מי הם שני ראשי הממשלה הפוטנציאלים של בריטניה? האזינו

    שלמה ריזל No Comments on מי הם שני ראשי הממשלה הפוטנציאלים של בריטניה? האזינו

    יומן החוץ: חסאן נסראללה מתרברב • החלפת הממשל בבריטניה • טראמפ תוקף חברות קונגרס • חלקי מערכת ההגנה האווירית מתוצרת רוסית נחתו בטורקיה

    0:16
    19.03.24
    נתי קאליש No Comments on בראשות גדולי הדור: בישיבת רש"י חגגו חצי יובל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    • יממה אחרי שהתקשורת בארגנטינה הודיעה כי נשיא המדינה הידוע כפרו-ישראלי, יחתום על צו האוסר על פעילות ארגון הטרור חיזבאללה בשטח המדינה הדרום אמריקנית, התרברב יו"ר הארגון, הארכי-טרוריסט חסן נסראללה לרשת "אל מנאר" לרגל "הניצחון" של תנועתו, במרכאות או שלא במרכאות על הצבא הישראלי במלחמת לבנון השנייה לפני 13 שנים.

    למרות ההתרברבות, חיזבאללה לא באמת רוצה לצאת היום למלחמה עם ישראל. מצבו הפיננסי הקשה, שיהיה קשה כעת יותר בעקבות איסור פעילותו בארגנטינה שמשמת לו כר נרחב לפעילות כלכלית ענפה מאוד, רק תביא אותו למצב קשה יותר, מצב שאיתו הוא לא יוכל לצאת למלחמה.

    • בשבוע הבא תכריז המפלגה השמרנית על ראש הממשלה החדש של בריטניה, שיחליף את תרזה מיי בהנהגת בריטניה. הזוכה יהיה זה שיצטרך להוציא בפועל את בריטניה מחיבוק הדב של האיחוד האירופי ולהיאבק במבקרים מתוך התנועה השמרנית ומול אנשי מפלגת הלייבור הקיצונית משמאל.

    כזכור, ההחלטה הדרמטית ב-2016 לעזוב את האיחוד האירופי פילגה את בריטניה, טלטלה את הפוליטיקה שלה ובסופו של דבר גרמה למפלתה של תרזה מיי. בחודש שעבר מיי הודיעה על התפטרותה מראשות הממשלה, אחרי שנכשלה בפעם השלישית בניסיון להעביר בפרלמנט את הסכם הפרישה מהאיחוד האירופי. היא נכשלה בעיקר בתוך מפלגתה, כאשר מבקריה טענו כי היא מובילה להסכם יציאה רך שישאיר את בריטניה תלויה באיחוד האירופי וחסרת עצמאות אמיתית, באחד האירועים בממלכה נצפה שר החוץ הבריטי ג'רמי האנט כשהוא די נואש ומנסה לשכנע את מצביעי המפלגה השמרנית להצביע לו וקרא "להתאחד נגד האויב המשותף – האיחוד האירופי".

    מי הם שני ראשי הממשלה הפוטנציאלים? ג'ונסון בן ה-55, היה פעם ראש עירית לונדון, והיה בין הארכיטקטים המובילים של הניצחון במשאל העם על הפרישה מהאיחוד האירופי בשנת 2016. במהלך הפריימריז האחרונים, הוא הבטיח כי אם ינצח יציב בפני האיחוד האירופי שתי אופציות: יציאה ללא הסכם, שתיצור כאוס, או יציאה עם הסכם משודרג מזה שמיי ניסחה. הוא אף הבהיר כי לא ישלם לאיחוד האירופי את "דמי הגירושין" שמיי התחייבה להם, אם האיחוד לא יסכים לפתוח מחדש את ההסכם.
    האנט, בן 52, החליף את ג'ונסון כשר החוץ מאז שפרש לפני כשנה. בניגוד לג'ונסון, הוא לא מתכוון לצאת מהאיחוד ללא הסכם מסודר, אך אמר כי ישקול זאת כמוצא אחרון אם האיחוד יסרב לפתוח את הסכם הפרישה.
    בבריסל כעסו על האנט וגינו בחריפות את דבריו, אך האנט לא נסוג מדבריו והבהיר כי "כשלוחצים מעצמה כמו בריטניה אל הקיר, היא לא נלחצת, היא מגיבה בחריפות".
    ג'ונסון אגב זכה בכל באחד מהסבבים עד כה, ולכן סביר מאוד שינצח גם בסבב המכריע שייקבע בדואר, בין היתר בגלל עמדתו התקיפה נגד האיחוד.

    • הנשיא טראמפ תקף בתחילת השבוע קבוצה קטנה של חברות קונגרס דמוקרטיות, ששתיים מתוכן ממוצא מוסלמי, בנות למהגרים, וקרא להן לחזור "למקומות ההרוסים שמהם הגיעו". הנשיא התעלם מהעובדה שהמחוקקות שתקף הן אזרחיות אמריקניות, ושכמעט כולן נולדו בארה"ב.

    קצפו של טראמפ יצא לאור העובדה שאותן חברות קונגרס מנסות כל העת להפריע לו בתפקידו. אבל למה לפרשן אותו אם נוכל לקרוא מילה במילה את שאמר. ""כל כך מעניין לראות את חברות הקונגרס הדמוקרטיות 'הפרוגרסיביות', שבמקור הגיעו ממדינות שבהן הממשלה היא אסון מוחלט, הדבר הכי גרוע, הכי מושחת והכי כושל בעולם (אם בכלל יש ממשלה מתפקדת), אומרות עכשיו בקול רם וברשעות לאנשים בארה"ב, האומה הכי חזקה וגדולה בכדור הארץ, איך הממשלה צריכה להתנהל".

    טראמפ היסה אנשים בקהל שניסו להפריע לו ואמר כי אותן חברות קונגרס שונאות את ישראל ושונאות יהודים ולכן אין להן כל זכות להביע את דעתן. גם בזה הוא צודק, כיוון שאותן חברות קונגרס תקפו בעבר הן את ישראל והן את היהודים האמריקנים, תוך שהן מתעלמות כמובן מרצע העם שמתרחש במדינות ערביות כסוריה ותימן.

    • גם זה קרה השבוע: משלוח של חלקי מערכת ההגנה האווירית מתוצרת רוסית S-400 הגיעה לבסיס חיל האוויר הטורקי "מורטד" הסמוכה לאנקרה. המשלוח של המערכת בוצע במסגרת עסקה צבאית בין רוסיה וטורקיה, שבוצעה למרות התנגדותה של ארה"ב והובילה לעימות בין אנקרה לוושינגטון בשבועות האחרונים.
    כזכור, במרץ האחרון גורמים בפנטגון אמרו כי ארה"ב תקפיא את העברת מטוסי ה-F-35 בעקבות העסקה עם מוסקבה, שלדבריהם ארה"ב הבהירה לטורקיה כי היא לא מוכנה לאפשר מצב בו לאנקרה יהיו גם את מערכת ה-S400 וגם את מטוסי ה-F-35.

    האזינו ליומן המלא:

    (יומן החוץ בהגשת שלמה ריזל, משודר מדי שבוע ביום שלישי בשעה 20:45)



    0 תגובות