אילמות סלקטיבית • בואו נדבר על זה

    הדס מור 3 Comment on אילמות סלקטיבית • בואו נדבר על זה
    13:06
    16.04.24
    עפר גדנקן No Comments on ההמלצות של אלקטרה לתחזוק נכון של המזגן לקראת הקיץ

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בגן תמר יש הרבה ילדים, כל אחד הוא אחר, יש את הילד הרציני, החכם שכל הזמן נואם נאומים, יש את הילד המתולתל שיש לו צחוק מתגלגל שסוחף את כולם ויש את הילד החייכן שלא מדבר אף פעם בגן,
    זהו מתן.
    מתן סובל מאילמות סלקטיבית.
    אילמות סלקטיבית selective mutism ) – ) הינה הפרעה התנהגותית המופיעה בגיל הילדות ומאופיינת בחוסר יכולת לדבר במצבים מסוימים. זוהי הפרעת חרדה אשר בד"כ נגזרת מחרדה חברתית. 1% אחד מהילדים סובלים מתופעה זו , חלקם לא מאובחנים כיוון שלעיתים הם מתויגים כביישנים.
    ילדים הלוקים באילמות סלקטיבית הינם בעלי התפתחות שפתית תקינה, מדברים באופן שוטף בביתם או בסביבה מוכרת אחרת, ונמנעים מלדבר במסגרות אחרות כגון : גן, בי"ס ביקור אצל משפחה מורחבת, ביקור אצל חברים ועוד. רמת האילמות שונה באופייה ובעוצמתה מילד לילד. בד"כ ילדים אלו ידברו עם בני משפחה גרעינית, ויתקשו לדבר עם מבוגרים ועם ילדים ובוגרים מהמעגל הרחב יותר.
    בעבר חשבו שהילד בוחר לשתוק כאקט של שליטה ומניפולציה. חשוב להבין שגישה כזו רק מקבעת את הדפוס ומעמיסה הרבה אשמה הן על הילד והן על הוריו. הילד לא מנסה לשלוט בסביבתו- החרדה היא זו ששולטת בו.
    מתן מדבר בלי הפסקה בבית , יש לו אוצר מילים רחב , התחיל לדבר בגיל שנתיים- הכול לכאורה תקין. אבל מתן נמנע מלדבר בגן, ויש בינו לבין הגננת והסייעות "שפת סימנים" הן מבינות אותו ומספקות את רוב צרכיו הפיזיים. וכך עוברים הימים- יש "מתן של בית" , דברן, אנרגטי, דעתן, ויש "מתן של הגן ", שותק, מעט מכונס בעצמו, שומר על פרופיל נמוך.
    ההורים מספרים שהם מקבלים מסרים מהגן ומהסביבה: " עד החתונה זה יעבור", הוא סתם מתבייש, תנו לו את הזמן שלו" "תכבדו את השקט שלו" " הוא מנסה לשלוט בכם – אל תשחקו איתו את משחק הכוחות הזה".
    וכל הזמן מהדהדות שאלות "למה הוא לא מדבר? ומתי כבר ירד מהעץ הגבוה שעליו הוא טיפס? איפה טעינו? איך אפשר לעזור לו לצאת מהתקיעות הזאת? מתי כבר יזכו להכיר את הבן שלי בגן כפי שהוא באמת במצב הטבעי שלו?"
    הבשורות הטובות הן שיש טיפול ואפשר להתגבר על אילמות סלקטיבית. בתהליך קצר מועד וממוקד, שביסודו עומדות "חשיפות" מדורגות ומבוקרות לגורם הפחד ניתן להתגבר על הסימפטום באופן מלא . כי כשם שאת החושך מגרשים עם אור, את הפחד מגרשים באמצעות התגברות ואומץ.
    כשהוריו של מתן פנו אלי לקבלת ייעוץ והדרכה, הוא היה בן 5 , היום הוא בן 6. אמא שלו התקשרה אלי השבוע וסיפרה לי שהוא משתלב מצוין בכתה אבל לפעמים בשיעורים המורה צריך לבקש ממנו להיות קצת יותר בשקט…
    מוזמנים לפנות בכל שאלה ולקבלת ייעוץ
    הדס מור- ייעוץ והדרכה לילדים עם אילמות סלקטיבית 054-5678113 אתר : www.medabrim.net דואר אלקטרוני : [email protected]



    3 תגובות

    מיין תגובות
    1. 3

      יישר כוח, נותן תקוה להתגבר על המצוקה ולחבור בקלות לסביבה שמחוץ לבית, תבורכי

    2. 2

      האם יכול להיות שהילד פשוט ביישן?
      אני סייעת בגן ויש לנו כזו ילדה
      אבל זה לא נראה כמו בעיה
      היא ילדה ממש ביישנית ומתוקה ולכן לדעתי לא מדברת
      האם זה מחייב שזו בעיה?

    3. 1

      שלום לך מרים,
      את מוזמנת לבקר באתר שלי ולקרוא על ההבדל בין ילד ביישן לילד הסובל מאילמות סלקטיבית. למרות שלעיתים זה יכול להטעות , ישנם הבדלים.
      מצורפת כתובת האתר שלי http://www.medabrim.net
      בברכה,
      הדס