- רדיו קול חי - -

סמוטריץ': "חושש מתכנית המאה"

שר התחבורה וחבר הקבינט ח"כ בצלאל סמוטריץ' התייחס היום (רביעי) לדבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש בנוגע להחלת הריבונות הצפויה בבקעת הירדן. "אתמול נפל דבר במדינת ישראל! ההצהרה של ראש הממשלה נתניהו על כוונתו להחיל את הריבונות הישראלית על בקעת הירדן היא לא פחות מדרמטית".

"השאלה אם נתניהו יקיים אותה או שהיא תישאר בגדר עוד אחת מהבטחות בחירות רבות שלו לאורך השנים שלא קוימו, היא פחות חשובה. מה שדרמטי בהצהרה הזו הוא מה שהיא מלמדת על המקום בו נמצאת החבר'ה הישראלית. במשך הרבה מאוד שנים ראש ממשלה שרצה להיבחר כאן היה צריך להבטיח למסור שטחים מארץ ישראל ולהקים מדינת טרור בלב ליבה של מדינת ישראל. היום מי שרוצה להיבחר כאן יודע שהוא צריך להבטיח להחיל את הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון. וזה דבר מדהים ואופטימי מאוד, שמבשר על התפקחות חשובה של הציבור הישראלי מאשליות אוסלו, ועל תזוזה ברורה ימינה".

"נתניהו ראש ממשלה טוב. הוא האדם הכי טוב והכי מתאים כדי להתמודד היום עם האתגרים הרבים הניצבים לפתחה של מדינת ישראל, ובראשם האיום האירני על שתי זרועותיו: הגרעין וההתבססות בצפון – בלבנון, סוריה ועיראק וזאת, כמובן, במקביל לניהול החזית הדרומית, שרק אתמול בלילה קיבלנו תזכורת על כמה מורכבת ונפיצה היא".

"יחד עם זה, אני מוטרד מאוד מכמה תהליכים שמתרחשים בממשל האמריקאי בתקופה האחרונה. די אם נמנה את החלפתו של ג'ייסון גרינבלט, על רקע פרסומה הצפוי של תכנית המאה האמריקאית סמוך לאחר הבחירות כאן, והחשש הגדול שהיא כוללת מרכיבים רעים מאוד מבחינת האינטרסים של מדינת ישראל. וכמובן, הפיטורים הפתאומיים של היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, שהיה ציר מרכזי בשיתוף הפעולה הביטחוני והמדיני בין המדינות בהקשר האיראני. המהלך הזה בוצע ככל הנראה על רקע מחלוקות שהתגלעו בינו לבין הנשיא בסוגיה הקריטית הזו והנכונות של טראמפ להיפגש באופן מידי וללא תנאים עם נשיא אירן רוחני". את הדברים אמר בכנס הג'רוזלם פוסט.

"החשש הגדול שלי הוא שכשתונח על השולחן תכנית המאה ראש הממשלה יתקשה מאוד לעמוד מול הנשיא טראמפ. לנתניהו יהיה קשה הרבה יותר לומר לא לטראמפ מאשר לאובמה, שנתפש כנשיא עויין וההתנהלות מולו היתה במוד של עימות. טראמפ הוא חבר ויש לזה יתרונות רבים. אבל גם גלומה בכך סכנה – לחברים קשה הרבה יותר לסרב. לכן צריך אותנו חזקים לצידו. כדי להיות שם כשצריך יהיה להציב קווים אדומים ולעזור לו לומר לטראמפ "אדוני הנשיא, אינני מסוגל". אין לי רוב בקואליציה בשביל זה. הצבעה לימינה היא הצבעה לנתניהו מחוזק, עם כל היכולות שהוא ניחן בהן ועם עמוד שדרה יצוק מבטון".