טרור, מדינות עוינות ו..בננות: טפח מתכנית צה"ל לשנה הקרובה, נחשף

    קובי פינקלר No Comments on טרור, מדינות עוינות ו..בננות: טפח מתכנית צה"ל לשנה הקרובה, נחשף

    תכנית צה"ל לשנה הקרובה נחשפת: מה מעוניינים בחמאס ואיך בכוונת צה"ל למנוע את זה? מה הקשר בין בננות ליציבות חיזבאללה? מי מוגדר כ"סדיסטאן" ואיזו מדינה שלה, עד לא מכבר, יחסים מצויינים עם ישראל ועתה היא מוגדרת "כח עוין עולה"?

    הרמטכ"ל בגבול עזה צילום: דובר צה"ל
    20:09
    28.03.24
    מוטי הלפרין No Comments on דרמה: בג"צ שולל באופן מיידי את תקציבי הישיבות

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בשבוע שעבר, פחות מחודש אחרי כניסתו לתפקיד של הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי, הונחה על שולחן המטה הכללי של הצבא הערכת המודיעין השנתית לשנת 2019. חודשים רבים עבדו בצבא על התוכנית ובכל פעם עדכנו, שינו, הוסיפו, רעננו וניסו להיות עד כמה שיותר מעודכנים בעידן שבו הכל משתנה בקצב מהיר.

    אחרי איראן שהיא "הראש" לכל הנעשה במרחב, עזה, היא הנושא המרכזי ולפי ההערכות הפוטנציאל ליזמה התקפית מצד החמאס והג'יהאד ואפילו עוד לפני הבחירות גבוהה. זה יכול לבוא בדמות פעולת טרור ממנהרה, פעולה נקודתית כמו ירי על אוטובוס (כפי שכבר בוצע בעבר בידי הג'יהאד) וכל משהו שיזעזע את המערכת בלי לגרום לכך שישראל תצא למלחמה על זה. מקסימום יסתכם מבחינתם בכמה "ימי קרב" כמו שמכנים זאת בצבא.

    יש לומר בבירור. החמאס מאותגר והוא רוצה בהסרת המצור ובהסדרה ולכן הוא מוכן לעשות פעולות שיביאו את ישראל למיצוי האפשרויות מבחינתו. זמן בחירות הוא עיתוי טוב מבחינתו.

    רכב עזה

    תמונות מההתקלות בעזה | צילום: ערבי

    גם ביו"ש יש לפי הערכת המודיעין השנתית של אמ"ן, פוטנציאל אסטרטגי להסלמה. לא ברמה של עזה אבל יו"ש מונחת היטב לפתחם של מקבלי ההחלטות. גם כאן זה יכול לבוא בעקבות עסקת המאה של טראמפ, בעקבות הסתלקות אבו מאזן או גורמים אחרים בשטח שיביאו לידי נפיצות בגזרה.

    ומה באשר לזירה הצפונית?
    הערכת המודיעין כפי שהונחה ואושרה לאחר דיונים רבים על ידי המטה הכללי מדברת על כמה נקודות בזירה זו ובראשם הקביעה שישנה סבירות גם לנפיצות בזירה זו. סוריה, או כפי שהיא מכונה במערכת הביטחון סדיסטאן (אסד וסדיזם), חוזרת לעצמה בתחום הביטחוני והיא מהווה אתגר גדול לישראל כשעולה הסבירות לתרחישי תגובה לאור תקיפות המיוחסות לישראל.

    באשר לחיזבאללה ולבנון, אמנם תוכנית המתקפה שלהם נפגעה קשות אך היא לא הוסרה. אמנם אין היום יכולת ייצור טילים מדוייקים בלבנון אך הארגון עושה מאמצים לשנות כל העת את המציאות בגזרה. ודבר אחד עולה ומרחף מעל הכל. איראן. היא "אבן הראשה" של כל מה שנעשה במרחב שלנו.

