סיפורי ספריות • 30 עצות לתכנון הספרייה החדשה שלכם

    דירה נאה No Comments on סיפורי ספריות • 30 עצות לתכנון הספרייה החדשה שלכם
    12:27
    28.03.24
    אשת חיל No Comments on איך מגיעים לפסח ברוגע: דיתי וינשטיין מגלה את הסודות

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בחרנו לסקור את אחד מהרהיטים החשובים ביותר בבית, הרהיט שמאפשר לנו לאחסן וגם להציג לראווה את המקורות שלנו: הספרייה

    בחירת ספרייה לבית אינה עניין של מה בכך. אפשר לקנות את הספרייה שלנו כפי שהיא מוצגת בחנויות הרהיטים, או לבחור דווקא בספרייה מודולרית ולהתאימה באופן אישי. אלו שלא מצאו את מבוקשם בחנויות יוכלו לתכנן ספרייה בהתאמה אישית. החומרים רבים ושונים: גבס, עץ, זכוכית ועוד.

    קטלן איטליה מתחם העיצוב דיזיין סנטר בני ברק יחידות מידוף דגם  פיפטי זמין בצבע לבן אפוקסי וצבע צדפה בעיצובו של לואיגי  טרנטי (2)

    קטלן איטליה מתחם העיצוב דיזיין סנטר בני ברק יחידות מידוף דגם פיפטי זמין בצבע לבן אפוקסי וצבע צדפה בעיצובו של לואיגי טרנטי

    3 מעצבות עם 30 עצות

    ביקשנו משלוש מעצבות לתת לנו עצות משלהן לתכנון הספרייה האידיאלית.

    אורית כוכבי, אדריכלית פנים

    מעבר לשימוש הפרקטי הברור של הספרייה כמקום לאחסון ספרים, ניתן בהחלט להשתמש בה כאלמנט עיצובי אשר נועד למלא את החלל בצורה מעניינת. כך למשל, ניתן למקם ספרייה בצמוד לקיר ולהשאיר מרווח בינה לבין הספה או מערכת הישיבה ולהעניק לחלל מראה מתוחכם יותר העדיף על קיר ריק.
    ניתן למקם על גבי הספרייה חפצי נוי דקורטיביים שונים במקום ספרים ועל ידי כך להפוך אותה למתאימה למגוון חללים רחב יותר, ולאו דווקא בסלון ובפינת המשפחה. כך, למשל, נוכל למקם ספריית מדפים גם בפינת האוכל ולקשטה.

     

    מידי אינטיריורס- ספרייה מאסיבית עם דלת הזזה מרכזית מזכוכית

    מידי אינטיריורס- ספרייה מאסיבית עם דלת הזזה מרכזית מזכוכית

     

    על אף שהספרייה ידועה כפריט עיצובי חם, ניתן להתאימה לכל קונספט וסגנון. גם בבית בסגנון מודרני, למשל, ניתן לשלב ספרייה העשויה עץ גושני ואף לצבוע אותה בצבעים תואמים לסגנון כשחור או לבן ובכך להתייחס אליה כרהיט אקלקטי.
    אם נדמה כי מיקום ספרייה מעמיס על החלל יתר על המידה, ניתן בהחלט למקם שתי יחידות במרווח זו מזו, וכך להעניק מראה אוורירי יותר וכבד פחות.
    עוד בנושא הקלה על העומס בחלל, ניתן להשתמש בספריות אשר חלקן התחתון הנו אוורירי, בעלות קונסטרוקציה פתוחה או כאלו הממוקמות על 4 רגליים ואילו חלקן העליון סגור. בהמשך לכך, לחלק הסגור ניתן להוסיף טוויסט מעניין על ידי בחירת דלתות מגולפות או בעלות צבע מעניין.
    ניתן להשתמש בספרייה בתור מחיצה בין חללים. כמו כן, אם ברשותנו חלל גדול שנרצה להשאיר פתוח אך בכל זאת ליצור בו חלוקה פונקציונלית, ניתן למקם את הספרייה כמחיצה בעלת גובה של 1.3מ' עד 1.5 מ'. גובה בינוני זה יקנה את ההפרדה הרצויה ולא יעמיס על החלל.

