מהפכה של בריאות

    עפר גדנקן No Comments on מהפכה של בריאות

    השנה החולפת התחילה בחשש ובבלבול גם בקרב הצוותים הרפואיים, אבל בפעילות מאומצת של מכבי הושגה הצלחה שהובילה להישגים פורצי דרך בהתאמה מרבית לתקופה * אליק סטפנסקי, מנהל מרחב בית שמש במכבי, משחזר את הדרך הארוכה של הנהלת המרחב מהימים הראשונים של ההתפרצות ועד לתקופה של הובלה מנצחת בגזרה הרפואית * "אני רואה מה שקורה היום בעיר – עמדות חדשניות לבדיקות קורונה, מערך דגימות מטופלים בבית, מערך מעבדות רחב, מערך אשפוז בית ומערך רחב של מאות חיסוני קורונה ביום, ומבין את הדרך הארוכה שעשינו".

    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    כמעט שנה שנגיף הקורונה לוכד את תשומת הלב העולמית. בישראל, שגם אזרחיה מתמודדים כבר חודשים ארוכים עם מציאות מורכבת, הצוותים הרפואיים הפכו למרכז שעיני כולם נשואות למענה המקצועי שהם מספקים גם במציאות המאתגרת. "תקופת הקורונה", אומר אליק סטפנסקי, מנהל מרחב בית שמש במכבי, מלווה אותנו כבר כמעט שנה.  בשנה זו מערכת הבריאות עברה מהפכה של ממש.

    המהפכה הזאת, שהיום כבר הפכה אולי לחלק מהשגרה, מדברת על הדרך שהמערכת הרפואית עשתה מאז המקרים הראשונים של הקורונה שהתגלו בארץ ועד לרגעים שהיא הפכה ליוזמת ובעלת יכולות לצלוח את המשבר באופן המיטבי ביותר. אני מסתכל על המצב היום ביחס למה שהיה לפני שנה כשהתחלנו את הדרך, וזה מחדד לי את הדרך הארוכה שעברנו, הוא אומר. אני זוכר שהתחלנו בהנהלות המרחבים לקבל את הדיווחים הראשונים על הגעת הקורונה ארצה. החשש בצוות היה גדול, לא בדיוק ידענו איך להתייחס לנושא ואיך להתנהג, לא היה ציוד מיגון זמין לכולם – לא למטפלים ולא לציבור – וכל בדיקת קורונה למטופל הייתה צריכה להיות מאושרת ע"י רופאי המחוז של משרד הבריאות אשר התקשו לעמוד בכמות הפניות. התשובות לבדיקות חזרו לעיתים לאחר כשבוע מיום הבדיקה. זו הייתה מציאות מאתגרת מאד.

    אבל מהר מאד המצב השתנה. ממצב שהמערכת פעלה במורכבות נוכח נגיף מתעתע, מכבי הובילה סדר יום והחזירה את השליטה לצוותים הרפואיים. כיום המצב שונה לחלוטין ואפילו רואים את האור בקצה המנהרה. אני רואה את מה שקורה היום בעיר, מסביר סטפנסקי, ואנחנו בהחלט רואים תמונה אחרת – עמדות חדשניות לבדיקות קורונה בפריסה נרחבת המסוגלות לבצע מאות רבות של בדיקות ביום, מערך דגימות מטופלים בבית שנותן מענה בטווח של שעות, מערך מעבדות רחב עם תוצאות בדיקות שחוזרות תוך 24 שעות, מערך אשפוז בית רחב שמנטר את המאומתים ושומר על בריאותם, וכן מערך רחב של מאות חיסוני קורונה ביום.

    אחד האתגרים המשמעותיים ביותר היה שינויי המדיניות שהשתנו בקצב מהיר, בהתאם להתפשטות התחלואה וההבנה של הנגיף החדש. זה לא היה פשוט גם למערכת הרפואית. לאורך כל התקופה, השתנתה המדיניות בכל אחד מהנושאים עשרות פעמים – קריטריונים לבדיקות, בדיקות החלמה, הנחיות לאשפוז בית, פינוי למלונות, הנחיות מיגון, קריטריונים לחיסון ועוד. כל שינוי כזה, קטן כגדול, דורש התאמות של השטח לביצוע החל מחידוד הנהלים לצוות ועד להקמת מערך חדש שלא היה קודם לכן. זה לא פשוט, אבל הצלחנו לעמוד בזה ולהעניק את הסטנדרטים הגבוהים ביותר של השירות מבלי שהשינויים ישפיעו על החברים.

    ולצד כל האתגרים החדשים שהביאה עמה הקורונה, התזזיתיות שמאפיינת את עולם הבריאות גם בימים של שגרה נותרה בעינה. האתגרים החדשים רק הצטרפו למענה השגרתי שמכבי נדרשים לתת בכל עת. וכל זה, מתאר סטפנסקי, מבלי לתאר את שינוי "הרגלי הצריכה" של הבריאות ברוח התקופה שלא ירדו אלא רק התעצמו עם עומסים רבים על המענה הטלפוני, הסבה מהירה של תורים לתורים טלפוניים כדי למנוע את הצורך להגיע למרפאה שלא לצורך ושינויים רבים נוספים שהוטמעו במהירות והביאו את ההצלחות שרשמנו לאורך התקופה עם מענה יעיל.

    אבל מי שהוביל את ההצלחה בפועל, אלה שניצבו בשטח כדי לספק את המענה לחברים לאורך כל התקופה, הם הצוותים הרפואיים ומתאמי קשרי הקהילה שיישמו בשטח את ההחלטות של הדרג הניהולי. אחרי שההנהלה הובילה את המדיניות, הוא אומר, מי שיישם אותה בפועל אלו הצוותים הנהדרים שפועלים מסביב לשעון על מנת להבטיח שירותים בסטנדרטים הגבוהים ביותר. הצוותים הללו, יחד עם התרומה הגדולה של מתאמי קשרי הקהילה שעושים עבודת קודש, אפשרו לנו להשיג את התוצאות הטובות שניכרות היטב על פני השטח.

    הקורונה, שהתחילה כמשבר זמני, מלווה אותנו כבר שנה. ובמיוחד בתקופה זו כאשר האור כבר נראה בקצה המנהרה חשובה שבעתיים אחריות אישית והתייחסות רצינית למצב. , הוא מדגיש, אל תהיו שאננים. שמרו על עצמכם וצאו להתחסן. זה חשוב. אנחנו, הצוותים הרפואיים, עושים לילות כימים כדי לשמור על בריאות הציבור ולהעניק את השירות הטוב ביותר לחברי מכבי, כולנו מייחלים ומקווים ש"תקופת הקורונה" תהיה מאחורינו ונחזור לשגרה הברוכה.

     



    0 תגובות