- רדיו קול חי - -

חשיפה: כך נראית מנהרת חיזבאללה בעומק 80 מטרים • צפו

צילום: דובר צה"ל

בצה"ל מסכמים אמש את מבצע 'מגן צפוני' לאיתור וניטרול מנהרות הטרור ואומרים כי כל 6 המנהרות שהחיזבאללה חפר והכין ליום קרב – נוטרלו.

 ההערכה בצה"ל היא שאין עוד מנהרות חודרות לשטח ישראל וכי קיימות עוד מספר בודד של מנהרות בתוך שטח לבנון בעומקים של כמה מאות מטרים.

חשיפת המנהרה האחרונה – מנהרת רמיה – שהיתה גם המנהרה הגדולה ביותר שנחפרה לעומק של כשמונים מטרים סמוך לכפר רמיה במרכז הגיזרה הצפונית סמוך לזרעית, היוותה את הנקודה האחרונה מבין כלל המנהרות שדרכן ובכל אחת בנפרד, התכוון החיזבאללה לפרוץ לשטח ישראל באמצעות כח רדואן ולבצע סידרת פיגועים לאורך הגדר.

בתוך כך, חשיפתן וניטרולן של המנהרות מגלה פן נוסף בהקשר לחיזבאללה ומצבו הכלכלי שהורע מאד בשנה האחרונה הן בשל הקשיים שמעמידים בנות הברית על איראן  פטרונו והן באשר למשבר האנושי בו הוא מצוי כאשר מרבית לוחמיו שנהרגו מגיעים מהכפרים השיעיים בדרום לבנון דבר שגרם לתסכול עמוק בקרב תומכיו ולירידה בהכנסותיו עד אשר הוא הגיע למצב בו  הוא מציב קופות "צדקה" ברחבי ביירות כדי להשלים את הכנסותיו.

זאת ועוד, לאור מצבו הכלכלי הקשה, הוא מתקשה לשלם פיצויים ותמלוגים למשפחות ההרוגים והנפגעים, דבר שמקשה עליו עוד יותר.

ולמרות כל זאת יש לדעת כי החיזבאללה לא נטש את תוכנית המתקפה שלו גם כאשר נשללה ממנו תשתית חזקה עליה בנה במשך שני בדמות המנהרות שנוטרלו. בצה"ל אומרים שהסבירות למלחמה יזומה עם החיזבאללה נמוכה וכי מגן צפוני חיזק את ההרתעה "אפילו את בניית החומה במסגרת אבן משתלבת המשכנו", וזה מלמד על הההרתעה.

ובעוד בצבא משלימים את נטרול מנהרת רמיה ממשיכים באותה נשימה לאתר מנהרות ואמצעים נוספים בהם עושה הארגון שימוש נגד צה"ל כמו רחפנים, צילומים ואיסוף מידע.