- רדיו קול חי - -

נאומי הבכורה בכנסת • בני גנץ: "מכוננים קואלציית מבצר משפטי"

חברי הכנסת החדשים החלו היום (שני) לשאת במליאת הכנסת את נאומי הבכורה שלהם, במסגרתם סיפרו על הדרך שעשו לפני היבחרם לכנסת, הציגו את הנושאים הקרובים לליבם ואת עיקרי משנתם.

יו"ר מפלגת כחול לבן ח"כ בני גנץ נשא את נאום הבכורה שלו במליאת הכנסת. במהלך הנאום תקף ח"כ גנץ את ראש הממשלה נתניהו ואת יוזמות החקיקה הצפויות בכנסת: "אחרי שנלחמתי נגד אויבים שביקשו למחות אותנו מעל פני האדמה אני בא היום להיאבק נגד האיום החדש שנשקף לנו: איום על תפקודה של המערכת הדמוקרטית ומוסדותיה המשפטיים והחוקתיים של המדינה והשסע הפנימי בחברה הישראלית.

כמות החשדות שמנסים להדחיק באמצעות הסכמים פוליטיים מעידים כי שלטון החוק אינו מעניין כלל את העומד בראשה של הממשלה הקיימת ושל זו המסתמנת. כמות המאמצים המוקדשים לקידום פסקת ההתגברות וחוק החסינות כדי לכונן לו קואליציה של מבצר משפטי, מעידה לצערי כי הוא, נתניהו, מציב עצמו לפני הכל. כשרוה"מ ממנה את איש אמונו כיועמ"ש ואחר כך תוקף אותו כאשר הוא מבצע את חובתו, זה מעיד כי הממנה מצפה לנתין צייתן ולא למשפטן מקצוען: זה מעיד שהאינטרס האישי גובר על השיקול הממלכתי.

ח"כ יועז הנדל (כחול לבן): "גלותיות היא הבריחה מהאחריות, הפיכת המדינה ומוסדותיה שהם סמלי הריבונות שלנו לאויבים. אלה שרואים במשטרה מושחתת, בשב"כ פחדנים, בבתי המשפט כאילו הם שייכם לפריץ בעיירה בפולין ולא משהו משלנו.

איך מושלים כאשר המסר הוא שרק החזק והקומבינטור שולט. כאשר הפוליטיקאי משתמש בבג"ץ כתירוץ על חוסר יכולת לקבל החלטות באיו"ש במקומו אחרים. כשהרס עתיקות נמשך בהר הבית. כשהצבא הוא שק החבטות לפער בן הרטוריקה למעשה.

מול עיניי עומדות משימות רבות כחבר כנסת: עיקרן לקחת אחריות; הכאוס של בנייה בלתי חוקית בנגב ובגליל. מהגרי עבודה בלתי חוקיים ושילוב מיעוטים בחובות וזכויות. זה הבית שחבריי מהליכוד ומהציונות הדתית, שותפיי להשקפה המדינית היו רוצים, גם אם עכשיו מתברברים בדרך."

ח"כ רם בן ברק (כחול לבן): "בעשור האחרון אנחנו עדים לכרסום יסודות החברה הישראלית כחברה דמוקרטית תוך פגיעה מתמדת בערכי השוויון החירות הצדק המשפט הרווחה החינוך והכלכלה.

מתוך תפיסת עולמי ומצפן ערכי, לא יכולתי לעמוד מנגד מול תופעות של גזענות משיחיות, פילוג והסתה ופגיעה במוסדות המדינה, ופגיעה במוסדות המדינה, לרבות בבית המשפט העליון, בצה"ל, במשטרת ישראל, במוסד מבקר המדינה, במוסד היועץ המשפטי לממשלה, ומעל הכל התפיסה שבאה לידי ביטוי בחוק הלאום שאפשר לקיים חברה עם אזרחים שהם סוג א' ואזרחים שהם סוג ב'.

אני מגיע לכנסת מתוך תחושת שליחות והכרה שישנם מספר תחומים שאם לא נטפל בהם ולא נתקן אותם נגיע למצב של אל חזור. הראשון שבהם הוא שכל בני האדם נולדו שווים, כמו כן בכוונתי לקדם חקיקה שתתמוך בחקלאים ובענף החקלאות, מצב הפשיעה מחייב טיפול שורש."

ח"כ היבה יזבק (רע"מ בל"ד): אין דבר מקומם בעולם יותר מאשר תחושת קיפוח, שעליו אנו מגיבים במאבק למען צדק וחירות. אירועים קטלניים כמו באוקטובר 2000 וההמלצות לגביהם לא הבטיחו יחס משטרתי בלתי אלים כלפי הערבים בהמשך.

יחס זה כלפי החברה הערבית משתקף גם בחוסר הטיפול בפשיעה ובאלימות, והתוצאות המדממות מונחות לפנינו. אני אעשה הכל כדי לתרום למאבק בשפט ובאלימות. הפשיעה יש לה הקשר וצריכים להבין אותו כדי לטפל בה. באתי לכאן מחברה שנושלה מהמשאבים שלה, מהאדמות, מקור המחייה ועושר הטבעי שלנו כפלשתינים. חברה שכפו עליה מדיניות של עוני, טשטוש ומחיקה של זהות.

עברתי דרך ארוכה של פעילות ועשייה פוליטית חברתית ופמיניסטית שאותה אני רוצה להמשיך גם כאן, עם מצע פוליטי המבוסס על עקרונות הצדק והשוויון ועל רעיון מדינה לכל אזרחיה שזהו הדגל הפוליטי של בל"ד.

ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו): המטרה שלי עונה להגדרה של עיקרון שיעבור בכל תחומי העשייה החשובים לי והעיקרון הזה הוא לקחת אחריות. צריך לקחת אחריות בנושא הבטחוני ולהפסיק את הסבל של תושבי עוטף עזה, ובאופן פרדוקסלי זה גם יפחית את הסבל של תושבי עזה.

עלינו לקחת אחריות בקליטת עליה וראשית להפיג את הגזענות ושנאת השונה. אסור לנו לגדל את הדור הצעיר על סטראוטיפים הנובעים ממבטא כבד, מנהגים שונים או צבע עור שכן יש בכך סכנה לצביונה של החברה הישראלית כחברה פלורליסטית וסובלנית.

בימים אלה שההיסטוריה נכתבת, תפיסת השבטיות חוזרת לשלוט ויחד עימה גילויי שנאה ואנטישמיות ברחבי העולם. לא יאחר היום שמיליון יהודים יחפשו מקום להגר אליו והלוואי והיינו האופציה המועדפת. שלושה מרכיבים יעמדו בבסיס שיקוליהם של העולים האלה – פרנסה דיור והדור הצעיר.