    הסנקציות אמנם הביאו אותם למשבר כלכלי חריף (מחירי הבננות כדוגמא עלו במאות אחוזים ובכללם גם מוצרים בני קיימא) אך הם עדיין לא קיבלו החלטה באשר לתגובתם לביטול הסכם הגרעין והסנקציות האמריקניות.

    אם הם יחליטו להפר חד צדדית את ההסכם הם מסוגלים להגיע בתוך שנה ליכולת העשרה ובתוך שנתיים לפצצה גרעינית. באותה נשימה הם יכולים גם לחכות עד יעבור זמן טראמפ או ללכת בדרך הביניים וללכת על התחום האפור ולאותת שהם מוכנים לדון על ההסכם ובכך למשוך זמן. דבר אחר ברור. כל הרוע במזרח התיכון קשור באיראן. אם זה בסוריה (שהעבירה באחרונה מסרים ברורים לאירן להוצאת כוחותיהם משדה התעופה של דמשק ולהעבירם ל t4. כולל הורדת קצב ההתבססות האירנית על אדמתה), אם זה חיזבאללה, חמאס או הג'יאהד בעזה.

    חיזבאללה צפון 10

    מחבל חיזבאללה בגבול | צילום: Nasser Atta

    אתגר חדש שמונח לפתחה של מערכת הביטחון היא תורכיה, המוגדרת כ"כח עוין עולה" ולשם כך הקצו עוד כוחות ללמוד על דברים שמתחוללים בה. בכלל, בעידן שבו רמת אי הוודאות היא גבוהה מאד, יחד עם טכנולוגיה שהולכת ומשתפרת המודיעין חייב לשדרג את עצמו להביא עוד כוחות וחייבים עוד משאבים להקצות לו.

    ואיך נערכים בצבא לכל הערכות המודיעין הללו?
    אז את החודש הראשון שלו כרמטכ"ל הקדיש רא"ל כוכבי בדיוק לנושאים אלו. לא בכדי את הביקור הפיקודי הראשון שלו ערך בפיקוד דרום ובגיזרת עזה, למד על התוכניות ואישר את תוכניות העבודה לשנה הקרובה. כדי לענות על איומי הטילים ואיום הרחפנים הורה כוכבי על האצת מערכת "כיפת ברזל" ועד סוף השנה יהיו 10 סוללות מבצעיות, שמונה סדירות ושתיים מילואים.

    לאור הערכת המודיעין השנתית מבינים בצבא שהמב"מ (המלחמה בין המלחמות) יהיה מהיר יותר, נפיץ יותר ויתפרס גם על אזורים מרוחקים יותר. לשם כך החליט הרמטכ"ל הנכנס להרחיב את האימונים ובכל שנתיים יעשו חילות השריון וההנדסה 17 שבועות אימון ו 17 שבועות תעסוקה כמו חטיבות החי"ר דבר שיצריך עוד 15 גדודי מילואים לתעסוקה בכל שנה.

    נושא נוסף שעליו החליט הרמטכ"ל לאור לקחי העבר הוא, הקמת מנהלת מטרות מטכל"ית, המשותפת לחיל האויר וזרוע היבשה בדגש על אגף המידיעין, שתאסוף עוד מטרות וזאת כדי להגדיל את קצב ייצור המטרות המבצעיות בצבא. זאת ועוד, כדי להנגיש את המידע באופן מיידי שוקדים עכשיו על אינטרנט מבצעי מתקדם שיביא את המידע שנאסף באופן מהיר יותר, יעיל יותר ואמין יותר. ובסופו של דבר צריך לזכור. מדובר בהערכת מצב שנכונה ליום או לשעה בו היא נמסרה. כי במזרח התיכון הכל יכול להשתנות.

    תפילתנו האי שנזכה שיתקיים בנו הפסוק "ד' ילחם לכם ותם תחרישון.."



    0 תגובות