצב בשטח: עניין המלווים מוגבל – אנו מאפשרים במיון יולדות מלווה אחד, בחדר הלידה שניים ובמחלקה שניים (– בשעות הביקור).קורסים, סיורים שירותי ייעוץ לקראת לידה וכו' – מתקיימים רק אונליין.שחרור לאחר 36 שעות (לבחירת היולדת כמובן) בלידה רגילה  ומבקשים להקפיד על חבישת מסיכה כל זמן שהדבר לא מקשה על היולדת. במידה והיולדת תבקש להסיר את המסיכה היא תוכל להסיר אותה והצוות יתמגן בהתאם.

     



    0 תגובות