סמוטריץ': "נחזור להתנהל כמו בימי דוד המלך"

    איתי גדסי 2 Comment on סמוטריץ': "נחזור להתנהל כמו בימי דוד המלך"

    חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' התראיין היום על רקע התבטאויות בנוגע למערכת המשפט ופרש את משנתו המשפטית: "נחזור להתנהל כמו בימי דוד המלך, על פי משפט התורה" | וגם, האם הוא היה משאיר משהו ממערכת המשפט הנוכחית?

    השר סמוטריץ' צילום: נעם ריבקין פנטון, דוברות הכנסת

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' שוחח עם קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן בתאגיד השידור הציבורי והתייחס לשינויים המשפטיים אותם הוא מתכנן לבצע במערכת המשפט.

    "ברור לי שאני לא הולך שם עכשיו לעשות שינויים מרחיקי לכת ולהטביע חותם זה יהיה בעז"ה בקדנציה הבאה, התיק הזה הוא תיק חשוב מאוד, משרד המשפטים מעורב היום כמעט בכל מה שקורה בממשלה, ואני חושב שזה דבר שיש לו משמעות גדולה.

    "כל יהודי שהולך לבית הכנסת 3 פעמים היום, גם כאלה שהולכים רק פעם ביום, אחת הברכות בברכת 18 השיבה שופטינו כבראשונה וְיוֹעֲצֵינוּ כְּבַתְּחִלָּה וְהָסֵר מִמֶּנּוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה. יכול להיות שלא כל יהודי מקשר את זה לתפקידו כשר משפטים כי לא כל יהודי זוכה להיות שר משפטים. עם ישראל עם מיוחד, עם ישראל עם שקיבל תורה שצריך לחיות על פי חיים של תורה.

    "שום דבר לא קורה ברגע ושום דבר לא עושים בכפייה, וכשמדובר על משפט התורה יש המון דברים, אני חושב שדיני ממונות על פי משפט התורה מה שאנחנו קוראים היום דיני הנזיקין, הרבה יותר נכונים וצודקים. אני חושב שאפשר וצריך לתת מקום של כבוד, צריך לחזק את בתי הדין הרבניים. זה לא סוד, ניסינו גם בקדנציה האחרונה לאפשר סמכות שיפוט בהסכמה, של בוררות או סמכות שיפוט בהסכמה לבתי הדין הרבניים.

    "למשפט העברי יש מקום של כבוד וצריך שיהיה לו מקום עוד יותר מכובד בשיטת המשפט של מדינת ישראל. זה ייחודנו. חוקי התורה עדיפים בהרבה על מדינת ההלכה שיצר כאן אהרן ברק. למה מדינת הלכה שמי שקובע בה את ההלכות זה אהרן ברק ועוד קבוצה קטנטנה של שופטים שלא נבחרו, זה בסדר?

    "בוודאי שרצונותיי בטווח הארוך זה שמדינת ישראל תתנהל על פי התורה, כך צריך להיות, זאת מדינה יהודית. אתה שואל אותי כמה זמן זה ייקח? זה יקרה רק כאשר עם ישראל ירצה את זה, זה לא יקרה כאשר אני ארצה את זה, זה לא יקרה אפילו כשאתה תרצה, זה יקרה בעז"ה שעם ישראל ירצה. ואני מקווה ואתה יודע מה אני סמוך ובטוח שעם ישראל בעז"ה ירצה, הוא יראה כמה משפט התורה הוא משפט נכון וצודק ומוסרי והומאני.

    "מדינת ישראל, מדינתו של העם היהודי, בעז"ה תחזור להתנהל כפי שהתנהלה בימי דוד המלך ושלמה המלך על פי משפט התורה, כמובן בהתאמה לימים האלה ולאתגרים האלה ולכלכלה הזאת ולאיך שחיה חברה בשנת 2019.

    "בשביל זה צריך ללמוד, לא סוקלים אנשים שמחללים שבת כל כך מהר. חז"ל אמרו שסנהדרין סניטר מוציאה להורג פעם ב-70 שנה והיא הייתה נחשבת סנהדרין קטלנית, הרבה פחות ממה שמוציאים להורג במדינות מערב מתוקנות אגב שיש בהן עונש מוות. מדינת ישראל נדמה לי ב-70 שנותיה הוציאה להורג פעם אחת את אייכמן, אז גם משפט התורה איננו כזה מפחיד ועניתי אתמול ליאיר לפיד 'בוא תלמד' וכשלומדים אז מפסיקים לפחד, פחד נובע מבורות. אני חוזר ואומר משפט התורה הוא צודק ונכון ומוסרי והומאני וכללי.

    "יכול להיות שגם השיטה הזו (שיטת המשפט הנוכחית) יש בה היבטים טובים, חלק גדול אגב מהשיטה הזו יכולה להישאר גם במסגרת משפטי התורה.

    "מי שרוצה ללמוד יכול וצריך ללמוד מה המשמעות של להשתית את מדינת ישראל על אדנים של תורה. אני חוזר ואומר ובעיניי זה דבר הרבה יותר נכון והרבה יותר טוב והציבור הישראלי לאט לאט ילמד וייחשף ויראה וכשיחליט שהוא רוצה אז הוא גם יחיל את זה על עצמו. גם היום יש לא מעט היבטים בתוך המשפט הישראלי שלקוחים מתוך דין תורה. וככל שנתקדם יותר אל עבר זה אז אני חושב שתהיה לנו מערכת משפט נכונה וצודקת יותר.

    כשנשאל האם הוא היה נכנס לממשלה עם אבי גבאי?, ענה: "לא, ולכן ככל שמתפרסמים יותר פרטים יש לי תחושה שדובר היה יותר בספין שנועד רק ללחוץ את ליברמן להיכנס. רה"מ יודע מצוין שאנחנו לא היינו יושבים בשום פנים ואופן בממשלה שלא הייתה מצדיקה את הכותרת שלה כממשלת ימין עם היכולת ליישם מדיניות ימנית ולקדם כל הרפורמות החשובות שאנחנו רצינו, ואני כמובן במערכת דמוקרטית חי בשמחה ומתווכח בשמחה עם אנשי שמאל אפילו אנשי שמאל קיצוני כמו סתיו שפיר, אבל אני לא חושב שיש לנו מקום לשבת יחד באותה ממשלה. בסוף אנחנו לא יושבים בממשלה רק כדי לשבת בממשלה, אנחנו יושבים שם כדי להשפיע, כדי לשנות, כדי לקדם מדיניות".



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      סמוטריץ עושה את טעות חייו, מה ראה לשטות זו? אלא אם כן יש לו איזה שפן בכובע?!

    2. 1

      אמנון בנו של דוד: לשולח הקודם, מוחה על החוצפה לדוד אבי(;
      אתה כותב פה את (אחד מ)טעו(יו)ת חייך