- רדיו קול חי - -

לא בבית ספרינו: כל הכלים להתמודדות במרחב הביתי עם הפרעות קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז, המוכרת גם כ-ADHD, הינה הפרעה שכיחה הקיימת בקרב כ-10% מהאוכלוסייה. היא מתפתחת בחמשת שנות החיים הראשונות, ואינה דועכת בגיל מסוים. תסמיניה הבולטים הינם קושי בקשב וקשיי ריכוז, היכולים להופיע בכל תחומי החיים: בלמידה, בחברה ובקרב המשפחה. ישנה חשיבות רבה לאיתור מוקדם והתאמת טיפול הולם, זאת בשל תופעות הלוואי העלולות להתפתח במישור הרגשי, החברתי וההתנהגותי.

בשנים האחרונות עלתה המודעות לחשיבות הזיהוי המוקדם, בעקבותיה מאובחנים מרבית  התלמידים כבר בכיתות א-ד. חלק מהילדים המאובחנים יקבלו טיפול תרופתי, הניתן בעיקר בשעות הלימודים בבית הספר. השפעת הטיפול פגה לאחר מספר שעות, כך שבשעות אחרה"צ הביתיות מתמודדים הילדים עם האתגרים הרגשיים, ללא טיפול תרופתי, המתווספים לעייפות הטבעית של סוף היום.

כדי להעניק להורים סל כלים מעשי ומקצועי, מקיימת מכבי סדנאות הדרכה להורים לילדים המאובחנים ב- ADHD. הסדנה מקנה ידע עשיר וכלים חיוניים להתמודדות עם המאפיינים,  שיביאו לניצול הפוטנציאל האישי של הילד, לצד התנהלות משפחתית בריאה ומכילה.

הסדנה כוללת שמונה מפגשים, המתקיימים בהנחיית מרפאה בעיסוק ועובדת סוציאלית מטעם מכבי. במהלך המפגשים לומדים ההורים את מאפייני ההפרעה והשפעותיה על חיי הילדים, את מודל 'מטריצת ניהול זמן' המסייע לחלוקת זמנים אפקטיבית וסדרי עדיפויות, שיטות מעשיות לשליטה עצמית של הילד על זמני הלמידה ושעות הפנאי, אופן מסירת הנחיות הוריות באווירה רגשית חיובית, והיכרות מעשית עם תכנית D.A.V.I.D להגדרת אתגרים והתמודדות נכונה עימם.

כדי להנגיש ולייעל את התכנית, מקפידה מכבי על התאמה תרבותית לקהילה, הבאה לידי ביטוי בהרכב המשתתפים והצוות הרפואי. בבני ברק מתקיימת סדנה מיוחדת לאימהות לילדים בגילאי 7-12, שאובחנו עם הפרעת קשב וריכוז. הסדנה מתקיימת בשעות המתאימות לסדר יומן של המשתתפות, ובמיקום נגיש .

מנהל מרחב בני ברק, ר' ברוך שטרן: "מכבי משקיעה משאבים רבים בסדנאות, פעילויות קידום בריאות ופעילויות מגוונות למען רווחתם וקידום בריאותם של חבריה. הרגישות וההתאמה התרבותית הן חלק מהשקפת עולם שלמה של מכבי שירותי בריאות וראש מחוז המרכז, הגב' דבורה חסיד. שירותי הבריאות הטובים ביותר הם כאלה המצטיינים במומחיות ומקצועיות ללא פשרות, לצד רגישות והתאמה קהילתית לצרכי החברים. הודות לכך, פתחנו מספר קבוצות במהלך שלוש השנים האחרונות, המביאות עימן תודות רבות ונרגשות מעשרות המשפחות שזכו לשינוי משמעותי ואיכותי מבחינה רגשית ותפקודית כאחד. זה המקום להודות לגב' עפרה ברשן, סגנית מנהל המרחב הפועלת רבות על קיום סדנאות ופעילויות קידום בריאות בעיר על מנת שתתקיימנה על הצד הטוב ביותר".

ניתן להירשם לסדנת האמהות שנפתחה בימים אלו,  ומתקיימת במרכז הרפואי של מכבי ברחוב ר' עקיבא 86.

פרטים נוספים ניתן לקבל בטלפון 03-5771313, שלוחה 2.