רב קהילת מגן דוד במקסיקו בריאיון מיוחד: "צהר ניסו להתחבר לקהילה אך נדחו על הסף"

    ישראל בן צבי 1 Comment on רב קהילת מגן דוד במקסיקו בריאיון מיוחד: "צהר ניסו להתחבר לקהילה אך נדחו על הסף"

    רב קהילת 'מגן דוד' במקסיקו הגר"ש טוויל חושף כי גורמים בארגון צהר ניסו לקדם את הסכם הנישואין שלו במקסיקו, אך נדחה: "גדולי ישראל התנגדו לזה" • על נוהל הגיורים: "אנחנו לא עורכים גיורים לל; גר שלא מוכר על ידי בתי הדין הרבניים בישראל, הקהילה תדחה אותו" • מקסיקו של מעלה

    9:52
    29.03.24
    הרב אהרן לוי No Comments on מלכודת גיוס החרדים \\ פרשת צו עם הרב אהרן לוי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בדרום אמריקה, שוכנת לה "מקסיקו" עם קרוב למאה ושלושים מיליון תושבים. בליבה של המדינה שוכנת לה אחת הקהילות היהודיות הגדולות והשורשיות בעולם, כ-50,000 יהודים חיים היום במקסיקו ומתרכזים בעיקר בעיר הבירה מקסיקו סיטי. גולת הכותרת של היהודים במדינה היא קהילת "מגן דוד" בראשות הגאון הגדול הרב שלמה טוויל שליט"א שמנהל את ענייני הקהילות במדינה ביד רמה, אפשר לומר שהקהילה היהודית במקסיקו היא מהמסודרות והמאורגנות ביותר בעולם היהודי.

    לקראת ימי הפורים, חזרנו אל הקהילה היהודית התוססת ומשגשגת בגולה ולא יראים מאיש ואת המצוות שומרים בגאון ומקפידים על קלה כבחמורה. בכדי להתחקות אחר הקהילה המסקרנת, קיימנו ריאיון וידאו מיוחד, עם רבה של מקסיקו הגאון הרב שלמה טוויל, במהלך השיחה עם 'קול חי', תוקף בחריפות את הרפורמים, את ארגון רבני צהר ומספר על התפתחות הקהילה וההנהגה הרוחנית שנבנתה בשנים של מאמץ ועמל רב.

    חכם שלום במקסיקו

    הקהילה היהודית במקסיקו

    בפתח השיחה מגלה הרב כי "במקסיקו ברוך השם אין קהילה רפורמית, אך יש קהילה קונסרבטיבית המונה כאלף משפחות. רוב החינוך וההווי החרדי והתורני מגיע מקהילת מגן דוד והוא הגורם המשפיע על יתר הקהילות". לדברי הרב, "הרוח של הקהילות הרפורמיות בארצות הברית לא משפיעה על הקהילה היהודית במקסיקו בשל ההחלטיות של ההנהגה".

    על סוגיית הגיור הנפיצה, אומר הרב "כיום נהוג בכל הקהילות במקסיקו שלא לערוך גיורים אלא רק במקרים נדירים (וגם זה רק בקהילה האשכנזית). הגיורים", אומר הרב, "נערכים רק בירושלים, בבתי דין חרדים שהוכרו על ידי גדולי ישראל ובמידה וגר שלא יתגייר בירושלים או בבית דין בארץ ישראל שהוכר ואושר על ידי מרן הראשון לציון הגאון הגדול רבי עובדיה יוסף זיע"א או מרן הגאון הגדול רבי יוסף שלום אלישיב זיע"א יבקש להתקבל, הקהילה תדחה אותו".

    חכם שלום מסע חיזוק מקסיקו

    מרן חכם שלום במסע חיזוק במקסיקו

    עוד הוסיף הרב "ההחלטה לערוך את הגיורים רק בירושלים הביאה למינימום של התבוללות מאחר והצעירים הבינו גם שמי שחלילה הולך עם גויה הוא נפלט לגמרי מהקהילה, הרב אומר עוד כי הקהילה מחבקת ומעניקה עשרות שירותים ותומכת בחבריה והפסד של עזיבת הקהילה משמעותי מאד עבור הצעירים ועבור כל חבריה".

