ניקי היילי: "ב'עסקת המאה' הביטחון של ישראל מעל הכל"

    שלמה ריזל No Comments on ניקי היילי: "ב'עסקת המאה' הביטחון של ישראל מעל הכל"

    ניקי היילי נלחמה באו"ם עבור ישראל, עד שפרשה | בראיון מיוחד לקראת השתתפותה בפורום "ישראל היום", היא מדברת על "עסקת המאה" ("אני אופטימית") ועל הקשיים במו"מ ("אבו מאזן חושף את פרצופו האמיתי")

    קושנר, גרינבלט, פרידמן ונתניהו צילום: מתי שטרן, שגרירות ארה"ב
    14:42
    28.03.24
    צבי טסלר No Comments on פיקוד העורף מחדד הנחיות: כך תיערכו להפסקת חשמל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    השגרירה האמריקנית ניקי היילי אמנם לא באו"ם כבר חצי שנה, אך את הלהט שלה בכל הקשור להגנה על ישראל קשה לקחת ממנה. היילי הפכה להיות הכוכבת של ממשל טראמפ בקרב הקהילה היהודית, לאחר שנלחמה את מלחמתה של ישראל במסדרונות האו"ם והציבה בפני אומות העולם מראה שחשפה את קלונן בכל הנוגע לה. עכשיו, כאזרחית פרטית, היא מבהירה שממשל טראמפ רואה את ביטחונה של ישראל מעל הכל.

    היילי, מושלת בעברה ואולי מתמודדת עתידית על נשיאות ארה"ב, יודעת היטב מה כתוב ב"עסקת המאה" של הנשיא דונלד טראמפ, שחלקה ייחשף החודש. בראיון מיוחד לעורך "ישראל היום" בועז ביסמוט, אמרה ניקי היילי: "קראתי את התוכנית… אני חושבת שהיא נעשתה מתוך חשיבה יסודית, ואני משוכנעת שהיא נעשתה היטב ומתחשבת בשני הצדדים".

    במהלך הראיון הבהירה היילי כי תוכניתו של הנשיא לא תפגע בישראל, ולכן יש לקבל אותה בברכה. בקרוב תיערך הסדנה לשלום בבחריין, שתציג את החלק הכלכלי של תוכנית השלום של טראמפ. חלק בישראל דואג שאולי הממשל ירצה לקבל מישראל תמורה עבור ההכרה בירושלים ובגולן. על השאלה האם על ישראל להיות מודאגת מתוכנית השלום? ענתה היילי: "ישראל לא צריכה לדאוג. כשצוות השלום ניגש לנסח את התוכנית הזאת, אחד היעדים המרכזיים של ג'ארד קושנר וג'ייסון גרינבלאט היה למנוע פגיעה באינטרסים של הביטחון הלאומי של ישראל. הם מבינים את החשיבות של הביטחון, הם מבינים את החשיבות של שמירה על ביטחונה של ישראל. אני חושבת שכולם צריכים להסתכל על התוכנית בראש פתוח. כולם צריכים לרצות תוכנית שלום, כולם צריכים לשאוף למצב טוב יותר, ואני חושבת שזה יכול לקרות".

    על השאלה האם לנוכח המצב של שני הצדדים (הישראלי והפלשתיני), לתוכנית הזאת יש סיכוי? ענתה היילי: "אני אופטימית. זה לא יהיה קל, אף אחד מהצדדים לא יתאהב בתוכנית, אבל שום צד בתוכנית גם לא ישנא אותה. על שני הצדדים לרצות שלום ואם הם ירצו, הם יחליטו מה יהיו הפרטים (של הסדר הקבע), לא ארה"ב".

    עוד אמרה: "הישראלים והפלשתינים יחליטו – וראוי לנצל את ההזדמנות הזו. ראוי לנסות… תפקידן של מדינות ערב להגיד ליו"ר הרשות הפלשתינית, אבו מאזן, שהדרך לשפר את מצב הפלשתינים היא להגיע לשולחן המו"מ. הסירוב שלו מראה את פרצופם את האמיתי של אבו מאזן ושל העולם הערבי – זה מראה שלא ממש אכפת למדינות ערב מהפלשתינים, כי אם הפלשתינים היו מבחינתן בחשיבות כה גדולה, כולם היו מובילים אותו לשולחן והוא היה רוצה לשפר את המצב".

    אחרי שסיימה את תפקידה כשגרירה – אמרה היילי על החיים מחוץ לאו"ם: "נחמד להיות אזרחית פרטית בפעם הראשונה זה שמונה שנים, זה מוריד את הלחץ, אך הסוגיות שאכפת לי מהן עדיין לא נעלמו והן עדיין בוערות בתוכי".

    על השאלה האם האו"ם נחשב בעינייה כמוסד חשוב? השיבה היילי: "השאלה היא אם האו"ם רוצה להיות מוסד חשוב. כרגע הוא מאוד בזבזני וביורוקרטי, הוא מאוד אנטי־אמריקני, וכמובן מאוד אנטי־ישראלי. ומה שאמרתי למזכ"ל האו"ם כשעזבתי ולשגרירים האחרים הוא – המשך קיומו של האו"ם נמצא על הכף. אם הוא לא יתאים את עצמו לעידן הנוכחי, האו"ם לא יהיה רלוונטי. אם הוא יתעסק בדברים שלא נעים לדבר עליהם במקום לדבר על כל הדברים שהוא כל הזמן עוסק בהם, אולי הוא יוכל להתקדם, אך אם ימשיך באותו נתיב, קשה לראות איך ימשיך להיות רלוונטי".



    0 תגובות