    טולמנ'ס- ספרייה מעץ מולבן בעיצוב מודרני ייחודי המאפשר שימוש כמחיצה.

    טולמנ'ס- ספרייה מעץ מולבן בעיצוב מודרני ייחודי המאפשר שימוש כמחיצה.

    עוד דרך להפוך את הספרייה למעניינת ועדכנית יותר היא לבחור בכזו בעלת שילוב של חומרים. כך, למשל, ניתן לבחור בספרייה המשלבת קונסטרוקציה מנירוסטה יחד עם מדפים מעץ או MDF צבוע. החיבור בין החומרים ועצם הניגודיות מקנים בסופו של דבר חיבור מאוד נכון, אקטואלי ומודרני עם קריצה של חמימות ומשפחתיות.
    ניתן להפוך את הספרייה לפריט דומיננטי בחלל על ידי משחקי צבעים בינה לבין סביבתה. כך, למשל, אם הקיר שלצדו היא מונחת הנו בהיר, ניתן להשתמש בספרייה בצבע אדום בולט או בגוון עץ מעניין. כמו כן ניתן לצבוע את הקיר בצבע כהה ולמקם לצידו ספרייה בצבע בהיר וקליל ואף צבעוני, אשר יקנה אווירה משמחת וצעירה בחלל.

    מידי אינטיריורס- ספריה עם מכתבה פנימית ומגירות תחתונות לאחסון עשויה דובדבן צרפתי

    מידי אינטיריורס- ספריה עם מכתבה פנימית ומגירות תחתונות לאחסון עשויה דובדבן צרפתי

    רצוי להחליט מראש מה תכיל הספרייה, כדי שמידותיה לא יהוו בעיה ולא תתעורר חרטה. כך, למשל, החלטה אם נמקם קלסרים, חפצי נוי, ספרים או כל פריט אחר על גבי המדפים, תאפשר להתחשב במרווחים הרצויים ביניהם, בעומק ועוד. בנוסף, חשיבה מוקדמת יכולה לחסוך מקום בחלל. אם לדוגמה נייעד את הספרייה לספרי ילדים, הרי שאלו גדולים במידותיהם ומאפיינים בצורה מרובעת. ספרייה המיועדת לצורך זה תהיה בעומק של 30 ס"מ לערך. עומק שונה נקצה לספרייה המיועדת לספרי מבוגרים, אז יספיקו 20-22 ס"מ, מה שיחסוך בגודל הספרייה בחלל.
    אם בחרנו בספרייה גבוהה במיוחד, המגיעה עד התקרה, ניתן יהיה למקם בה מסילה ועליה סולם דקורטיבי. הסולם יהיה פרקטי ויוסיף לעיצוב החלל כולו.

    טלילה בעיצובים

    מומלץ לוודא אורך מתאים למדפים או תמיכה מתאימה (מחיצות) במרכז, כדי שמשקל הספרים לא יכביד וייצור מצב של שקיעת המדף.
    לפני ביצוע יש למדוד את הספרים המיועדים לספרייה. מתסכל מאוד לגלות כי בגלל מילימטר עודף אי אפשר להכניס ספר למקומו.
    כיום ניתן להכין ספריות מחומרים שונים. לפעמים כדאי גם לחשוב על רעיונות לא שגרתיים (כמו ענפים, משטחי עץ, חומרים ממוחזרים ועוד).

    קארה דיזיין ספרייה Italian Baroque עשויה מסגרת פוליאוריתן, מדף MDF מצופה לכה. (2)

    קארה דיזיין ספרייה Italian Baroque עשויה מסגרת פוליאוריתן, מדף MDF מצופה לכה

    התכנון מחייב חשיבה לנגישות בגובה.
    ספרייה יכולה להוות פריט עיצובי מרכזי בחדר.
    יש להתאים תאורה מתאימה לאזור הספרייה (אור רך וחם, ללא קרינה וסנוור) ופינת קריאה מתאימה ומזמינה.

    יש להקפיד לא לתכנן תאורה חזקה המכוונת על הספרייה, כדי לא לפגום באיכות הספרים.

