האור החיים היומי: 'אחד מתנאי התפילה, לפרש ולפרט את התפילה'

    קלמן טלר No Comments on האור החיים היומי: 'אחד מתנאי התפילה, לפרש ולפרט את התפילה'

    מדוע הוצרך משה רבנו להזכיר בדבריו את שמו של פרעה, הרי הקדוש ברוך הוא יודע שהוא מתפלל על הצפרדעים שנמצאים אצל פרעה?

    הרב ברק בן ניסן

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    נאמר בתורה: 'וַיִּצְעַק משֶׁה אֶל יְהֹוָה עַל דְּבַר הַצְפַרְדְּעִים אֲשֶׁר שָׂם לְפַרְעֹה'

    כותב רבינו האור החיים הקדוש על הפסוק הזה, ארבע מילים: 'מכאן שצריך לפרש תפלתו'. כלומר, לרבינו הקדוש היה קשה, מדוע הוצרך משה רבנו להזכיר בדבריו את שמו של פרעה, הרי הקדוש ברוך הוא יודע שהוא מתפלל על הצפרדעים שנמצאים אצל פרעה??? אלא למדים אנו מכאן שיש צורך לפרט ולפרש את התפילה.

    וכן בפרשת ואתחנן מפרש רבינו הקדוש את הפסוק 'ואתחנן אל ה' בעת ההיא לאמר' שמרומז בפסוק זה ארבעה תנאים הנדרשים מהאדם בתפילתו כדי שתתקבל, ואחד מהם 'שתהיה תפילתו בלשון מפורשת שאינה סובלת פירוש שאינו הגון' וזה נרמז בתיבת 'לאמר' שהיא לכאורה מיותרת, אלא באה ללמד שצריך האדם לפרש ולברר את תפילתו בצורה מפורטת.

    וכמו שמסופר במדרש, שאדם אחד היה הולך בדרכו והיתה קשה עליו הדרך, כי גם היה נושא משאות כבדים, והתפלל לפני ה' 'הזמן לי חמור', ומיד נזדמן לפניו שר משרי הגויים עם אתון שהמליטה, וגזר השר עליו שישא גם את החמור הקטן שנולד, בנוסף לכל המשאות… וכשבא לחכמים ורטן בפניהם שהתפלל, וכך וכך עלתה בידו, הסבירו לו החכמים שהיה עליו להתפלל בצורה מפורשת 'שה' יזמין לו חמור שירכב עליו ויעזור לו לישא את משאו', ומכיון שהוא לא פירט, אמנם נתקיימה תפילתו שנזדמן לו חמור, אבל זה היה לרעתו, שהיה צריך לשאת גם את החמור.

    (כי ידוע שיש מקטרגים לתפילה, שכאשר יכולים לפרש את תפילתו של האדם באופן אחר מכוונתו, כך הם עושים, ולכן צריך לפרט את התפילה, כדי שתהיה מפורשת, ולא יוכלו לפרשה בצורה אחרת)

    [אור החיים וארא פרק ח פסוק ח]



    0 תגובות