נאורות במיטבה: בית המשפט בשוודיה הטיל קנס על לימוד תורה

    שלמה ריזל 1 Comment on נאורות במיטבה: בית המשפט בשוודיה הטיל קנס על לימוד תורה

    אנטשימיות? בית המשפט העליון בשוודיה קנס את שליח חב"ד ב-90,000 אירו בגלל לימוד תורה

    צילום: פלאש 90
    18:18
    28.03.24
    זמן אוויר No Comments on הסינגלים השירים והאלבומים החדשים | חדשות התעשייה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בית המשפט העליון בשוודיה דחה את עתירתם של שלוחי חב"ד בעיר גטבורג, הרב אלכסנדר ולאה נמדר – והם יאלצו לשלם קנס של 60 אלף יורו ב"עוון" לימוד תורה של ילדיהם.

    הילדים, רבקה ולוי, לומדים מטעמים מובנים עם הוריהם בביתם ולא בבית הספר הממלכתי, כדי לקבל חינוך יהודי. הם מסתמכים על החוק השבדי הקובע שניתן לחנך ילדים בבית, בתנאים מיוחדים.

    מערכת החינוך בגטבורג עתרה לבית המשפט שקנס אותם בעשרות אלפי יורו. הרב ורעייתו ערערו לבית הדין העליון במדינה האירופית, אך נדחו והם נדרשים לשלם את הסכום העצום עד יום שישי הקרוב, י' בסיוון (14.6). בנוסף, הם חויבו בתשלום הוצאות משפט בסך 30 אלף דולר.

    "האבסורד כאן זועק לשמיים, כיוון שהעירייה מכירה מקרוב את החינוך המעולה ואת המאמץ המירבי בתחום שאנו מעניקים לילדינו, ובעבר קיבלנו על כך פידבקים רבים" אומר הרב נמדר. "צריך להדגיש: החינוך שלנו בכלל לא זר לאנשי העירייה כיוון שאנו הורים לאחד עשר ילדים, ותשעת הגדולים גדלו ולמדו אצלנו בבית ויצאו ילדים לתפארת.

    בכל מקצועות החול הם למדו עם מורים פרטיים שעלו לנו הון תועפות, ובכל המבחנים והמבדקים שאנשי מחלקת החינוך של עיריית שבדיה עשתה לנו, כולם ללא יוצא מן הכלל קצרו הצלחות וקיבלנו מחמאות על החינוך שלהם ועל הידיעות שלהם.

    ילדינו הבוגרים עובדים כולם בחינוך היהודי כמנהיגים, מורים ורבנים בארה"ב, באיסלנד ובשבדיה. צריך גם להדגיש שאשתי לאה, במקור מלונדון, היא מחנכת מוסמכת. לי עצמי יש תעודת לימודי רבנות שנחשבת בארה"ב כתואר BA".

    לדבריו, "הבעיה החלה ב-2011 כאשר החוק השוודי השתנה והרשה לימוד פרטי בבית רק אם יש תנאים מיוחדים. המקרה שלנו הוא בהחלט מקרה מיוחד, ומשתי סיבות: קודם כל להקנות לילדים שלנו חינוך יהודי.

    הניסיון שלהם לכפות עלינו חינוך שנוגד את העקרונות שלנו מזכיר לנו סיפורים על ילדים יהודיים דתיים ברוסיה הסוציאליסטית. ושוב: הילדים שלנו לא הולכים לבית הספר כי הם לא אוהבים ללכת, כי הם עובדים או כי אנחנו עצלנים. הם לומדים מצויין והרבה, ומקבלים חינוך אינטנסיבי. הידיעות שלהם במתמטיקה, אנגלית, הנדסה, גיאוגרפיה ועוד – שוות ערף ואף לפעמים עולה כעל אלו של ילדים רגילים מבית ספר ממלכתי.

    לכן אין סיבה שלא ירשו לנו לגדל את ילדינו ברוח היהדות. ובנוסף, אנחנו מסבירים להם שהמצב הבטחוני כאן לא נוח ליהודים, בפרט לא לבעלי חזות יהודית מובהקת. חשוב לי להזכיר שהבנים שלי הם היחידים בכל העיר שמסתובבים ברחוב עם חזות יהודית גלויה, ושרק לפני כחודש יהודיה בשבדיה נפצע באורח אנוש מדקירות בידי מהגר מוסלמי; בנוסף, בחורף הושלכו בקבוקי תבערה על בית הכנסת שלנו.

    במצב כזה אנחנו לא יכולים לתת לילדים שלנו להיכנס לכזה סיכון וללמוד בבית ספר כללי. התשובות של נציגים בעירייה בנושא הזה היו מקוממות. הם לא רואים סכנה בזה שהילדים שלנו ילמדו עם סביבה עוינת ואף מסוכנת, והציעו לנו שפשוט נארוז את עצמינו ונעבור לעיר או למדינה אחרת, או שהילדים יישבו נעולים בהפסקות בחדר מיוחד, כדי שמוסלמים לא יוכלו להתעסק איתם. זו התעמרות מכוונת ואנטישמית".

    הרב אלכסנדר, בן להורים שנמלטו מאיראן והתיישבו באיטליה, ורעייתו לאה מלונדון שבבריטניה, נשלחו על ידי הרבי מליובאווויטש לעיר הנמל גטבורג, לפני כ-30 שנה כדי להפיץ את המסורת היהודית העיר. מאוחר יותר הם אף דאגו להביא שולחים נוספים לעיר הבירה שטוקולהם וכן לעיר מאלמו שהיו מי שהגדירו כעיר המסוכנת ביותר ליהודים בכל אירופה.

    "הילדים שלנו, אגב, מדברים 4 שפות – שוודית, אנגלית, עברית ואידיש" מתגאה הרבנית נמדר. ואת החברה שחסרה להם לפעמים הם משלימים במחנות נופש יהודיים מקומיים ובינלאומיים ובפגישות עם חברים שמשתתפים איתם בתחרויות לימוד בינלאומיות".



    1 תגובות

    מיין תגובות