פרויקט הכרמל – כלי הרכב החדש של צה"ל: בסיס מודיעין נייד ואש קטלנית

    קובי פינקלר No Comments on פרויקט הכרמל – כלי הרכב החדש של צה"ל: בסיס מודיעין נייד ואש קטלנית

    שלוש תעשיות ביטחוניות- התעשייה האווירית, אלביט מערכות ורפאל הגיעו לשלב הגמר של הפיתוח. היום הוצגו שלושת הדגמים שישולבו לבניית רכב קרבי של דור העתיד בצה"ל בפרט ובעולם בכלל. ניהוג אוטונומי, רכישת מטרות אוטומטית, השמדת מספר מטרות בו זמנית וקסדה של F35

    15:05
    28.03.24
    אשת חיל No Comments on "הקב"ה בחר לניסיון הזה את האנשים הכי מיוחדים שלו"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    המנהל למחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון (מפא"ת), יחד עם מפקדת קצין שריון ראשי בצה"ל (קשנ"ר), קיימו היום (ראשון) אירוע הדגמה ראשון מסוגו לחשיפת פלטפורמת "הכרמל"- כלי רק"מ מתקדם ליבשה, שהינו למעשה מדגים ליכולות טכנולוגיות מתקדמות בדגש על אוטונומיות, מבוססת בינה מלאכותית ורובוטיקה מתקדמת.

    תכנית הכרמל יצאה לדרך לפני כשלוש שנים כ"תכנית רב שנתית לפיתוח טכנולוגיות חדשניות לרק"מ". התכנית נועדה לקחת לקצה את הטכנולוגיה של שדה הקרב העתידי ולפתח קונספט לחימה חדש לחלוטין, המבוסס על יכולות תפעול ותמרון אוטונומיות ואוטומטיות, בינה מלאכותית, יכולות חישה, הנעה היברידית ועוד.

    שלב א' של תכנית כרמל הציב בפני המפתחים אתגר משמעותי ביותר: הוכחת היתכנות לתפעול רק"מ ע"י שני לוחמים במדפים סגורים. משרד הביטחון בחר בתום הליך בחינה ממושך בשלוש תעשיות: רפאל, התעשייה האווירית ואלביט מערכות.

    כל חברה התבקשה לפתח בנפרד מדגים, המבוסס על קונספט טכנולוגי, שיהפוך את תאי הלחימה בטנקים והנגמ"שים הקיימים והעתידיים בצה"ל, לתא לחימה מתקדם ("cockpit"), שבו מרבית הפעילות מתבצעת באופן אוטונומי (נסיעה, איתור איומים, הרכשת מטרות, הגנה וירי). הלוחם בתא הלחימה רואה את כל תמונת הקרב, המודיעין, האיומים והמטרות, 360 מעלות, במדפים סגורים ונדרש רק לקבל החלטות, שאותן המערכת לא יודעת (עדיין) לקבל בעצמה.

    התעשיות הביטחוניות נרתמו לתוכנית והעמידו את מיטב האנשים והתשתית הטכנולוגית לתהליך הפתוח ולאתגרים הנובעים מדרישות התוכנית:

    אלביט מערכות פיתחה מדגים טכנולוגי ללוחם המופעל באמצעות מערכת הראש Iron Vision, המבוססת על טכנולוגיה שהחברה פיתחה עבור מטוס הקרב אף- 35. הרק"מ מציג תפיסת לחימה פורצת דרך, שבליבה ניהוג אוטונומי ושימוש ביישומי בינה מלאכותית לביצוע תהליכים מהירים של קבלת החלטות והשמדת מטרות.

    אלביט מבחוץ

    הרק"מ מופעל על-ידי שני לוחמים שמצוידים במערכת הראש החדשנית, שבדומה למטוס קרב, מאפשרת לרכוש מטרות, לנהג ולנווט באמצעות כיוון המבט, וכן לשעבד את מערכות הנשק לקו הראייה של הצוות. הרק"מ מתפקד כתא תקיפה עצמאי בעל עוצמת אש גבוהה, משמש כתחנה ברשת לחישה מולטי-ספקטרלית והיתוך מידע, וכן כפלטפורמה להפעלת מערכות לא מאוישות חיצוניות כגון: רחפן שמצלם ומזרים אינפורמציה, או חלוץ רובוטי שמבצע משימות בפרופיל סיכון גבוה.

