תירוצים שונים: משרד הביטחון טרם הנגיש את מערת המכפלה לנכים

    קובי פינקלר No Comments on תירוצים שונים: משרד הביטחון טרם הנגיש את מערת המכפלה לנכים

    מתאם פעולות הממשלה בשטחים לעיריית חברון: "אשרו מיידית את הנגשת מערת המכפלה לנכים. ולא, ננקוט בצעדים חד צדדיים" | בצלמו: "מערת המכפלה הינה של עם ישראל; על מדינת ישראל לדאוג לכך"

    הכניסה למערת המכפלה צילום: נועם ארנון
    18:18
    28.03.24
    זמן אוויר No Comments on הסינגלים השירים והאלבומים החדשים | חדשות התעשייה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    צעד נוסף ומשמעותי נרשם בשבוע החולף בנושא הנגשת מערת המכפלה לנכים. בשנים האחרונות מנהל הישוב היהודי בחברון בשיתוף ארגוני נכים וארגון זכויות האדם "בצלמו" מאבק עיקש לאשר את הנגשת מערת המכפלה לנכים. למערה ניתן להגיע רק לאחר טיפוס של כשישים מדרגות. לא אחת, ניתן להבחין במקום במראות קשים של נכים בכסאות גלגלים נגררים בקושי רב בדרך למערה.

    חוק שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות מחייב כל מבנה ציבורי בהנגשה מלאה לטובת ציבור הנכים. חרף זאת שהחוק אף חל ביו"ש לאחר שנחתם על ידי אלוף הפיקוד ניצן אלון בשנת 2014 הוא אינו חל דווקא במערת המכפלה. הנימוק המקומם הוא: "מערת המכפלה נמסרה בהסכם חברון, לעיריית חברון והווקאף המוסלמי, הוא השולט במקום."

    בשנים האחרונות נעשו מגעים רבים מול הווקאף המוסלמי בבקשה לאשר את ההנגשה. ח"כ לשעבר מוסי רז (מרצ) אף שלח מכתב אישי לשר הדתות הפלסטיני ולראש העיר חברון בבקשה לאשר את ההנגשה אך בעיריית חברון סרבו. בשנה האחרונה פנו למעלה משישים חברי כנסת לשר הבטחון לאשר את ההנגשה. ואכן, בחודש אוקטובר 2018 קיימה הכנסת דיון מיוחד בוועדת המשנה של וועדת חוץ ובטחון שם התחייב מי שהיה אז יועץ שר הביטחון לענייני התיישבות מר קובי אלירז שהנושא הולך לקראת פתרון סופי. המגעים מול הווקאף יקודמו עד לסוף השנה (2018) ככל שתמצא ההסכמה יקודם פתרון בהסכמה, ככל שלא, החל מינואר (2019) המערכת תבצע הנגשה בצורה חד צדדית.

    למרות ההבטחות הרבות, ובעקבות החלופות בראשות משרד הביטחון הנושא נותר "תקוע" וניתן לוח זמנים נוסף להמשך המגעים מול הווקאף עד לסיום הרמדאן. וגם לוח זמנים זה נדחה. בחודש האחרון פנו עשרים ושמונה חברי כנסת ליו"ר וועדת חוץ ובטחון ח"כ אבי דיכטר ודרשו ממנו לקיים דיון דחוף בסחבת שאינה עולה עוד על הדעת. במכתב ששוגר על ידי חברי כנסת רבים נכתב כי מדובר בעניין הומניטרי לחלוטין. "לא ייתכן שבשנת 2019 ציבור הנכים לא יוכלו להיכנס למערת המכפלה בשל מוגבלתם" ציינו חברי הכנסת ליו"ר דיכטר. לאור כן, הוחלט על קיום דיון מיוחד שנערך לאחרונה ובו קבעה הוועדה כי המנהל האזרחי חייב למצוא פתרון להנגשה באופן מיידי. עוד החליטו בוועדה על כך שבמידה והווקאף מסרב, יש לתת פתרון חד צדדי. בוועדה ציין ח"כ גדעון סער כי מדובר באבסורד שמדינת ישראל מבקשת אישור על נכס ששייך לה.

    ניכר כי הלחצים הועילו. בשבוע שעבר, שלח מתאם פעולות הממשלה בשטחים מכתב לעיריית חברון ובו דרישה חד משמעית לאשר את ההנגשה. ולא, ישראל תלך לפתרון חד צדדי. מדובר בצעד ראשון בהליך של ההפקעה בו יקבע שמערת המכפלה חוזרת לרשות מדינת ישראל. ולכן כמובן יהיה ניתן לבנות ללא כל אישור מגורם חיצוני. בנוסף, לערוץ 7 נודע שהשבוע התקיימה ישיבה רב מערכתית של כל הגורמים הרלוונטיים להערך לביצוע ההפקעה וקידום הבנייה במקום.

    בארגון בצלמו לזכויות אדם הגיבו לדברים ומסרו: "נושא הנגשת מערת המכפלה הינו נושא קריטי. חובה מיידית לתחום בזמנים את הזמן שניתן לעיריית חברון. יום למחרת האולטימטום להתחיל בתהליך ההפקעה. לא ייתכן ששוב, ושוב, ושוב, נחזור למעגלים אינסופיים של משא ומתן שבו הווקאף מסרב. מערת המכפלה הינה של עם ישראל. על מדינת ישראל לדאוג שכל מתפלל ומבקר ללא קשר לדתו או מגבלותיו יוכל להתפלל במקום."



    0 תגובות