    בתכנון הספרייה חשוב לשים דגש על הדרך שבה יסודרו הספרים ועל אופן ההתמצאות של הקורא.
    עומק המדף לא יעלה על יותר מ-2 ס"מ מעומק הספר הרחב ביותר.
    בתכנון הספרייה כדאי גם לחשוב על האפשרות של מדפים רחבים, שבהם הספרים שוכבים ויוצרים קומפוזיציה מעניינת ודינמית.

    אורלי ערן

    ספריות הן אלמנט עיצובי נפלא. הן מוסיפות המון צבע, אווירה וחום לבית, וגם אומרות משהו חיובי על הבעלים – יותר מכל פריט עיצוב יקר. אל תתביישו בהן! הן יכולות להיות בסלון, במעברים, בחדרי השינה – בכל מקום.
    לא כל הספרים הם בעלי אותו גודל. השתמשו במדפים עמוקים, פחות עמוקים, וצרים. זה חשוב! ארונות ספרים קנויים הם בדרך כלל בעלי עומק אחיד לכל גובהם. עומק זה נכון לספרים הגדולים, אך רחב מדי לספרים הקטנים, וכך קורה שאנחנו מבזבזים מקום וצוברים אבק במקרה הטוב, ובמקרה הרע – מניחים שתי שורות של ספרים זו אחרי זו ויוצרים בלגן. לא חבל?

    איקאה. סדרת BILLY.  מגיעה במספר מידות גובה, רוחב ועומק, בגימורים וחומרים מגוונים

    איקאה. סדרת BILLY. מגיעה במספר מידות גובה, רוחב ועומק, בגימורים וחומרים מגוונים

    בדירות קטנות נצלו מקומות פחות נגישים לספרייה – הרי אנחנו לא צריכים שכל הספרים יהיה כל הזמן בגובה העיניים! אפשר לדוגמה לתכנן ספרייה גבוהה מעל שולחן כתיבה או ספרייה משולבת במעקה המדרגות.
    אם ספרייה אחת נראית לכם גדולה מדי, אפשר לחלק אותה. ניתן להשתמש בשתי ספריות זהות, וכך לשמור על פרופורציות נעימות יותר.
    אל תשכחו ספרייה נגישה לילדים. כמובן, יש למקם אותה בגובה המתאים להם.
    שלבו בתוך הספרייה מדפים פתוחים, דלתות, מגירות, סלסילות – כך תקבלו מקום אחסון לסוגים רבים של חפצים, וגם מראה מגוון ומעניין יותר.
    כלל חשוב בעיצוב חדרים: הקשר בין העצמים השונים בחדר חשוב לא פחות מהעצמים עצמם! העמידו את הספרייה כך שייווצר קשר בינה ובין שאר הריהוט. כך מתקבלת תחושה של המשכיות בחדר, תחושה שהרהיטים שייכים זה לזה ומהווים ביחד קומפוזיציה מאוזנת.
    הדגישו את צורתו המיוחדת של החלל בעזרת מדפי ספרים מותאמים.
    נישות גבס מהוות ספרייה נהדרת והופכות את הספרייה לאלמנט המרכזי בחדר. ניתן לשלב בהן מגירות אחסון, מקום לחפצי נוי, תאורה ועוד.

    קארה דיזיין צילום פיטר יורגן ספרייהMaison  עשויה מעץ צפצפה מוצקה, מתכת, ציפוי לבן, עם גימור עתיק

    קארה דיזיין צילום פיטר יורגן ספרייה Maison עשויה מעץ צפצפה מוצקה, מתכת, ציפוי לבן, עם גימור עתיק

    השתמשו בספרייה כמסגרת לדלתות בין חדרים – זה תמיד נראה נפלא. השתמשו בספרייה כמסגרת לדלתות בין חדרים – זה תמיד נראה נפלא. בדירה זו חדר העבודה מופרד מהסלון בעזרת דלתות הזזה כפולות. כשהן פתוחות, הן נעלמות לתוך קיר גבס, המשמש גם כנישות לספרים. כך זה נראה כשהדלתות סגורות

    ולסיום – ראיון קצר שערכנו עם מעצב הרהיטים יפרח בן צבי

    האם יש לספרייה שימושים נוספים מלבד הצגת ספרים?

