- רדיו קול חי - -

ועידת נאט"ו: טראמפ תוקף את מקרון, מקרון תוקף את ארדואן

נשיא ארה"ב דונלנד טראמפ נחת היום (שלישי) בלונדון לרגל חגיגות 70 שנה לברית נאט"ו, יחד עמו יגיעו קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, נשיא צרפת עמנואל מקרון, ראש ממשלת קנדה ג'סטים טרודו ונשיא טורקיה רג'יפ ארדואן.

עוד לפני פגישתם החלה סערה סביב האירוע. לפני כשבועיים אמר נשיא צרפת מקרון את ברית נאט"ו כי היא סובלת ממוות מוחי. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר היום בפגישתו עם מנכ"ל נאט"ו כי מדובר באמירה "מאוד מעליבה ומגעילה". גם קנצלרית גרמניה מחתה על דבריו של נשיא צרפת.

לפני כשבוע תקף נשיא צרפת את התנהלות טורקיה במבצע הצבאי בגבול סוריה ואמר כי היא לא יכולה לצפות לשיתוף פעולה במסגרת ברית נאט"ו לאחר שיצאה למבצע מבלי להתייעץ עם מדינות הברית. מקרון תקף את קניית מערכת ההגנה של טורקיה מידי רוסיה ואמר כי טכנית טורקיה לא יכולה להיות חלק מהברית.

טראמפ חזר על עמדתו הקבועה כי מדינות אירופה צריכות להוציא יותר כסף על ההגנה שלהם. מדינות שמוציאות פחות מ-2% לברית נאט"ו הם עברייניות אמר טראמפ ועקץ את צרפת שהיא צריכה את הברית יותר מכולן.

המנהיגים יפגשו הערב בארמון מלכת אנגליה לארוחה משותפת, מחר ימשיכו למרתון של דיונים על הברית הטרנס אטנלנטית שמחזיקה כבר 70 שנה.