- רדיו קול חי - -

מתחת לאף השותפים: נתניהו מקדם מתווה כותל חדש

בדיון שנערך לאחרונה בבימ"ש המחוזי ירושלים, בבקשת חופש מידע שהגישה 'עמותת בצדק' נחשף כי לשכת רה"מ מקדמת תכניות ומתווה חדש לחלוקת הכותל המערבי. עוד נחשף כי לשכת רה"מ שיתפה באופן חשאי את נציגי הרפורמים והקונסרבטיבים במתווה והציגה להם מצגת והדמיה של המתווה הנרקם.

הדברים נחשפו במהלך דיון בבקשת חופש מידע שהוגשה לבית המשפט. הבקשה הוגשה ע"י עמותת בצדק, אחת העמותות העותרות לבג"ץ כנגד הקצאת רחבה הכותל לרפורמים, וזאת לאחר שבתגובת המדינה לבג"צ שהוגש בעניין סוגיית הכותל, ציינה המדינה כי ישנה מצגת ותוכניות בעניין מתווה הכותל. בעמותה מיהרו להגיש בקשה לקבלת החומרים וזאת ע"פ חוק חופש מידע. לאחר שהמדינה סירבה להעביר את החומרים הגישו בעמותה באמצעות עו"ד דניאל רובינס עתירה לבית המשפט המחוזי, שם ביקשו כי בימ"ש יורה למדינה לחשוף את החומרים בעניין הכותל לציבור.

בדיון שהתקיים בפני השופט עודד שחם, התייצבו מטעם המדינה, מלבד פרקליטה מפרקליטות המדינה, גם שתי עורכות דין מהלשכה המשפטית במשרד רה"מ וכן סגן מזכיר הממשלה מר רונן פרץ. בדיון שחלקו התקיים במעמד צד אחד ובדלתיים סגורות, הסבירו נציגי רה"מ לשופט כי כיוון שמדובר במדיניות בהתהוות ובתוכניות חדשות, אשר מקודמות בימים אלו יחד עם ארגוני הרפורמים והקונסרבטיבים, המדינה אינה מחויבת לפרסם את התוכנית החדשה לציבור.

בסופו של דיון, קיבל בימ"ש את עמדת נציגי רה"מ והורה על השארת התוכניות הנרקמות חסויות לעיני הציבור.

"המדינה מסרה לבג"צ עדכון, לפיו התקיימה פגישה בין נציגים מוסמכים של רה"מ, לבין נציגי התנועות הלא-דתיות מצד שני, וזאת גם במעמד יו"ר הסוכנות היהודית. המדינה מסרה כי בפני משתתפי הפגישה הוצגו גם תכניות ומצגות. אנו ביקשנו לקבל מידע אודות הפגישה ובקשתנו לא נענתה, ולכן עתרנו לבית המשפט, מכח חוק 'חוק חופש מידע' המחייב את המדינה למסור לציבור מידע אודות פעילותה." הסביר עו"ד דניאל רובינס.

עו"ד רובינס סיפר על השתלשלות העניינים בדיון "בדיון המדינה טענה בפני השופט כי החוק פוטר אותה מן החובה למסור מידע אודות 'מדיניות בשלבי גיבוש' והפגישה שאת תוכנה ביקשנו לדעת עסקה בגיבוש מדיניות, ומשום כך המידע הוא חסוי. אנחנו השבנו כי המדיניות של ראש הממשלה כבר מזמן איננה בשלבי גיבוש, וכי היא כבר פורסמה ברבים. בית המשפט נחשף למידע החסוי, ובמשך כשעה קיבל עדכון מפורט מרונן פרץ נציג רה"מ" , שהוא הפרויקטור של ראש הממשלה בכל הנוגע למתווה הכותל".

בסופו של דיון סיפר עו"ד רובינס "לאחר הדיון במעמד צד אחד, קרא לי השופט והבהיר כי משרד ראש הממשלה מסר לנציגי התנועות הלא-דתיות מידע אשר טרם פורסם ברבים, ובכלל זה, גם תכניות ומצגות. לפיכך, סיכם השופט, חל כאן החריג של חיסיון מידע אודות מדיניות הנמצאת בשלבי גיבוש, ובית המשפט אינו יכול לצוות על גילויו- פרוש הדברים הוא שישנו מתווה חדש המוכר לתנועות והוא חסוי מעיני הציבור." סיכם העו"ד את הדברים.

מעמותת 'בצדק' נמסר "אמנם ביהמ"ש לא חשף את המידע ולכן תוכנה המדויק של הפגישה עדיין איננו בידינו, אך מכל מקום, ברור כשמש כי ראש הממשלה אינו קופא על שמריו, וכי יש לו תכניות חדשות ביחס לכותל, כולל תכניות ומצגות אשר טרם פורסמו ברבים.

"המתווה המתגבש הוצג רק בפני התנועות הרפורמיות, והוא מוחזק 'קרוב לחזה' כדי שהציבור הגדול הדואג לקדושת הכותל המערבי לא יוכל 'להפריע' בגיבוש המדיניות. גם דיוני המו"מ הקואליציוני שכביכול נידון בהם גם מתווה הכותל, נעשו כאילו ב'עולם מקביל' כאשר בפועל ראש הממשלה מתקדם בעקביות ובסודיות אל כניעה לקבוצה השולית המבקשת לשנות סדרי עולם במקום הקדוש.

"מבחינתנו, חוק חופש המידע הוא רק מסלול אחד מני רבים בהם אפשר לדרוש את חשיפת המידע החשוב לציבור. ישנם כלים נוספים, כגון שאילתות של חברי כנסת ועוד. אנו קוראים לפעול במהירות לסיכול שיתוף הפעולה הנסתר הנעשה 'מתחת לשולחן' בין ראש הממשלה לבין התנועות הרפורמיות הפועלות כנגד דעת רוב הציבור בישראל."

במטה המשותף לשמירה על קדושת הכותל הוסיפו "אין כל ספק שראש הממשלה מקדם, גם במהלך מערכת הבחירות וגם תוך כדי המו"מ הקואליציוני, מתווה כותל חלופי במסגרתו ימסר חלק מהכותל המערבי לתנועות הרפורמיות. אנו קוראים לכל ראשי הסיעות שהבטיחו השכם והערב למנוע את חלוקת הכותל, לא לאפשר להסתיר מהציבור את מסירת הכותל, לעמוד בהתחייבויותיהם לציבור ולדרוש את עצירת המתווה ולפעול לחקיקת חוק הכותל כתנאי להקמת כל ממשלה עתידית."