מעל 200 מיליון: תוכנית "קריה יפייפיה" לחידוש הרובע היהודי

    בנצי לייזרוביץ No Comments on מעל 200 מיליון: תוכנית "קריה יפייפיה" לחידוש הרובע היהודי
    הרובע היהודי צילום: פלאש 90
    0:16
    19.03.24
    נתי קאליש No Comments on בראשות גדולי הדור: בישיבת רש"י חגגו חצי יובל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    היום (ראשון) חנכו ראשי החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי יחד עם ראש העיר ירושלים ושר ירושלים ומורשת את פרויקט קריה יפייפיה וחשפו את הבית השרוף המחודש
    לאורך השנים, נחשפים סודות עברה של ירושלים. חפירות ארכיאולוגיות במרחב העיר העתיקה וסביבותיה, הן מפעל עתיר תוצאות, שהפכו למפעל לאומי מעורר השראה והתעניינות ציבורית אדירה בארץ ובעולם כולו.

    החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי, בראשות המנכ"ל הרצל בן ארי, פועלת לחידוש פני הרובע היהודי ואמונה על פרויקטים שנמצאים בשלבי עבודה שונים ברחבי הרובע ובהם – מעלית הכותל, קריה יפהפייה, גן התקומה, מוזיאון הרובע ההרודיאני, הבית השרוף, החומה הרחבה ופרויקט ירושלים של פסיפסים.

    משרד התיירות בראשות יריב לוין, משרד הבינוי והשיכון, יחד עם משרד ירושלים ומורשת בראשות השר זאב אלקין, העבירו תקציבי ענק של עשרות מיליוני שקלים לפרויקטים השונים.

    הרצל בן ארי מנכ"ל החברה לפיתוח הרובע היהודי: "כיסופיו של רבי יהודה הלוי ל "קריה יפהפייה קריה למלך רב לך נכספה נפשי מפאתי מערב" ליוו את עם ישראל במשך כל הדורות בכל רחבי העולם. החלום שלי הוא להפוך כיסופים אלו למציאות".

    שר ירושלים ומורשת ח"כ זאב אלקין: "הרובע היהודי הוא כרטיס הביקור לעיר העתיקה והגיע הזמן שהחלק הזה יהיה יפה יותר. אני גאה שנפלה בחלקי הזכות לקבל את ההחלטה האסטרטגית להכניס את הרובע היהודי בתוכניות העבודה שלנו. נמשיך לדחוף ולתמוך בפרויקטים ברובע היהודי ובכל העיר העתיקה."

    ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "הבית השרוף מרכז בתוכו אלפי שנות היסטוריה יהודית שנחרבו בשל שנאת חינם. למרות כל מה שעבר העם היהודי, חזרנו הנה, ילדי ירושלים חיים ומשחקים פה ואנו נעשה הכל על מנת לשמר את ההווה, לזכור את העבר ולפעול למען העתיד, עתיד ילדנו כאן ברובע היהודי, בירושלים ובישראל".

    WhatsApp Image 2019-02-17 at 17.42.47

    במסגרת התכנית של קריה יפייפיה מבוצעים חידושים אדריכליים בתפיסת החזות של המרחב הציבורי האורבני. העלות הכוללת של הפרויקט הינו כ40 מיליון ₪, כאשר השלב הראשון של העבודות היה פיילוט שהתבצע בכיכר רוסנק שברחוב היהודים – ציר תיירות מרכזי ברובע היהודי המקביל לרחוב הקארדו הביזנטי ויחנך בקרוב. שיפוץ כיכר רוסנק נאמד בכ-2.5 מש"ח.

    בית הכנסת 'תפארת ישראל', אחד מסימני ההיכר הבולטים של הרובע היהודי בירושלים עד שנחרב בשנת 1948. לפני כארבע שנים החלו במקום עבודות חפירה ארכיאולוגיות ולאחרונה החלו עבודות השיקום והשחזור של בית הכנסת, שצפוי, על פי התכנונים להתנשא לגובה של 25 מטר ולהתפרס על פני 4 שנים. בשלב הראשון, עבודות הבינוי יתמקדו בשלוש קומות תת קרקעיות בגובה של עשרה מטרים מתחת לאדמה, ומעל 3 המפלסים ישוחזר בית הכנסת תפארת ישראל. העלות הכוללת של הפרויקט נאמדות בכ-50 מיליון ₪.

