- רדיו קול חי - -

לשכת סוכני הביטוח על חוק הבנקאות: "הסרת חרב הפינוי"

לפני כחודש אישרה מליאת הכנסת באופן סופי את הצעת חוק הבנקאות שיזם ח"כ יעקב אשר (דגל התורה), עליו שקד חודשים רבים כחבר ועדת הכלכלה בראשותו של ח"כ איתן כבל. החוק קובע כי אדם שלקח הלוואה מתאגיד בנקאי או חוץ-בנקאי ונפטר, קרוביו ובני משפחתו רשאים לדחות את מועד פירעונה ב12 חודשים ללא חיוב בריבית ופיגורים או כל חיוב אחר הנובע מדחיית התשלום.  בנוסף, הגוף המלווה יחויב להביא לידיעת החייב את זכותו לפי תיקון זה.

בדיון על החוק אמר היוזם ח"כ אשר: ההצעה תאפשר למשפחה האבלה את הזמן הדרוש לטפל בהחזר המשכנתא בתקופה הקשה אליה נקלעה ולהסדיר את תהליך קבלת הביטוח או המשך התשלומים ללא חשש מנטל כלכלי בשנה שלאחר הפטירה.

במכתב מיוחד ששיגר נשיא לשכת סוכני הביטוח ליאור רוזנפלד, ליו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, נכתב כי "לשכת סוכני הביטוח, מברכת על הצעת החוק ומביעה תמיכה מלאה לשם שינוי גדול ומיטיב לטובת ציבור נוטלי המשכנתאות בישראל בכלל, ולבני משפחותיהם בפרט"

בין שלל הנימוקים לתמיכה מוזכר כי "תהליך קבלת צו ירושה הינו הליך לא קצר אשר לעיתים נמשך מספר חודשים. בתקופה זו הבנק ממשיך לדרוש את פרעון תשלומי המשכנתא המתווספים והעדר התשלום מוביל לריביות וכן לאיומים על פינוי, אלא אם אנו סוכני הביטוח יחד עם בני המשפחה, מגיעים לבנק ומבקשים המצהירים כי אנו מנהלים הליכים מול חברת הביטוח למימוש המשכנתא, ומבקשים הקלות ואת סבלנותם, אך הדבר אינו מובן מאליו כלל".

עוד הוסיפו: "הליך זה, הנו ארוך, ולעיתים עלול לקחת חודשים ארוכים, עד שחברת הביטוח מגבשת את עמדתה האם היא מאשרת את התביעה או דוחה אותה, במקרים אלו סוכני הביטוח נרתמים לסייע לבני המשפחה כדי לזרז את הטיפול וכן פונים לבנק כדי להבהיר כי ההליך נמצא בבדיקה על מנת שהבנק לא יפעיל את סמכויותיו על פי חוזי ההלוואה לנקוט בהליכים העומדים לרשותו עקב אי תשלום התשלומים החודשיים של המשכנתא"

בסיום הדברים הוסיפו בלשכת סוכני הביטוח: "אנו סבורים כי לאור העובדה כי על חברת הביטוח לבחון את נסיבות הפטירה של הלווה או להמתין לקבל את זהות המוטבים, כי בתקופה זו ידחו התשלומים, כפי שפורט בהצעת החוק, על מנת לאפשר לבני המשפחה למצות את זכויותיהם בנחת כאשר חרב הפינוי אינה מונחת מעל ראשיהם".