הנשיא בפולין: "גרמניה הנאצית יזמה ותכננה את השמדת יהודי פולין"

    איתי גדסי No Comments on הנשיא בפולין: "גרמניה הנאצית יזמה ותכננה את השמדת יהודי פולין"

    נשיא המדינה הגיע לביקור בפולין במסגרת אירועי יום השואה הבינלאומי. הנשיא אמר בהצהרתו, "כי אנו זוכרים כי העם הפולני היה קורבן של החיה הנאצית, אך היו מי שעמדו מנגד מבני העם הפולני". בצל היעדרותו המופגנת של נשיא פולין מהטקס בישראל, הסביר נשיא פולין את סיבת היעדרותו, "העלמת חלקם של הפולנים במלחמה בנאצים". הנשיא הזמין את הנשיא הפולני לביקור בירושלים

    נשיא המדינה עם הנשיא הפולני בהצהרה לתקשורת צילום: עמוס בן גרשום לעמ
    9:29
    19.03.24
    התעוררות No Comments on צחוק זה בריא; אבל יש גבולות | פינת אימא מאיר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    נשיא המדינה ראובן ריבלין השוהה בימים אלו בפולין במסגרת יום השואה הבינלאומי, במהלכם יבקר במחנות ההשמדה במדינה, פתח את ביקורו הרשמי בפולין בפגישת עבודה עם מזמינו, נשיא פולין, אנדז'יי דודה שבחר לא להגיע לפורום השואה הבינלאומי בשל השתתפותו  של נשיא רוסיה בטקס.

    בנוסף ישנה מתיחות בין הנשיא לשר החוץ ישראל כץ בשל התבטאויותיו כנגד התנהגות של חלק מהעם הפולני בשואה. הנדשיא הזמין את נשיא פולין לביקור בירושלים.

    נשיא המדינה אמר בהצהרה לתקשורת יחד עם נשיא פולין: "ההיסטוריה, לצד האירועים הקשים שהתרחשו על האדמה הזאת, קושרים את העם היהודי ואת מדינת ישראל, בקשר בל ינתק. זהו קשר, שפניו אל העתיד, מתוך מחויבות בלתי מעורערת לזיכרון עובדות העבר. זהו קשר, שמוכרח לקדש את טוהר ההיסטוריה, להשאיר את מלאכת מחקר העובדות בידיהם של היסטוריונים מומחים".

    הנשיא הדגיש בדבריו: "אנו זוכרים שפולין והאומה הפולנית הם קורבנות של מלחמת העולם השנייה. אנו זוכרים את למעלה ממיליון היהודים, שהושמדו באושוויץ, ועימם אלפי בני הרומה והסינטי. ואנו זוכרים את עשרות אלפי הפולנים שנרצחו באושוויץ. אנו זוכרים, כי גרמניה הנאצית היא שיזמה, תכננה וביצעה, את רצח העם היהודי בפולין. ואנו זוכרים גם, שלמרבה הזוועה, היא זכתה לסיוע ניכר במעשיה הרצחניים ברחבי אירופה כולה, ואף התנהלות זו תובעת נטילת אחריות".

    photo_2020-01-27_13-12-36

    הנשיא הוסיף, "אנו זוכרים, שבמהלך המלחמה, האומה הפולנית נאבקה בעוז ובאומץ נגד גרמניה הנאצית. אבל אנחנו גם זוכרים- שלא מעט מבני העם הפולני עמדו מנגד, וגם נתנו יד לרצח היהודים".

    הנשיא דרש מאבק בלתי מתפשר באנטישמיות ואמר: "צו השעה, היום, הוא להישיר מבט אל האנטישמיות, הגזענות והנוסטלגיה הפאשיסטית, אותן רעות חולות שמרימות את ראשן ומאיימות לכרסם ביסודות הדמוקרטיות שלנו. אנחנו שומעים היום את הקולות מפיצי השנאה הללו, באינטרנט, ברחוב, ובמוקדי הכוח הפוליטיים. זה קורה בכל רחבי אירופה, ובעולם כולו. החובה שלנו, היא להילחם באנטישמיות ובגזענות מלחמת חורמה".

    את דבריו חתם נשיא המדינה בתקווה לעתיד משותף, הזמין את נשיא פולין לבקר בירושלים ואמר: "אנו מבקשים לשלוח היום יד אל האומה הפולנית, ולבקש לשוב לדרך שבה נצעד ביחד – דרך בה נעצב את עתידם של הדורות הבאים, מתוך כבוד להיסטוריה", הנשיא הזמין את הנשיא הפולני לביקור ואמר: "יחסים שאנו טווים באומנות מזה 30 שנה כבר, והם מגוונים, חשובים ביותר, ותורמים לשני הצדדים".

    photo_2020-01-27_14-08-13 (2)

    נשיא פולין הודה לנשיא המדינה על המפגש ואמר בדבריו: "אני מודה לאדוני הנשיא על בואו לפולין ועל הפגישה שקיימנו בה דנו על יחסי פולין וישראל. אני מודה לך על הגעתך לטקס לציון 75 שנים לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ. זהו רגע חשוב בתולדות העולם. אני נרגש במיוחד מכך שביום זה כמעט 200 משורדיי אושוויץ הגיעו לכאן והמוזיאון שנמצא כאן מהווה ראיה למה שהתרחש פה וגם אזהרה לעולם כולו".

    דודה התייחס להיעדרותו מהטקס ביד ושם ואמר כי לראייתו "של פולין במבצע העצום במאבק נגד הנאצים הועלמה" ולכן לא יכול היה להשתתף. "אני רוצה להדגיש שהפולנים לחמו למען חירות העולם כולו ואזרחים פולנים רבים נפלו במאבק למען החירות במלחמה נגד הנאצים. הנופלים שלנו חרוטים בעמודי ההיסטוריה הפולנית ואנו זוכרים ומנציחים אותם ומצפים שגם אחרים יעשו זאת", אמר נשיא פולין.

    photo_2020-01-27_13-12-34



    0 תגובות