דו"ח חמור: חשד לשחיתות בהחלטות הרכש בין המשטרה לחברה של גנץ

    בנצי לייזרוביץ 1 Comment on דו"ח חמור: חשד לשחיתות בהחלטות הרכש בין המשטרה לחברה של גנץ

    מבקר המדינה שבדק את מדיניות הרכש במשטרת ישראל, מצא פגמים חמורים שמעלים תמיהות רבות, בהתקשרות העסקית שהייתה ללא פיקוח וללא שקיפות, בין החברה של בני גנץ, "המימד החמישי" לבין המשטרה. בנוסף החברה הציגה נתונים שקריים אודותיה | הדו"ח מצא: פיצול רכש מלאכותי בכדי להימנע ממכרזים. דיווחים שקריים. בדיקות מועטות של השירותים

    בני גנץ צילום: פלאש 90
    16:43
    28.03.24
    קובי פינקלר No Comments on המל"ל מזהיר: סיכון מוגבר לישראלים במדינות עוינות

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ביקורת קשה כנגד המשטרה הוצגה היום (רביעי) בדו"ח חמור של מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא מתגלים ליקויים חמורים המצביעים על חשד לבעיות קשות בתהליכי הרכש שביצעה המשטרה בשנים האחרונות, המשטרה רכשה שירותים שלא בהתאם לחוק המכרזים, חלקם אף תוך ניגוד עניינים של קצינים בכירים במשטרה.

    בחלק מהממצאים החמורים עולה, כי במשטרה פעלו להתקשר עם ספקים ללא מכרז, בכדי לחמוק מהחובה במכרז, הקטינו במשטרה את הכמויות בצורה מלאכותית ולרדד איכויות כדי להימנע מחובה לערוך מכרז (המחויב בהתקשרות של 50 אלף שקלים ומעלה).

    ב-18 מקרים עלה חשד לביצוע עבירה פלילית, מה שהוביל לחקירת מח"ש שצפויה להסתיים בקרוב, הנוגעת להליכי רכש בעיקר בתחום התרבות והחגיגות במשטרה. בין היתר במסיבת הפרידה של המפכ"ל לשעבר יוחנן דנינו.

    עוד פרשייה חמורה מתגלה בד"וח: פרק שלם הוקדש לחברת הטכנולוגיה של יו"ר כחול לבן "המימד החמישי". מי שניהל את החברה בפועל היה בכיר במוסד לשעבר העונה לשם דורון כהן. החברה הציעה למשטרה שירותי בינה מלאכותית לצורכי מודיעין.

    RONI ALSHEIKH

    בישיבה שהתקיימה באוגוסט 2016, בה דנו הצדדים על רכישת השירותים, השתתף המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך, וגם יו"ר הדירקטוריון בני גנץ. בסיכום הדיון הנחה אלשיך, בין היתר, כי תבוצע התקשרות בפטור ממכרז, מסוג פטור מבצעי.

    בישיבה הוחלט כי המשטרה תרכוש שירותים בשווי 4 מיליון, עם אפשרות לצאת לפרוייקט ענק של 50 מיליון ש"ח בהמשך. המשטרה ערכה רק שתי בדיקות על מוצרי החברה, דבר חסר תקדים. לוועדת המכרזים הוצגו נתונים שגויים בכדי לתת לחברה פטור מבצעי. מבקר המדינה, שבחן את פרוטוקול הדיון, העיר למשטרה כי יש טעם לפגם בהשתתפות הנציגים הבכירים של החברה בדיון

    העיתונאי שמעון ריקלין התראיין היום לערוץ 20 והתייחס לשחיתות לכאורה שהייתה במשטרה בחוזה ההתקשרות עם החברה של בני גנץ:  "היום ב16:00 יתפרסם דו"ח מבקר המדינה עם כל הפרטים על החוזה עם החברה הכושלת של בני גנץ ורם בן ברק".

    ריקלין תקף את התנהלות המפכ"ל וגנץ: "אלשייך נותן לחברה חוזה על 50 מליון שקל ללא מכרז ללא שקיפות, מרוב הכישלון החברה התמוטטה באמצע העסקה ולכן לא כל הסכום עבר.."

    עוד הוסיף ריקלין: "דודי כהן, המפכ"ל לשעבר היה אחד היועצים של בני גנץ ורם בן ברק שעזר לו להשיג את העסקה. אותו דודי כהן, הוא זה שהולך להזהיר את גבי אשכנזי (היום גם בכחול לבן) לפני שהשוטרים מגיעים אליו בפרשת הרפז ומתדרך אותו".

