מלצר מעורר סערה: "הציבור לא מבין, אנחנו לא צריכים להיות דמוקרטים"

    איתי גדסי 3 Comment on מלצר מעורר סערה: "הציבור לא מבין, אנחנו לא צריכים להיות דמוקרטים"
    שופט העליון חנן מלצר צילום: פלאש 90
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מונופול על החוכמה: השופט חנן מלצר המכהן כמשנה לנשיאת בית המשפט העליון, ויו"ר וועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-22, עורר סערה רבתית בציבור לאחר שאמר הערב  (שני) במכללה האקדמית כנרת כי: "בית משפט לא אמור להיות דמוקרטי כי לא נבחר על ידי אנשים, הוא משרת אנשים, אבל לא נבחר על ידם. זו אי הבנה של איך בית משפט אמור להיות".

    עוד הוסיף מלצר כי: "אנחנו החלק החלש ביותר במערכת, ועדיין אנחנו עצמאיים, וצריכים להיות איזונים ובלמים, ומי שמבקר אותנו רוצה שאף נהיה חלשים יותר".

    מלצר התייחס גם לנושא פסקת ההתגברות ואמר: "פסקת התגברות קיימת במדינה אחת בעולם – בקנדה, אבל שם מעולם לא השתמשו בה. אנחנו אומרים שתושבי ישראל והתנאים בישראל שונים , בקנדה לא השתמשו בו, בישראל אם יהיה אני לא בטוח שזה יהיה כך".

    בנוגע לביקורות המופנות כלפי מערכת המשפט מלצר השיב: "הראתי והוכחתי שאנחנו (מערכת המשפט) בסדר אם אנחנו סופגים ביקורת מהשמאל ומהימין. "ובנוגע לביקורת נגדנו (שאנחנו קבוצה קטנה ואליטיסטית), ייתכן שזה היה אולי נכון בעבר".

    מלצר סיכם את הרצאתו : "אני יכול לומר דבר אחד הבחירות הן דבר יסודי לכל דמוקרטיה כך בית המשפט וכל מערכת המשפט. והיא צריכה להיות עצמאית".

    דבריו מעוררים סערה לאחר התביעה הציבורית לשנות את השיטה הפוליטית בבית המשפט, הנתון לשליטת הקליקה השמאלנית ובייחוד לאחר פריצת גדרות שליטת בתי המשפט בניצוחו של השופט אהרון ברק. דבריו של מלצר משקפים במדוייק את ההשקפה המתנשאת והיהירה של חלק מהשופטים הרואים עצמם מנותקים מהציבור ומכתיבי החוכמה והתבונה.

    יש לציין כי במרבית מערכות בתי המשפט העולם, הפוליטיקאים הנבחרים על ידי העם ממנים את השופטים ובכך ממשים את רצון העם. ישראל היא המדינה השונה והמשונה הנמצאת בשליטת הקליקה המשפטית הממנה בתוך החברה הסגורה את השופטים, בשיטת חבר מביא חבר. השופטים אינם נתונים לביקורת חוץ.



    3 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      מה רוצים מהמלצר הזה? מחפס דרך להתפרסם

    2. 1

      עם כל הכבוד, מלצר אינו מבין את הענין. כל עוד היה בית המשפט מסתפק בפסיקה בהתאם לחוק הכתוב ולפרשנות הסבירה והמקובלת שלו, לא היה עולה על הדעת לדבר על בחירה על ידי העם. אבל כאשר בית המשפט הפך להיות מחוקק, ומשגיח מוסרי, על פי אמות המוסר שלו, צריך מר מלצר להבין, שבקביעת אמות מידה מוסריות, יש לציבור דעה, לא פחות מכמה יושבי מגדל שן, מוכשרים (או לא…). כמדומה, שגם בעצם הבנת החוקים יש לציבור חוסר אמון מוחלט, כאשר בית המשפט נוטה לשכוח שאנו במלחמה, וטרוריסטים אינם "אזרחים מפירי חוק", אלא לוחמים גמורים, אי אפשר לדון אותם באמות מידה של חוק המסדיר יחסים של אזרחים.