- רדיו קול חי - -

"זה מסוכן עד כדי כך": הנפץ שמתיר לשוטרים לירות לעבר מפעיליו

חודש אדר א' מאחורינו, ראש חודש אדר ב' גם הוא מאחורינו ופורים מתקרב בצעדי ענק. תוך ההכנות הרוחניות לימים הנגבים הללו, נשמעים לצערנו קולות נפצים וחזיזים. אמנם השנה, בחלק מהמקומות, הרעש נשמע בצורה פחותה ביחס לשנים קודמות, אבל עודנו קיים במקומות אחרים. בימים אלה, עמוסים באכיפה, פסענו אל עבר המשרד לביטחון פנים בראשו עומד השר גלעד ארדן, לשיחה עם דוברי מחוז ירושלים במשטרת ישראל, בכדי לשמוע מקרוב, עם אלו סיטואציות מתמודדים אנשי חבלה. במהלך השיחה הופתענו לגלות שגם, "שומים", נפצים זעירים, מסוכנים מאד.

ראש מעבדת חבלה במטה הארצי, רפ"ק קובי אסרף סיפר: "כל סוגי הנפצים מיוצרים בסין (שם כמובן זה לא באופן תקני). הנפצים מורכבים מחומר נפץ הנקרא אבק שריפה שזה חומר נפץ לכל דבר. כשאבק השריפה כלוא – הוא עושה את הפיצוץ חזק, לא משנה באיזו מעטפת וצורה הוא נמצא. יש סוגי נפצים עם פתיל שמכיל 1.6 גרם של אבק שריפה, מה שמגביר את עוצמת הפיצוץ והופך את הפגיעות לקשים הרבה יותר".

רפ"ק אסרף ממשיך ואומר: "כשמשתמשים בנפצים באופן לא מושכל, הפגיעות מהם הם קשות. כשאדם עם רישיון להפעלת זיקוקים, עושה זיקוקים, הוא עובר הדרכות מדוקדקות שכוללות הכנה המלמדת גם על מדד המרחק שהוא צריך להיות מהזיקוק. כשקרובים לזיקוק, אפשר להיות חשוף לפגיעות קשות. המקום הראשון להיפגע יהיה בעיניים, פגיעה שיכולה להוביל לעיוורון, פגיעות ברקמות וכוויות קשות".

בשבוע שעבר, ילד בשכונת רמות בירושלים נפגע מנפץ בעינו, "הפגיעה בעין היתה קשה שספק אם יוכל לראות בעין זו", מספר שוקי בקר, חובש איחוד הצלה ומתנדב זק"א שהיה במקום, "הפצוע היה מבולבל. חבשנו יחד עם כוננים נוספים את העין. הוא צרח מכבאים".

האזינו:

"לפני שנתיים", מספר רפ"ק אסרף, "באיזור מלחה בירושלים, נזרק חזיז למגרש ספורט – מאבטח שהיה במקום ניסה להרחיק את החזיז ונגע עם זה בידו. זה התפוצץ לו ביד, והתוצאה היתה קשה וכואבת – שלוש מאצבעותיו נקטעו. לפני שנתיים ילד שהחזיק בכיסו "שומים" ושפשף את כיסו שלא בכוונה, גרם להם להתפוצץ בכיסו, מה שגרם לו לכוויה קשה. הסכנות מנפצים וצעצועים המסוכנים הם רבות", מזהיר אסרף ואומר: "זכרו. נפץ, חזיז, זיקוקים ודומיהם הם חומר נפץ – מטען חבלה לכל דבר".

בהמשך שיחתנו, מבקש רפ"ק קובי אסרף לחדד ולהעביר מספר מסרים להורים ולילדים: אסור שילדכם יתעסקו בנושא זיקוקים, נפצים מכל סוג שהוא – אמנם זה יפה ונחמד אך הסכנות מרובות, מי שיודע על מכירה של זיקוקים – שידווח לנו שנוכל למנוע את הסכנה, אנו פועלים עם משרד הכלכלה, מי שמוכר או משווק נפצים וצעצועים מסוכנים יכול לקבל קנס של עד 30,000 שח ושנת מאסר.

אסרף מפציר: "הורים, תהיו מעורבים ותבדקו שילדכם לא מחזיקים ולא משחקים בנפצים, לא לתת להם כסף לרכוש את הדברים הללו, הורה שמוצא אצל ילדו ידווח למשטרה ואנו נבוא לקחת אותם. יצוין כי בשבוע שעבר נפגשו מפקדי משטרה באזור ב"ב עם רבני ופוסקי ההלכה בעיר, בהם הגר"י זילברשטיין שליט"א שהורו חד משמעית, שעל פי ההלכה, חובה לדווח למשטרה על מי שמוכר או מחזיק נפצים".

נפצים [1]

"שימו לב", הוא ממשיך ואומר: "הסכנה היא לא רק לילד שמפעיל את הנפץ או הזיקוק, אלא גם אם מישהו זורק לתוך בית של השני מחלון, וזה פוגע בספה או כל דבר אחד, זה יכול יגרום לשריפה שיכולה לגבות מחיר, ולא רוצה לחשוב מה יקרה אם זה יפגע בבן אדם אחר. יש סוג של נפצים שנקרא "כוורות" הפגיעה שלהם קשה מאד, עד כדי כך שיש אישור לשוטרים לירות במי שיורה כוורות זיקוקים".

לסיום אומר רפ"ק קובי אסרף: "התורה אומרת 'ונשמרתם מאד לנפשותיכם..' עלינו לעשות הכל למנוע את המשחק המסוכן הזה בימים אלו בפרט, כדי שנעבור את חג הפורים הקרובים בשלום וללא פציעות". אסרף, מצויד בסרטונים ותמונות קשות מהחודשים האחרונים, בהם נראים פציעות שנגרמו כתוצאה מנפצים. התמונות קשות ולא ניתן לפרסמן אבל הם מוכיחות כאלף עדים, עד כמה חמור ומסוכן השימוש בנפצים.

bp. [2]