לרגל יום ירושלים: ירושלים שחוברה לה יחדיו

    כתב וצילם: קובי פינקלר No Comments on לרגל יום ירושלים: ירושלים שחוברה לה יחדיו
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ארבעים ושש שנה לשחרורה של העיר שחוברה לה (שוב) יחדיו, וזו הזדמנות לבקר בכמה מאתריה, להשתתף בפעילות מיוחדת ליום זה ובכלל להיות בירושלים זו חוויה בפני עצמה.

    ראשית להכרת העיר
    ביוזמתם של שלושה יזמים ירושלמים צעירים, הוקם בעיר מיזם גדול שכולו סיורים והיכרות עם עיר הבירה. מסלולי רכיבה על אופניים חשמליות, שאותם המבקרים יוכלו לשכור במתחם תחנת הרכבת החדשה. משם אף יצאו סיורי סגווי שונים לרחבי העיר. החברה, מארגנת סיור קולינארי מיוחד בשוק מחנה יהודה בהובלת השף פוליבודה- סיור הנקרא "פולישף", שיכלול היכרות עם היסטוריית השוק, בעלי הדוכנים השונים, טעימות ממבחר הדוכנים בשוק, מופע גילוף פירות וירקות מהשוק, עצות קולינאריות ויצירת קישוטים לעיני המטיילים מחומרים הנרכשים בשוק.

    הכותל

    עיר דוד – יום ירושלים בסגויי
    יום ירושלים מציין את היום בו אוחדה ירושלים במלחמת ששת הימים. עד אז, במשך תשע עשרה שנים, הייתה העיר מחולקת – "עיר ובליבה חומה".
    שטח ההפקר בין שני חלקיה של העיר הפך לטיילת פורחת והיום ניתן לסייר בה באמצעות הסגויי. פשוט לחוות את ההיסטוריה של העם היהודי בין מזרח למערב במסלול הקרבות והמורשת של חטיבת ירושלים על גבי כלי הרכב .
    סיור סגווי עיר דוד בארמון הנציב- סיור רכוב חוויתי ומרתק על גבי כלי חדשני שייקח אתכם בשבילי הטיילות בארמון הנציב. שילוב מנצח של טכנולוגיה חדישה באמצעותה ניתן ליהנות מנופים עתיקים וזוויות מבט בלתי שגרתיות על ירושלים. משך הסיור כשעתיים. לפרטים והזמנות 6033*

    מוזיאון ישראל
    ירושלים של "זהב טהור" –במוזיאון ארצות המקרא- תערוכת הזהב היקרה ביותר שהתקיימה אי פעם במדינה.
    כשהלוף פגש את הקוטג'- תערוכה חדשה הבנייני האומה לרגל יום ירושלים, המציגה מבחר של עבודות גרפיקה מיתולוגיות של האחים גבריאל ומקסים שמיר. התערוכה פתוחה לציבור הרחב ללא תשלום. על רבות מעבודות הגראפיקה הישראלית שהפכו לנכסי צאן ברזל אחראים האחים גבריאל ומקסים שמיר, והן נראות כאילו היו כאן מאז ומעולם: סמל המדינה, שטרי כסף, מדליות, בולים, כרזות בנושאים לאומיים והסתדרותיים וסמלילים של מוצרי צריכה, כולן מעשה ידי שני האחים הגרפיקאים. התערוכה במרכז הקונגרסים הבינ"ל – בנייני האומה בירושלים מוקדשת לעבודות עיצוב שעשו האחים שמיר למוצרי מזון פופולאריים ומוכרים, שרק מעטים יודעים כי עוצבו בידיהם: הלוף הצבאי, הקוטג' של תנובה, הריבות והשימורים של עסיס, השוקולד של חברת צֶדֶ, כולם יצאו מהסטודיו של "האחים שמיר".

    אלרוב שדרות ממילא – תערוכת הומור וסטירה – תערוכת החוצות הגדולה בישראל בה מציגים 62 אמנים 240 פסלים. התערוכה הושקה לפני כחודשיים (לפני פורים) וכבר זכתה לביקורות מהללות. מיטב האמנים בישראל התבקשו על ידי אוצרת התערוכה, הגב' ציפי ויטל, לפסל יצירה המבטאת את הצחוק ולמעשה להמציאו מחדש, ולהמחיש אותו ביצירה פיסולית מרהיבה, אשר תגרה את בלוטות הצחוק של מבקרי מתחם הבילוי והקניות אלרוב שדרות ממילא. התערוכה מושכת אליה רבבות צלמים וחובבי אמנות מהארץ ומהעולם שנהנים מיצירות ייחודיות שלא ניתן להישאר אליהן אדישים.
    התערוכה הבין לאומית של Cool Globes בטיילת אלרוב שדרות ממילא. 18 גלובוסים ענקיים בעיצובים מרהיבים שהוצבו בטיילת אלרוב שדרות. הגלובוסים הענקיים, בקוטר של 2.6 מטרים, עוצבו ע"י אמנים אמריקאיים במטרה להגביר את המודעות לבעיית התחממות כדור הארץ.

