- רדיו קול חי - -

"ונשמרתם": הנחיות פיקוד העורף למגזר החרדי

"הירי היום לדרום, המחיש פעם נוספת עד כמה הוראות פיקוד העורף מצילות חיים". את הדברים אומר הערב, עם צאת השבת, רס"ן (מיל.) יצחק טסלר, מסביר פיקוד העורף לציבור הדתי והחרדי.

יצוין, כי היום בצהרים (שבת) פיקוד העורף הנחה על פתיחת מקלטים באזורים עוטף עזה, לכיש, מרכז הנגב ודרום השפלה. כמו כן, באזורים אלה ניתן לקיים התכנסויות והתקהלויות של עד 300 איש בלבד. מתחמי הקניות הפתוחים לא יפעלו וממתחמי הקניות הסגורים יפעלו ויגבילו את מספר המבקרים בהם לעד 300 איש.

העבודה במקומות עבודה שאינם חיוניים מותרת ובתנאי וקיים מרחב מוגן תקני אליו ניתן להגיע בתוך זמן ההתגוננות. לגבי לימודים מחר (ראשון) תימסר הודעה בהמשך.

כידוע, רבים הציבור החרדי יוצאים עם צאת השבת מיישובי מרכז הארץ ונוסעים לדרום. בהנחיית גורמי הביטחון, הודיעה הרכבת כי בצאת השבת לא תחודש תנועת הרכבות במקטע שבין אשקלון ובאר שבע, ותחנות שדרות, אופקים ונתיבות.

רס"ן (מיל: יצחק טסלר: "לגבי הנוסעים באוטובוס עירוני – במקרה של אזעקה, על הנהג לעצור בצד הדרך, לפתוח את הדלתות, אם יש מבנה קרוב שאפשר להגיע אליו בפרק הזמן העומד לרשותכם, ניתן לצאת מהרכב ולהיכנס אל המבנה. אם אין מבנה קרוב, על הנוסעים להתכופף מתחת לקו חלונות ולהגן על הראש באמצעות הידיים. רק לאחר 10 דקות, במידה ואין אזעקה נוספת, ניתן להמשיך בנסיעה.

"אשר לנוסעים באוטובוס בינעירוני – במקרה של אזעקה על הנהג לעצור בצד הדרך, לפתוח את הדלתות ועל הנוסעים להתכופף מתחת לקו חלונות ולהגן על הראש באמצעות הידיים. לאחר 10 דקות ניתן להמשיך בנסיעה רק לאחר 10 דקות, במידה ואין אזעקה נוספת, ניתן להמשיך בנסיעה".

יצוין כי במהלך הירי בוצע היום לדרום, נפגעה אשה לאחר שטיל פגע בשטח פתוח והרסיסים פגעו באשה וגרמו לפגיעה חמורה. טסלר: "המקרה הזה מוכיח פעם נוספת, עד כמה ההוראות של פיקוד מצילות חיים וחובה להישמע להן מדין 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם'. המרחב המוגן שבחרתם בהתאם להנחיות, מקטין משמעותית את הסיכוי להיפגע מרקטות ומרסיסים. במקרה של אזעקה, על השוהים במבנה להיכנס לממ"ד, ממ"ק, מקלט, חדר מדרגות פנימי או חדר פנימי מוגן, בהתאם לזמן העומד לרשותנו, ולסגור דלתות וחלונות.

"מי שנמצאים בחוץ – צריכים להיכנס למבנה קרוב, בהתאם לזמן העומד לרשותם. אם אין מבנה בקרבת מקום, או אם נמצאים בשטח פתוח, יש לשכב על הקרקע ולהגן על הראש באמצעות הידיים".

למי שנוסעים ברכבם הפרטי ושומעים אזעקה, הורות פיקוד העורף קובעות כי יש לעצור בצד הדרך, לצאת מהרכב ולהיכנס למבנה או למחסה קרוב. טסלר: "אם לא ניתן להגיע למבנה או למחסה תוך פרק הזמן העומד לרשותנו – יש לצאת מהרכב, לשכב על הקרקע ולהגן על הראש באמצעות הידיים. במקרה שלא ניתן לצאת מהרכב, יש לעצור בצד הדרך ולהמתין 10 דקות.

"חשוב לי לשוב ולהגיש כי הנחיות פיקוד העורף הוכחו כמצילות חיים, כפי שנכחנו בהסלמות ובמבצעים קודמים בהם אנשים שנהגו על-פי ההנחיות הצילו את חייהם וחיי משפחותיהם. כמו כן, חשוב לחזור 'להזהיר הגדולים על הקטנים' כי אסור בשום אופן להתקהל באירוע בו היתה נפילת טיל או רקטה. התקהלות מסכנת את התושבים עקב האפשרות לרסס ולנפלים. אזרחים גם נדרשים לא להימצא ברחבת הכניסה לבניין, מכוון שקיים סיכון לרסיסים והדף כתוצאה מנפילות טילים בסמוך לבניינים. הציבור נקרא להשאיר את דלת הכניסה לבניין פתוחה לטובת הציבור השוהה בחוץ".

לסיום, טסלר מבהיר כי בכל שאלה ניתן לפנות למרכז המידע הטלפוני של פיקוד העורף, שמספרו 104, באמצעות הודעת טקסט לטלפון 9104104-052.