    התביעה כנגד החברה של אשכנזי: "ידעתם שיש תביעה ייצוגית נגד אשכנזי ועוד בכיר בחברת שמן על סך 165 אלף ש"ח?. בית המשפט אישר את התביעה הייצוגית והשית על החברה שהוא שותף לה 150 אלף ש"ח כשכר טרחה וכו". עוד הוסיף ריקלין: "הם מושחתים ולא לכאורה. מי שרוצה לתבוע אותי שיתבע".

    .

    מהמשרד לבטחון הפנים נמסר: המשרד מברך על הדו"ח החשוב של מבקר המדינה בנושא הרכש במשטרה.

    המשרד רואה בחומרה רבה את ממצאי המבקר המעלים ליקויים וכשלים חמורים בהליכי הרכש המשטרתי עד כדי חשש למעשים פליליים.

    דו"ח המבקר מוכיח באופן חד משמעי שיוזמת השר ארדן (שנבלמה על ידי משרד האוצר) להכפפת חשבות המשטרה לחשב המשרד לבטחון הפנים היתה יוזמה נכונה, שהיתה מאפשרת פיקוח יעיל ומקצועי על הרכש המשטרתי וחוסכת כסף רב.

    ראוי לזכור שמשטרת ישראל מנהלת כיום רכש בהיקף של מיליארדי שקלים בכל שנה ללא יכולת פיקוח בזמן אמת של המשרד הממשלתי אליו היא משתייכת.

    מצב זה הוא שהוביל לליקויים רבים המופיעים בדו"ח וניתן יהיה לתקן את המצב אך ורק אם מודל הפיקוח על הרכש המשטרתי ישתנה. כך למשל, הדו"ח מציג כיצד נשכר על ידי המשטרה יועץ תקשורת בעל רקע פוליטי, ללא שהמשרד לבטחון הפנים יודע או יכול לפקח על ההתקשרות.

    עוד מציג הדו"ח במפורש כיצד, למרות הנחיית השר לבטחון הפנים וגורמי המקצוע של משרדו כלפי משטרת ישראל, לבחון כתיבת מכרז ולבצע בחינת עומק בקשר להתקשרות בין המשטרה לחברת טכנולוגיות, החליטה המשטרה שלא לשתף את המשרד לבטחון הפנים בחלק מהליכי ההתקשרות ואף להתבסס על נתונים מוטעים שהוצגו לה על ידי בעלי ענין!
    חומרת ממצאי הדו"ח מחייבת שינויי עומק ביכולת הפיקוח של המשרד לבטחון הפנים על תהליכי הרכש המשטרתי והשוואתם למודל הפיקוח המתקיים כיום בין משרד המשפטים ופרקליטות המדינה וכן גורמי אכיפה נוספים.

    שום גוף אינו פטור מפיקוח ציבורי על הוצאת תקציבו באופן שוויוני ותחרותי המביא לחיסכון ויעילות והמשרד לבטחון הפנים יפעל כדי לוודא שכל הליקויים יתוקנו וכדי שהיוזמה להכפפת חשבות המשטרה לחשב המשרד לבטחון הפנים תקודם במהרה.

    מהמשטרה נמסר בתגובה כי "ההחלטה לאמץ טכנולוגיות של בינה מלאכותית התגבשה במשטרה בהסתכלות לטווח הארוך, נוכח המציאות הטכנולוגית המתהווה ועל מנת לתת כלים למשטרת ישראל להתמודד עם אתגרים אלה ולמלא את תפקידיה כגוף אכיפה וחקירה. ההחלטה לצאת לפיילוט נועדה לבחון הצדקת הקמת פלטפורמת בינה מלאכותית במשטרת ישראל ובכל מקרה לא ניתנה כל התחייבות ולא בוצעה כל התקשרות מעבר לפיילוט זה. הפיילוט נדרש כדי לדייק את הדרישה המבצעית שתאפשר קיומו של הליך תחרותי.

    "ההחלטה על פטור ממכרז לצורך ביצוע הפיילוט, התקבלה על ידי ועדת המכרזים ואושרה בוועדת הפטור המשרדית של משטרת ישראל. הפיילוט בוצע במתקן משטרתי שהוקמה בו תשתית יעודית לטובת הפיילוט. כלל נציגי החברה שעסקו בפיילוט עברו בדיקות בטחון מידע נדרשות, החברה הקימה את הפלטפורמה על שרתי המשטרה בלבד וכל המידע שעלה נמחק מיד עם סיום הפיילוט. אנו בטוחים כי תוצריו של הפיילוט שממומשים בימים אלו בתוך המשטרה, ישדרגו בעתיד באופן משמעותי את היכולת הטכנולוגית של המשטרה לממש את ייעודה, ויהוו כלי נוסף במאבק בפשיעה על כלל גווניה".



    1 תגובות

    מיין תגובות