- רדיו קול חי - -

אחרי מאה שנה: מונה אבי אבות בתי הדין במרוקו

האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו, ראש מוסדות 'שובה ישראל', מונה אמש (מואי שבת) לאבי אבות בתי הדין של מרוקו אחרי 100 שנה שלא מונה רב לתפקיד. אירוע ההכתרה התקיים בבית הכנסת המרכזי "בית אל" בקזבלנקה והיה במעמד מאות משתתפים ובתוכם ראשי הקהילות היהודיות במרוקו ו-50 נציגי ממשל ומושלים בכירים במדינה וכן גם בכירים בצבא והמשטרה המרוקאית. בין נציגי מלך מרוקו אשר הכתירו את הרב פינטו לתפקיד היו השגריר המיוחד של מל מרוקו לאירוע, מר סרג' ברדוגו – שר התיירות לשעבר ונשיא הקהילה היהודית במרוקו וכן נציג הממלכה הוולי (המושל המחוזי) של קזבלנקה.

במרוקו חיים כיום כ-10,000 יהודים אשר רובם מתגוררים בעיר קזבלנקה ומיעוט מהם בבירה רבאט, ובערים אגדיר, מרקש, מקנס ופאס. עד כה נחשבת מרוקו למדינה המוסלמית היחידה שבה מונה מטעם המלך – רב לתפקיד אבי אבות בתי הדין של המדינה. במסגרת התפקיד יעמוד הרב יאשיהו פינטו בראש מערך הכשרות של יהודי מרוקו וייתן מענה לצרכים ההלכתיים והדתיים של היהודים המקומיים וכן לכ-100 אלף היהודים המבקרים במדינה כמידי שנה. בנוסף, הרב פינטו יזכה למעמד של שופט בית המשפט העליון ובמעמד דיפלומטי בכיר.

השגריר המיוחד של המלך, שר התיירות לשעבר ונשיא הקהילה היהודית במרוקו, סרג' ברדוגו, פתח את אירוע ההכתרה ואמר "אני רוצה להודות לגאון הרב יאשיהו פינטו שהגשים את הפרויקט המפואר הזה".

הרב יאשיהו פינטו נשא נאום מרגש בפני מאות המשתתפים וסיפר על השנים הקשות שעבר ועל הדרך החדשה שלפניה הוא עומד כעת: "לפני 10 שנים, בערב פסח, התחלנו לעבור ניסיון קיומי קשה ביותר – שהימים לא היו ימים והלילות לא היו לילות – היינו בוכים לקב"ה 'אלי אלי למה עזבתני'. היום אחרי 10 שנים אנחנו עומדים כאן ומודים לקב"ה 'שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה'. עוד הוסיף הרב פינטו כי "לפני 4 שנים התחיל הקשר עם סרג' ברדוגו שמוסר את נפשו למען הקהילה היהודית במרוקו על הקמת בית מדרש במדינה – והיום אנחנו יוצאים לדרך חדשה".

במהלך נאומו, הזכיר הרב את מצבו הבריאותי והתפלל להצלחה בתפקידו החדש "אנחנו חולים ולא מרגישים טוב ומתפללים בכאב ובצער שהקב"ה ייתן לנו אריכות ימים כדי להצליח במשימה ושנוכל לעשות נחת רוח לאבינו שבשמיים".

הרב הודה לאחיו מנחם פינטו, שפעל רבות במשך החודשים האחרונים וטיפל בכל ההליכים למינויו, סייע בהכנת הטקס ובדאגה לקהילה. כמו-כן הודה הרב לג'ו בן אמו, חבר בהנהלת הקהילה ולבכירי הממשל על תמיכתם בקהילה היהודית בארצם. בנוסף, שיבח הרב פינטו את פועלו ומפעלו של הוד מלכותו, מוחמד השישי ואת רחמיו וחסדיו כלפי העם במרוקו. בעיצומו של הטקס המרגש נערכה גם תפילה מיוחדת להצלחתו ולשלומו של המלך.

בעקבות המינוי החדש, צפוי האדמו"ר יאשיהו פינטו לשהות בחלק מהזמן במרוקו, לצד המשך פעילותו במוסדות 'שובה ישראל', בישראל, בניו יורק, בצרפת, באנגליה ובמקומות נוספים בעולם.