- רדיו קול חי - -

ארדן: "שוטר אלים לא יכול להיות במשטרה"

השר לבטחון פנים גלעד ארדן נאם בטקס חילופי מפקדים במחוז צפון והתייחס, בין היתר, להתפרעויות שנראו במחאות האתיופים בשבוע שעבר. "אני מבקש להודות מכאן לשוטרי משטרת ישראל כולה. להודות, ולתת גיבוי. גם בימים אלה עלינו לזכור כל אזרחי ישראל שמשטרת ישראל היא משטרה מעולה מהטובות בעולם שלמרות אתגריה החוקיים והמורכבים המחייבים אותה להתמודד גם עם אירועי טרור רבים וגם לתת שירות לחברה רב תרבותית ומקוטבת משטרת ישראל מצליחה לשמור בישראל על רמת ביטחון אישי מהטובות בעולם. תשוו את כל הנתונים בארץ למדינות המערב, ותבינו", אמר.

"המשטרה גם עושה הכל כדי לאפשר בישראל, וזה דבר לא פשוט, את זכות המחאה והביטוי, אולם גם זכות זו אינה גוברת על זכות הציבור לבטחון אישי ולחופש התנועה ויש להציב לה גבולות ברורים ואת הגבולות האלה אנחנו מציבים ונמשיך להציב. כל זה לא אומר שאין תקלות, זה לא אומר שאין טעויות, שאין עשבים שוטים, זה לא אומר שאין שוטרים אלימים שמנצלים לרעה את הכוח שנותן להם החוק. בהם עלינו לטפל משמעתית או פלילית לפי החומרה. שוטר אלים שלא יודע לגלות איפוק לא צריך להישאר בשורות המשטרה. אין כאן מקום לטעויות או לסלחנות, כי בעידן שבו אנחנו חיים לכל גילוי אלימות מיותר ולא חוקי של שוטר יש נזק אדיר לאמון הציבור שמכוחו פועלת המשטרה".

"זו האחריות שלי, זו האחריות של המפכ"ל, של הסמפכ"ל, מפקדי המחוזות ואני מצפה לנורמות האלה מכל מפקד בארגון. פעם אחר פעם אני מגלה לצערי ששוטרים שפעלו בניגוד לחוק והפעילו כוח שלא לצורך, ממשיכים לשרת בארגון גם אם בתפקיד אחר. על כולנו לקבוע נורמה ברורה בנושא הזה: אפס סלחנות לאלימות מיותרת מצד שוטרים".

"זה נוגע גם לגילויי גזענות! המשטרה עשתה עבודה מדהימה בשנים האחרונות כדי לקרב אלינו וכדי להתקרב אל האוכלוסיות שחיות איתנו כאן במדינה והיו לנו הישגים משמעותיים. המשטרה עשתה בנושא הזה יותר מכל ארגון ממשלתי אחר במדינת ישראל. מילים פוגעות הרבה יותר מהפעלת כוח פיזי והפגיעה שלהן נותרת בלב שנים רבות. פגשתי בשבוע החולף יחד עם המפכ"ל עשרות פעילים יוצאי אתיופיה שסיפרו לנו על מפגשים שהם חוו עם אנשי משטרה. ותאמינו לי הם לא המציאו את הסיפורים ולא תיאמו אחד עם השני".

ארדן סיים את דבריו ואמר: "זה נכון שבעיית הגזענות היא בעיה של כלל החברה הישראלית כולה, לא רק של המשטרה, אבל גם כאן אנחנו כמשרד ואנחנו כמשטרה חייבים להוביל ולהיות בראש ולכן הודעתי שיחד עם המפכ"ל נקים בקרוב יחידה מיוחדת בפיקוד המשטרה שמשימתה בין היתר תהיה, להיאבק בגילויי גזענות היכן שהם קיימים במשטרה, ולוודא שינקטו אמצעים כנגד גילויים אלה. זו חובתנו כמפעילי כוח ברשות ובסמכות החוק, לוודא שהכוח הזה מופעל במתינות ובאחריות ואך ורק כנגד עבריינים ופורעי החוק. משטרת ישראל היא של אזרחי המדינה כולם. משטרת ישראל היא שלנו. יש לנו רק משטרה אחת. חובתנו לשמור עליה, חובתנו להגן על יכולתה לתפקד, חובתנו להמשיך ולחזק אותה וכך נעשה. המשיכו במלאכת הקודש".