    מובן שישנם עוד שימושים. השימוש העיקרי הוא ספרים, אבל כדי לשחרר את העומס הוויזואלי של הספרים אנו ממליצים לבנות קומפוזיציה של ספרים בהעמדה שונה, כמו העמדה אופקית ואנכית, ובגושי ספרים שביניהם מומלץ למקם חפצי אומנות. מכיוון שהנוכחות של הספרייה דומיננטית מאוד היא משמשת כסוג של עוגן או מונומנט בחלל הבית, כך שאפשר לארגן את הספרייה במרכז. כך גם הספרייה עוזרת לנו בארגון החלל. היא משמשת גם כמחיצה המפרידה בין חללי הבית.

    מהם החומרים הקיימים לבניית ספרייה?

    עד היום ברוב הספריות השתמשו בנישות גבס. החומרים שקיימים לבניית ספריות: נישת גבס בניית נישות, עץ מלא (מדפים מעץ מלא עבה 4 ס"מ), זכוכית בשילוב של מתכת וכמובן MDF צבוע בצבעי אפוקסי. הכי נפוץ זה מדפים מגבס מכיוון שעלותה נחשבת לזולה ביותר.

    איזו ספרייה מתאימה למשפחה שיש ברשותה כמות רבה של ספרים?

    הספרייה שמתאימה למשפחה שברשותה ספרים רבים היא מערכת מדפים שעשויה מעץ, ממתכת או מזכוכית. עמודי המתכת יכולים להגדיל את שטח האחסון והם חזקים ודקים, כך שאינם תופסים שטח רב.

    מילאנו בדינג- ספריה מודולארית של המותג Presotto משלבת  מגוון חלוקות של אזורי אחסון במערך של גריד לבן ומשחקי צבע בדופן הגב.

    מילאנו בדינג- ספריה מודולארית של המותג Presotto משלבת מגוון חלוקות של אזורי אחסון במערך של גריד לבן ומשחקי צבע בדופן הגב.

    עובי מדף מומלץ, רוחב ועומק?

    יש למדוד את כמות הספרים לפי אורכם או לבצע חלוקה לפי מידות ועומקים. בדרך כלל גובה ספרי קריאה אינו עולה על 20 ס"מ, כך שאין צורך במדף גדול יותר. המידות הרלוונטיות הן: מדף עד 30 ס"מ רוחב, עובי עץ 40 ס"מ, אורך מדף מטר. זכוכית מחוסמת בעובי 15 מ"מ.

    למה לשים לב כדי שהספרייה תהיה בטיחותית?

    בשל גובהה, עומקה הצר ומשקלה הרב של הספרייה, יש לשים לב לכמה אמצעי בטיחות. רוחב הספרייה הסטנדרטית חשוב שלא יהיה צר בבסיס ביחס לגובה. ספריות ניידות יש לקבע לקיר על ידי ברגים ובעזרת איש טכני.

    האם לטעמך האישי הספרייה צריכה להיות הרהיט המרכזי של הבית?

    הספרייה צריכה לקבל את המקום המגיע לה. המיקום גם מדגיש את חשיבות הספר. בעזרת עיצובים מתקדמים ויצירתיים אפשר ליצור מצב שאנו גם משתמשים בספרייה כאלמנט עיצובי ייחודי, והיא גם משמשת עבורנו רהיט להעברת מסרים למשפחה.

    איך נראתה הספרייה הראשונה שעיצבת ואיך האחרונה – חומרים וצורה?

    הספרייה הראשונה שעיצבתי דמתה לפרסה ושימשה כאלמנט עיצובי דומיננטי וכמחיצה שעשויה מפח שחור.

    טיפים לגולשים שלנו?

    בתכנון הבית החדש או בשיפוץ יש לשאול את עצמנו מה מיקומה הפיזי ומיקומה בחיי המשפחה שלנו. נשאל את עצמנו אילו ספרים חשובים על גבי הספרייה ובאיזה מינון. לאחר שיהיו בידינו כל הנתונים, נבקש מהמעצב למקם את הספרייה כך שתתאים למשקל של הספרייה בחלל. אני ממליץ להשתמש במונומנט שנקרא ספרייה כסנטר של הבית שסביבו מתארגנים הרהיטים, הצורות והצבעים של החלל.

    ofra



    0 תגובות