אַשְׁרֵי שֶׁיְּשַׁלֶּם לָךְ גְּמוּלָיִךְ: בחצר נוטרדאם נשרף התלמוד

    שלמה ריזל 3 Comment on אַשְׁרֵי שֶׁיְּשַׁלֶּם לָךְ גְּמוּלָיִךְ: בחצר נוטרדאם נשרף התלמוד

    מבנה כנסיית נוטרדאם בצרפת נשרף כמעט כליל לאחר ששריפה פרצה בגג המבנה | המעניין הוא, כי בחצר הכנסייה הידועה לרעה בקרב העם היהודי, נשרף התלמוד מתוך שנאה קשה לעם היהודי ולתורה הקדושה

    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    צרפת הוכתה בהלם בעת שחזתה באחד מסמליה של המדינה, עולים באש וכמעט נשרף כליל. מדובר במבנה כנסיית נותרדאם בפריז הקיים מאות שנים, ומשמש כבית תיפלתם של הנוצרים הקתולים. הדבר המעניין הוא, כי המקום שזור בהיסטוריית צרפת והעם היהודי ולא לטובה.

    בעת מסעות הצלב, שהתפשטו באירופה משנת 1096, סתמו את הגולל על האידיליה שאִפיינה את חיי היהודים בארצות אשכנז בתחילת האלף. עלילות דם, רדיפות וגירושים היו מנת חלקם במשך מאות שנים.

    אחד מאירועי השפל התרחש ב-1240 וידוע בשם "משפט פריז". במשפט, שנערך ביוזמתם של המלך לואי התשיעי והאפיפיור גרגוריוס התשיעי, הועמד לדין לא אדם, אלא יצירה – וליתר דיוק, התלמוד, שלטענת הכנסייה הכיל מסרים של שנאת הגוי וזלזול בישו הנוצרי.

    ביום בהיר אחד התקבץ המון מוסת בחזית הקתדרלה נוטרדאם בפריז, וצפה בעבריין המועד – 12 אלף כתבי-יד של התלמוד – עולה באש השמימה. ועל כך יאמר כעבור 600 שנה המשורר היהודי-גרמני היינריך היינה: "במקום שבו שורפים ספרים, שם ישרפו בסוף גם בני-אדם".

    בעקבות השריפה המהר"ם מרוטנבורג כתב את הפיוט "שאלי שרופה באש". מתוך הקינה: "עוֹד תִּגְזוֹר לִשְׂרוֹף דָּת אֵשׁ וְחֻקִּים וְלָכֵן אַשְׁרֵי שֶׁיְּשַׁלֶּם לָךְ גְּמוּלָיִךְ".

     



    3 תגובות

    מיין תגובות
    1. 3

      כן יאבד כל אויבך השם

    2. 2

      כמה הערות לתיקון:
      על פי מקורות היסטוריים שריפת התלמוד התבצעה בכיכר עיריית פריז (Place de l'Hôtel de Ville) ברובע הרביעי של העיר, בגדה הימנית של נהר הסן. שמה של הכיכר היה עד שנת 1803 "פלאס דה גְרֶב" (Place de Grève)
      קתדרלת נוטרדאם לעומת זאת ממוקמת באי איל דה לה סיטה (Île de la Cité) שהוא אחד האיים הטבעיים בתוך נהר הסן
      מרחק נסיעה ברכב של 8 דקות בערך
      על פי שיבולי הלקט (ר' צדקיה בן אברהם) סימן רס"ג, שריפת התלמוד בפריז הייתה בט' בתמוז בשנת ה' אלפים ד', יש היסטוריונים מאוחרים שחלקו עליו בשנה או ביום אבל הם לא מקדימים את התאריך לחודש ניסן או אפריל

      1. ואיפה ראית שמישהו טען שזה קרה בחודש ניסן ?
        ב- היו יותר מאורעות של שריפת תלמוד בצרפת . אתה מדבר על שריפה נוספת .