    בין הרובע היהודי לרחבת הכותל המערבי בירושלים מפרידים גרמי מדרגות רבים המקשים את הגישה לאנשים עם מוגבלויות. פרויקט מעלית הכותל, נועד ליצור מעבר נוח ונגיש לכלל האוכלוסייה. מעלית בעומק של 26 מטרים ומנהרה באורך של 65 מטרים אשר תוביל את המבקרים היישר אל רחבת הכותל. שטחו הכולל של הפרויקט הוא 2,000 מ"ר, עלותו נאמדת בכ-57 מש"ח.

    הבית השרוף- הוא כינוי לבית המגורים של עשיר ירושלמי מימי הבית השני. מדובר באחת מהעדויות המרגשות ביותר מהמאורעות שקדמו לחורבן בית המקדש בשנת 70 לספירה. לאחרונה האתר עבר שיפוץ יסודי. בנוסף, משה אלפי יצר סרט המתאר את עלילות משפחת קתרוס, אחת ממשפחות הכוהנים שגרה בבית בתקופת חורבן בית שני. הסרט נערך מחדש ונוסף לו תוכן אשר תורגם לשפות נוספות: סינית, ספרדית, אנגלית, צרפתית ורוסית. עלות הפרויקט כמיליון ₪.

    גן התקומה משתרע על שטח של כ־12 דונם כולל מגרשי ספורט, מתקני שעשועים ואמפיתיאטרון ומתחמים ארכיאולוגיים מהתקופה הביזנטית. הגן בעל משמעות רבה כריאה ירוקה כמעט יחידה ברובע, והחברה מקדמת תכנית לפיתוח ולשיפור נראות הגן לרווחת הקהילה ולטובת המבקרים במקום. הפרויקט נאמד בכ-10 מיליון ₪.

    מוזיאון הרובע ההרודיאני הגדול והחשוב מבין האתרים ההיסטוריים ברובע היהודי. מדובר בבתים ששימשו את אצולת ירושלים בתקופת שלטונו של המלך הורדוס, ולאחר מכן, עד לחורבן בית המקדש השני. המספר הרב של מקוואות שנמצא ברחבי המבנים מסביר כי הן שימשו משפחות כוהנים מיוחסות.

    במסגרת התכנית לחידוש המקום, יחודש פנים המוזיאון ויבוצע עדכון של המערכות. בנוסף יוקם מבנה כניסה חדש, שיכלול אודיטוריום וישמש גם כמרכז מידע לטובת המבקרים בכלל אתרי הרובע היהודי. הפרויקט נאמד בכ-50 מש"ח.

    החומה הרחבה היא חלק מהחומה שהקיפה את ירושלים בימי בית ראשון. קטע זה של החומה נחשף בחפירות הארכיאולוגיות שנערכו לאחר מלחמת ששת הימים, ומיקומו – בלב ברובע היהודי. כיום, שרידי החומה הרחבה ממוקמים באתר פתוח, כ־20 מטרים מתחת למפלס הרחוב. האתר אינו נגיש למבקרים והדרך היחידה לצפות בו מכל צדדיו היא מלמעלה כלפי מטה. תכנית הפיתוח נרחבת וכוללת טכנולוגיה חדישה אשר תאפשר לחוות את האתר מקרוב ובהנאה רבה. הפרויקט נאמד בכ2.5 מיליון ₪.

    רחוב הקארדו היה רחוב ראשי בירושלים בתקופה הרומית והביזנטית, שחצה את העיר מצפון לדרום. לאחר איחוד ירושלים, בחפירות ארכאולוגיות נחשפו קטעים רחבים מהקארדו הביזנטי בין רחוב חב"ד לרחוב היהודים: במסגרת הפרויקט שודרג הפסיפס של מפת מידבא ועוטר הקיר המזרחי של הקארדו המקורה בתשעה פסיפסים של חנויות שהיו ברחוב הקארדו בתקופה הביזנטית.

    הקארדו הפתוח- בקארדו הפתוח יוצב ציור ענק לכל האורך שיציין את נקודות הזמן החשובות שעברה העיר ירושלים עלות הפרויקט נאמדת בכ-2 מיליון ₪. בקרדו הסגור צפויים להקים מיזם תיירותי עם טכנולוגיה מתקדמת מהמובילות והחדשות הקיימות בעולם.

     



    0 תגובות