    אלביט מבפנים

    רפאל פיתחה את "הקוקפיט השקוף", המאפשר לאנשי הצוות ראיה היקפית ושיקוף מלא, 360 מעלות, על המתרחש מחוץ לנגמ"ש בשדה הקרב, ללא קסדות או אמצעי ראייה. הקוקפיט השקוף הוא בעצם שילוב חדשני של מסכי מגע מתקדמים, הנמצאים בממשק אחד עם השני, ומקיפים את אנשי הצוות מבפנים, כאשר מגוון סנסורים ייחודיים בעלי יכולות אלקטרו-אופטיות, משקפים לאנשי הצוות תמונת מצב אמיתית ומתעדכנת של המתרחש מחוץ לנגמ"ש.

    רפאל מבחוץ

    על גבי הכלי הממוגן מותקנות כלל המערכות המתקדמות של רפאל- מערכות חישה וניטור, מערכות אלקטרו-אופטיות, עמדות נשק, משגרים לטילי גיל (ספייק), הדק חכם, מערכת התקשורת BNET וכמובן- מערכת ההגנה האקטיבית- מעיל רוח. המערכות הללו, המשולבות באלגוריתמים מבצעיים של בינה מלאכותית ואוטונומיות, מסוגלות לאתר ולנטרל, בו זמנית, מספר רב של מטרות, בדיוק ובמהירות יוצאי דופן.

    רפאל מבפנים

    התעשייה האווירית פיתחה מדגים טכנולוגי המבוסס על משפחת הכלים הרובוטיים והבלתי מאוישים של החברה, הנמצאים בשימוש צבאי נרחב בארץ ובעולם. מערכת הכרמל מבית התעשייה האווירית משלבת בין תצוגה פנורמית לתפעול באמצעות מסכים אישיים ובקר (ג'ויסטיק) בדומה למשחקי מחשב.

    תעא מבחוץ

    המערכות האוטונומיות ברק"מ נשלטות על ידי מערכת לחימה מרכזית ואוטונומית גם היא, המסנכרנת את תתי המערכות ועוזרת למפעיל האנושי לסנן את המידע הלא רלוונטי ובכך להתמקד באיומים הקריטיים ובקבלת החלטות שעליו לקבל בזמן אמת. הפיתוח מבוסס על בינה מלאכותית המאפשרת השמדה של מטרות ואיומים, תוך ניהול מערך תחמושת יעיל, ניהוג עצמי בשטחים מורכבים לתנועה וניהול מערך תחמושת יעיל, בדגש על יכולות תקיפה וירי קטלני מדויק.

    תעא מבפנים

    פתרונות תפעול אלה נבחנו בשבועות האחרונים בשורת תרחישים מבצעיים מורכבים, ע"י צוות נסיינים מיוחד של מפא"ת במשרד הביטחון. הפתרונות הטכנולוגיים לתפעול הרק"מ, הינם רב תחומיים ומשלבים סנסורים מתקדמים למודעות מצב, בינה מלאכותית המאפשרת שימוש במפעילים "וירטואליים", מנוע חדשני לקבלת החלטות ועוד.

    במקביל למאמץ הפיתוח בשלוש התעשיות, מובילה מחלקת מח"ר במפא"ת שבמשרד הביטחון מאמץ משולב לפיתוח טכנולוגיות תומכות נוספות, שלא באו לידי ביטוי במדגים הנוכחי, בהן: הנעה היברידית לרק"מ זחלי, הסוואה אקטיבית מהפכנית, הגנת סייבר לרק"מ, מכ"ם רב משימתי, מערכת לזיהוי עמית, פתרונות מיגון ועוד.

    חלק מהטכנולוגיות שהבשילו כבר משולבות בצי הרק"מ שמפתחת ומייצרת מנהלת הרק"מ במשרד הביטחון (מנת"ק) – מרכבה, נמר ואיתן.

    הכרמל מבוסס על טכנולוגיות פורצות דרך וחדשניות בקנה מידה עולמי. הוא מהווה פלטפורמה לבחינת והדגמת יכולות שפותחו בתעשייה הישראלית ומהוות מוקד התעניינות בצבאות ובתעשיות רבות בעולם. היכולות הממומשות בכרמל חלקן טרם נראו וברובן טרם מומשו ונוסו מעולם בכלי לחימה.

    תכנית כרמל במשרד הביטחון מציבה את מדינת ישראל בחוד החנית של תכניות לרק"מ מתקדם בעולם. זאת הודות להתאמת הדרישות לשדה הקרב העתידי וכושר היצירתיות של התעשיות הביטחוניות בארץ. תוצר הפיתוח יהווה תשתית טכנולוגית והנדסית עבור כלי לחימה יבשתיים עתידיים, מאוישים ואוטונומיים.



    0 תגובות