- רדיו קול חי - -

הפתרון של משרד החקלאות לארבעת המינים במעברי הגבול

הימים הנוראים והחגים מתקרבים בצעדי ענק וכמידי שנה, גם השנה, השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות מתגברים את כוחותיהם בביקורת הגבולות, לנוכח העלייה במספר הניסיונות של אנשים פרטיים וסוחרים להכניס לישראל את "ארבעת המינים" העלולים להיות נגועים במזיקים שונים. כבכל שנה, גם השנה נוקט המשרד בצעד משמעותי למען אותם הנוסעים אשר הביאו עימם לישראל את ארבעת המינים ממדינות זרות, ומעניק להם סט אישי (לא מסחרי) תוצרת הארץ, הכולל: הדס, ערבה ולולב במקום המינים שהביאו. יש לציין שהנוסעים רשאים להכניס עימם לישראל אתרוג אחד בודד לנוסע.

על פי חוק הגנת הצומח, ובכדי למנוע מעבר בין מדינות של מזיקים וגורמי מחלות לצמחים (חרקים, אקריות, נמטודות, פטריות, חיידקים ווירוסים), קיים איסור מוחלט על הכנסת פירות וירקות וכל מוצר צמחי אחר במעברי הגבול לתוך שטח מדינת ישראל. כל העברה של תוצרת חקלאית לגבולות מדינת ישראל ללא אישור של משרד החקלאות מהווה עבירה פלילית. משרד החקלאות קבע מדיניות זו, כבכל העולם, מכיוון שכאשר תוצרת חקלאית מוכנסת לתוך גבולות מדינת ישראל באופן שלא נבדק על ידי השירותים להגנת הצומח ולביקורת, הדבר עלול להוביל לכניסת מזיקים וגורמי מחלות צמחים שאינם קיימים בישראל, שעשויים להזיק לגידולים המקומיים, ובכך לגרום לנזק בלתי הפיך לחקלאות, ולהביא לכדי השמדת ענפי חקלאות שלמים.

יש לציין כי כאשר יבואן או אזרח מבקש להכניס תוצרת החקלאית ממדינה זרה, השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות עורכים בדיקות בכדי לוודא שהתוצרת עומדת בדרישות היבוא. המזיקים וגורמי המחלה לא תמיד נראים בעין, אך הכנסת לולבים, הדסים, צמחים, או כל פרי או ירק אחר שנשאר בתיק או בכיס מארוחת הבוקר, שאכלו במלון ואף שמושלך לפח, עלול לגרום לחדירת מין חדש של מזיק או גורם מחלה, הפוגע בענפי החקלאות המקומיים.

למעוניינים בהכנסת סטים מסחריים של "ארבעת המינים" לישראל בתיאום מראש יש לפנות לשירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות באמצעות טלפון: 03-9681551.