    מתחם דוידסון

    מכאן עומדות בפנינו שתי אפשרויות. לסור לרובע היהודי (למנהרות הכותל, לפרוייקט "שושלת הדורות ולמרכז דוידסון, או לבקר באחד ממוזיאוני העיר המביאים את סיפורה של העיר מזוית של תרבויות שונות. הכל לפי הטעם.

    הלכנו לחלקה המערבי- אל שכונת רחביה
    בחרנו לטייל באחת השכונות הותיקות בעיר- שכונת רחביה. השכונה הוקמה על אדמות שנמכרו בשנת תרפ"ב לחברת "הכשרת היישוב" וזו מסרה את תכנון השכונה החדשה לידיו של הארכיטקט היהודי ריכרד קאופמן.

    רחביה

    סיור בשכונה הוא סיור של ניחוחות ירושלמיים אמיתיים. בתים מוקפים גינות וריאות ירוקות, כולם בנויים מאבן ירושלמית ולכל אחד מהם סיפור הקשור בעברה הקרוב של העיר.
    תחילת הסיור בקרן הרחובות המלך ג'ורג' וקרן קיימת. בפינת הרחובות הללו ניצב לו בית הקרן הקיימת. את סיפורו תוכלו לקרוא על גבי השילוט המוצב במקום ועל כן נדלג במהירות לנקודה "האמיתית" הראשונה. זו מצויה ברח' קרן קיימת 8 בבית המכונה "ראש רחביה". זה גם המקום להסביר את מקור השם רחביה. שניים אוחזים בטלית זו.
    השופט גד פרומקין טוען שהיתה זו הצעתו לפי המקור התנכ"י "כי ירחיב ה' גבולך..". מנגד טוען אליעזר לוין שהיתה זו הצעת אביו דוד, על פי פסוק אחר "ויהיו בני אליעזר רחביה הראש ולא היה לאליעזר בנים". כך או אחרת, הבנין הראשון בסיורנו, בית ראש רחביה קשור בפסוק השני. בית זה שאליו נכנס מתוך הרחוב הראשי תוכנן כבר בשנת תרצ"ו (1936) והוא מאפיין את סגנון הבניה באותה התקופה. ייחודו של המקום הוא במזרקת הזכוכית הניצבת בחצר בין הבתים.את המשך הדרך נעשה , במעלה הרחוב לעבר הגמנסיה העברית. חזיתו של הבנין כיום אינה זו מה שהיתה באותם ימים. אז, כיאה לבית ספר יוקרתי היה המבנה חד קומתי ולמדו בו בניהם של גדולי התקופה. עוד כמה עשרות מטרים ואנו בפינת הרחובות אוסשקין ואבן עזרא. מיד מבחינים בבית בעל חזית מעוגלת . כאן עמד ביתו של איש העסקים שמחה אמב"ש ( אני מאמין באמונה שלמה). בחלקו התחתון של הבית מרכז מסחרי קטן, שכן היה זה בית שעמד בקצה השכונה ולא הפריע למהלך החיים התקין.. מכאן נרד ברחוב אוסשקין , נחלוף על פני בית הכנסת הנשיא שבו התפלל הנשיא בן צבי עד שנגיע לבית מספר 13. אבל גם אם נחפש טוב לא נמצא את הבית הזה. יש מספר 15, יש 11 ואין 13. ומעשה שהיה כך היה. מנחם אוסשקין שהיה ממנהלי הקרן הקיימת ואף רצה שהרחוב יקרא על שמו, מצא בכתובים כי המספר 13 מספר בלי מזל הוא. על כן בהוראתו לא הוסב אף בית ברחוב תחת הסיפרה 13.מכאן נפנה לבית יד בן צבי ברחוב אלחריזי. הכניסה אליו פתוחה בשעות היום ואת סיפורו של הבית וצריפיו השבדיים המפורסמים תשמעו במקום. ממול במספר 22 התגוררה דמות מעניינת בחיי המדינה בשנותיה הראשונות דב יוסף ששימש כשר האספקה והקיצוב . הבית מזכיר מאוד סגנון ספרדי ים תיכוני והוא חריג בשכונה. מכאן שתי אפשרויות בפנינו. האחת לפנות לכיוון רחוב רמב"ן לחלקו המערבי עד לשכונת מעונות עובדים והאחרת לפנות לרחוב רמב"ן בחלקו הראשון לבית הראשון שהוקם עוד בשנת תרצ"ה (1935) בית ילין ברחוב רמב"ן 14. בסמוך גם עומדת עד היום טחנת הרוח של רחביה אשר נבנתה באמצע המאה הי"ט . גם היא כטחנה במשכנות שאננים חדלה לפעול בשלב מסוים ואולם עד היום היא אחד מסמלי התקופה והשכונה.