    ואכן מבדיקה שערכנו עולה, כי הקהילה היהודית במקסיקו היא הקהילה עם אחוז ההתבוללות הכי נמוך בעולם בצורה משמעותית מאד. בעניין הגיטין והקידושין בקהילה היהודית, הרב טוויל עומד בקשר רציף עם הרבנות הראשית לישראל.

    במהלך השיחה, מספר הרב "לפני מספר שנים הגיע מייסד ארגון צוהר, הרב דוד סתיו, והציע לי, כי הקהילה היהודית במקסיקו תשתף פעולה עם הארגון, הבקשה נדחה בשתי ידיים. מה שעמד בבסיס הצעתו של הרב סתיו, כי הקהילה היהודית תקבל את גיורי הארגון ותשתף פעולה אתו. הרב מספר כי הבהיר לו, כי העניין כלל אינו על הפרק. צוהר גם ביקשו לקדם את הסכם קדם נישואין שהם עורכים אך הבהרנו להם בצורה ברורה שיחפשו מקום אחר".

    הרב מתאר את גודלה של הקהילה היהודית במקסיקו, המונה כיום כחמישים אלף יהודים, הרב עובר בשיחה לתאר את ההתפתחות התורנית האדירה שחוותה הקהילה היהודית במדינה בכלל וקהילת מגן דוד בפרט, לדברי הרב, לפני כעשרים שנה, שבעים אחוז מבני הקהילה היהודית במדינה לא הקפידו על שמירת שבת, וכיום יותר משבעים אחוזים מבני הקהילה היהודית מקפידים על שמירת שבת וכשרות וטהרת המשפחה. כמו כן מוסיף הרב, בשנים אלו הוקמו ישיבות וכוללים, ותלמודי תורה, וכאלף וחמש ממאות משפחות נמנות על הקהילה החרדית במדינה.

    WhatsApp Image 2019-03-19 at 19.33.37

    בשיח מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי שליט"א

    הרב קובע במהלך השיחה עמנו, כי בניגוד לאווירה בארץ ישראל, "אין במקסיקו את המושג חילוני, גם אם האיש אינו שומר שבת. עם זאת הסטייט אוף מיינד של היהודי המקסיקני הוא שומר שבת ודתי". הרב מציין כי צעירים ממקסיקו מתקבלים לישיבות הכי טובות בארץ, "תראה אותם בחברון, קול תורה, קול יעקב ועוד".

    בדבריו, מספר הרב, על התמיכה והפילנתרופיה הגדולה של הקהילה היהודית במקסיקו, אשר נחשבת לתומכת התורה הגדולה בעולם: "הקהילה היהודית בין התומכות תורה מהגדולות בעולם ורוב הישיבות בארץ ישראל נעזרו מעשירי מקסיקו".

    אחד מהזיכרונות המרגשים של הרב טוויל, הוא ביקורם של גדולי ישראל בביתו לאורך שנים רבות. בשיחה מגלה הרב כי זכה שכל גדולי ישראל ביקרו בביתו ומסרו שיחות חיזוק ושיעורי תורה לאנשי הקהילה, רק לדוגמה, מרן הגראי"ל שטיינמן זיע"א, מרן הגר"ע יוסף זיע"א ועוד עשרות ראשי ישיבות הגדולים ביותר הגיעו לקהילה והתארחו.

    מסע חיזוק מקסיקו חכם שלום כהן

    חכם שלום כהן בביקור בתלמוד תורה של הקהילה

    מערכת רווחה משוכללת: על חיי הקהילה היהודית הידועה בנדבנותה ועזרתה לחלש, מספר הרב ומתאר את מערכות העזרה ההדדית שקיימים בה, בקהילה עשרות ארגוני סיוע, לדוגמה ארגון המסייע במציאת מקומות עבודה, סיוע לחולים ומשפחות ומימון טיפולים רפואיים, בנוסף מחזיקה הקהילה עשרות דירות בהם מתגוררים אברכים לכמה שנים ראשונות לאחר הנישואין.

    לקראת סיום השיחה המרתקת על הקהילה העשירה בתורה ובמוסדות חינוך ויחד עם כך בגדולי הפילנתרופיים, אי אפשר לסיים ריאיון מיוחד, בלי לתאר את הכנסת האורחים הרב מציין, "כי לא יקרה מצב בו יהודי מגיע לשבת לבית הכנסת ולא יריבו כמה מתפללים אצל מי יבוא לסעוד או ללון".



    1 תגובות

    מיין תגובות