- רדיו קול חי - -

השלמת תואר אקדמי בחינוך? חשוב שתקראו את זה קודם

בימים אלו, בהם פרסום מסלולי ההשלמה לתואר אקדמי בחינוך מופיעים מעל כל במה אפשרית,

פנינו לגב' שולי הלל – יועצת לימודים בקריה האקדמית אונו, כדי להבין ולדעת את כל מה שבאמת חשוב שנדע לפני שאנחנו ניגשים ללימודים בתחום.

השלמת תואר בחינוך וחברה הפך לטרנד של ממש בתקופה האחרונה. האם זה באמת כל כך משתלם?

"בוודאי. על מנת לעבוד במשרד החינוך נדרש תואר אקדמי. במשרד החינוך, מעבר לכך שניתן להשתלב בתפקידים שונים, קיימת גם תכנית 'אופק חדש/ עוז לתמורה', מדובר ברפורמה שהחלה בשנת תשס"ח המשלבת מורים איכותיים או גננות בהוראה אישית המאפשרת לילד להתפתח בצורה הטובה ביותר. מורה שמקבל תקן לעבוד במסגרת תכנית זו, תנאי ההעסקה שלו משתפרים לאורך השנים בהתאם לפיתוח המקצועי שלו (ההשתלמויות)  והשכר עשוי אף להכפיל (!) את עצמו. עבור נשים רבות שחפצות להחזיק בית של תורה, מהווה התכנית הזו פתרון נהדר ואכן הרבה מהן, בוגרות לימודי תואר אקדמי בתחום החינוך עושות זאת".

ומה לגבי תואר אקויולנטי בחינוך?

"צריך להבין תואר אקויולנטי אינו מוכר בפרויקטים כמו אופק חדש/עוז לתמורה ואינו תקף עבור תקנים נוספים של משרד החינוך. לכן גם שכר המורים שאינם משתתפים בתכניות וברפורמות החדשות, נמוך משמעותית גם אחרי שנות וותק רבות וגם כאשר המורים עושים את המקסימום להשלים קורסים נוספים המוכרים להם כגמולים. יוצא שלמרות שתכנית הלימודים דומה הן בזמן שהיא אורכת והן במחיר שלה, הזכאות לתואר ראשון מקנה יתרונות רבים לעומת תואר אקויולנטי.

נשמח להבין אחת ולתמיד, מהו ההבדל בין תואר B.A. לבין תואר B.ed?

"אכן, יש הבדל מהותי בין שני התארים הללו. תואר ראשון B.ed  אותו מציעות מכללות רבות כלימודי השלמה לתואר אקדמי בחינוך הוא תואר שמתמקד בתחום הדידקטי, בהוראה והוא מיועד עבור מי שרוצה להיות מורה ולעסוק בחינוך הפורמלי עד 120. התואר הראשון B.A  בחינוך וחברה אותו אנחנו באונו מציעים מתייחס לכך שאתה כבר מורה, יש לך כבר כלים רבים בהוראה הפורמלית, ונותן ארגז כלים שירחיב לך אופקים ויאפשר לך לתת מענה רחב בהרבה במסגרת עבודתך גם בחינוך הלא פורמלי. במהלך התואר הזה לומדים המורים, המורות והגננות קורסים רבים מעולם הטיפול והפסיכולוגיה אשר מתמקדים בילדים ונוער בסיכון. תחום שהולך ומתרחב ודורש אנשי מקצוע בוגרים של לימודים מן הסוג הזה. הרעיון הוא לתת את כל הידע המקיף בעולם הטיפולי ולכן תכנית הלימודים אצלנו באונו כוללת קורסים כמו: פסיכולוגיה התפתחותית, הדרכת הורים, ייעוץ מניעתי, עבריינות נוער, CBT ועוד.

אם כבר חינוך, אז מה היתרון באונו?

"כאמור, התואר שלנו בחינוך וחברה באונו הוא תואר שמבוסס על תכנית לימודים מרתקת ומעשירה שכוללת 7 קורסים טיפוליים. למי שמכוון להתקדם בתחום הטיפולי ולהמשיך ללימודי תואר שני (ברוב תחומי הטיפול נדרש תואר שני על מנת לעסוק בהם), חשוב לדעת כי הקורסים הללו מוכרים לתואר השני ומאפשרים המשך לימודים ישיר. מי שמגיע ללא הרקע הזה ורוצה ללמוד לתואר שני בתחום הטיפולי כמו תואר שני בטיפול בפסיכודרמה, תרפיה באומנות וכו', יצטרך להשלים את הקורסים הללו לפני שיתחיל את הלימודים שלא במסגרת תכנית לימודי התואר השני. תכניות אלו נלמדות כיום גם בקריה האקדמית אונו.

לסיכום, תכנית הלימודים שלנו בחינוך וחברה מעניינת, יישומית, מפתחת באופן אישי, מעשירה את ארגז הכלים והידע הטיפולי ובעיקר  – פותחת דלתות רבות של תעסוקה.

בנוסף, מסלול ההשלמה לתואר אקדמי אצלנו נמשך חמישה סמסטרים בלבד- שנה ושמונה חודשים והוא מותאם במיוחד למורים מורות וגננות שיש להם יום חופשי. למי שאין תעודת מורה או גננת בכירה ונדרש/ת ללמוד את התכנית המלאה מוצע מסלול לימודים מרוכז הנמשך שנתיים וסמסטר בלבד(ולא 3 שנים)".

תכלס, במה עוסקים כיום בוגרי תואר חינוך וחברה באונו?

"מעניין לראות את הבוגרים שלנו משתלבים בוועדות השמה ובניהול פרויקטים באגף החינוך ברשויות המקומיות, קבס"ם, בניהול מתנ"סים ועוד. יש מכון גמילה ידוע במגזר החרדי שהמנהל שלו היה מדריך נוער בעברו, למד את התואר שלנו בחינוך וחברה ואז הוצע לו התפקיד הבכיר אשר הוא עושה בו חיל, יש לנו מנהלות מדרשיות לנוער בסיכון ועוד. בוגרים רבים ממשיכים ללימודי תואר שני טיפולי ובעיקר – מרוצים מתנאי תעסוקה משופרים. אני מציעה לכל מי שרואה את עצמו מתפתח בתחום החינוך להצטרף למסלולי הלימוד שלנו המרוכזים והמלאים, לגברים ולנשים, כולם מתחילים אחרי החגים וזה הזמן לבוא ולשמוע את כל הפרטים בשיחה אישית. בהצלחה".