    החורבה 010

    והיכן אוכלים למהדרין?
    ראצ'ה מסעדה גרוזינית ירושלמית, מושקעת ומשובחת, שנפתחה ב2012 הנקראת על-שם חבל ארץ עשיר ופורה בגרוזיה שבהרי הקווקז. בעליה של ה"ראצ'ה" עלו ארצה מחבל זה, ועדיין מתרפקים על זיכרונותיהם היפים מנופיו המרהיבים ועוצרי הנשימה של האזור, מהשווקים הצבעוניים שלו, המוסיקה המיוחדת, ומעל הכל – התרבות הקולינרית העשירה והמגוונת. תושבי ויוצאי חבל ראצ'ה ידועים בהכנסת האורחים שלהם וגאים במורשתם התרבותית, וכך גם האחים לילי וישראל, בעליה של מסעדת "ראצ'ה", שהעניקו לה סגנון מיוחד מאוד – בית אחוזה מושקע עם אווירה של בית חם, המעוצב בריהוט ביתי יפייפה ואותנטי .

    והיכן לנים? מלון הר ציון הכי ירושלמי 
    בתי מלון רבים ישב ארץ הקודש. מעטים מהם, זוכים לתואר בית מלון שהוא סיפור גבורה, מלחמה. ציונות והרבה אוירה של פעם, בטעם הכי טוב שאפשר עליו לחשוב. מלון "הר ציון" בירושלים. מלון עם היסטוריה משל עצמו. המבנה המקורי המשמש כיום את מלון הר ציון נבנה בשנת 1882 (אעלה בתמ"ר) במטרה לשמש כבית חולים. חזית מבנה האבן עוטרה במגיני האבירים של משפחות האצולה הבריטיות שבתרומתם נבנה בית החולים. במהלך מלחמת העולם הראשונה נסגר בית החולים, והצבא התורכי השתמש במבנים כמחסני תחמושת.מבנה בית החולים ספג פגיעה קשה בהפגזה במהלך המלחמה, ושוקם רק לאחר כיבוש העיר בידי הבריטים. בשנות ה-30 של המאה ה-20 הורחב בית החולים על פי תוכניות של האדריכל הבריטי קליפורד הולידיי, ונבנו לו שני אגפים – אחד בסמוך למבנה המקורי, דרומית לו, והשני מעבר לכביש בדרך חברון (כיום בית אות המוצר הירושלמי). מבני בית החולים היו מקושרים זה לזה באמצעות מסדרון תת-קרקעי, שעבר מתחת לדרך חברון.בית החולים פעל עד שנת 1948. במלחמת השחרור היה המבנה במרכזה של זירת קרבות קשים. הוא שימש כעמדה של כוחות ההגנה, והותקן עליו רכבל הר ציון. זהו סיפור מדהים בפני עצמו של גבורה, ציונות והרבה אורך רוח. לא ניקח את סיפורו של הרכבל ובונהו אוריאל חפץ מכבודו.
    את כל הסיפור והתמונות תוכלו לראות בעת שהייתכם במקום באגף הצפוני. בשנת 1953 נוסדה בו ישיבת נתיב מאיר, אשר עברה לאחר זמן קצר למבניה הנוכחיים בשכונת בית וגן בירושלים. כיום זהו מלון ירושלמי החובק בין קירותיו את סיפורה של ירושלים הישנה והחדשה. האווירה המיוחדת, הגנים הפורחים המשקיפים אל העיר העתיקה, הר ציון והר הזיתים מבטיחים חופשה שלא תשכח במהרה.הכל במרחק הליכה מהעיר העתיקה והכותל. שירות נפלא והעיקר האוירה. ירושלמית אמיתית. למי שמחפש בית כנסת בסביבה גשו לרחוב פלא יועץ בשכונת ימין משה. שם ממוקם בית הכנסת האשכנזי 02-5689555
    ירושלים שחוברה לה יחדיו.



    0 תגובות