די לכיבוש: המתחם היהודי שמוחזק ע"י ממשלת צרפת בלב ירושלים

    מוטי סבן No Comments on די לכיבוש: המתחם היהודי שמוחזק ע"י ממשלת צרפת בלב ירושלים
    מתפללים בכניסה למתחם צילום: פלאש 90
    22:46
    23.04.24
    הרב אייל אונגר No Comments on איך נראה את ההצלחה בשגרת החיים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    קבוצת יהודים עורכת תפילה קבועה בימי שני וחמישי וגם היום (חמישי) בראשות הרב זלמן גרוסמן, מול 'מתחם קבר המלכים' הסגור מזה מספר שנים על ידי ממשלת צרפת. קבוצת המתפללים לא מוכנים לוותר על המתחם הקדוש שנגזל מידי העם היהודי תוך התעלמות מוחלטת מהעבר ההיסטורי של המתחם, שאין לו כל קשר לעם הצרפתי מלבד בזיזת המתחם ושוד עתיקות שבוצעו על ידי ארכיאולוגים צרפתיים.

    אז מה הוא המתחם שעליו נלחמים היהודים בלב ירושלים? במזרח ירושלים ברחוב צאלח א-דין, בסמוך לקבר שמעון הצדיק ובית המשפט המחוזי, שוכן מתחם "קברי המלכים" מדובר במתחם ענק הגדול ביותר בירולשים בחצוב בסלע ונחשב לאחד מהאתרים החשובים והיפים בירושלים, המיוחס לתקופת בית שני, על פי המסורת, שם נקברו מלכי יהודה. על פי הנכתב על ידי ההיסטוריון היהודי, יוסף בן מתתיהו, הלני המלכה נקברה באחוזה המפוארת, כמו כן נקדימון בן גוריון וכלבא שבוע חמיו של רבי עקיבא נקבר במקום.

    בשנת 1863 החלו ארכיאולוגים צרפתיים לחפור במקום תוך הוצאת עצמות מתים, ובזיזת המקום והעברת ממצאיו למוזיאון הלובר בפריז. בירושלים קמה קול זעקה כנגד החפירות ובזיזת המתחם על ידי הצרפתים, יהודי ירושלים פנו לשר משה מנטיפיורי ומשפחת רוטשילד שיסייעו בידם.

    בעקבות שוד העתיקות ומניעת כניסת יהודים למתחם משפחה יהודית בנקאית אמידה מאוד, בשם פרירה, רכשה את הקרקע לטובת היהודים, בעזרתו של יעקב פאסקאל סגן הקונסול האוסטרו-הונגרי בירושלים שעזר רבות לאחיו היהודים. לאחר פטירת אבי המשפחה, נמסרה האחוזה לידי ממשלת צרפת למשמורת בעבור העם היהודי, בגלל שהחוק העותמאני בארץ, אסר ליהודים להיות בעלי הקרקע.

    בחוזה הקנייה כתבה בת משפחת פרר, אני החתומה מטה ברטה ברטהראנד מעידה ומודה… כי בקנותי את השדה ואת המערה שבה הנקראת "קברות המלכים בירושלים" אך מטרה אחת לי בקנין הזה והיא: לנצור לעולמי עד את המזכרת הקדומה והנכבדה הזאת. אני מתייחסת… למשפחת בני ישראל. המזכרת הזאת של אבות אבותינו חפצה אני לשמור. (תרגום על ידי דוד ילין מתוך הספר הישוב)

    לחוזה צורף, מכתב של הרב הראשי ליהודי צרפת הרב אליעזר איזידור: …לבי נכון ובטוח כי מקנה חלקת השדה והמערה אשר בה תשאר אחוזת עולם ליהודים.

    באחד מסעיפי החוזה נכתב, כי ירשם בכניסה כי המתחם הוא 'קברי מלכי יהודה' בעברית ובערבית ואת סיבת קניין האחוזה על ידי בני המשפחה.

    כיום ממשלת צרפת, פועלת ככובשת בתוך מדינת ישראל הריבונית ומתכחשת לחוזה ולצוואה שהשאירו בני המשפחה ומאז קום המדינה, היא אינה מעבירה את בעלות הקרקע חזרה לידי מדינת ישראל כפי שהמשפחה רצתה. המקום סגור על פי טענת שלטונות צרפת עקב שיפוצים כנגד רעידות אדמה. אך ככל הנראה הדרישה להחזרת המקום לעם היהודי מתחילה להלחיץ את צרפת.

    בנוסף, יהודים שהצליחו לבקר במקום סיפרו, כי הכנסייה היוונית עורכת שינויים במקום ונעשים עבודות חפירה בקרקע. בניגוד גמור לחוזה שם נכתב כי אין לפגוע במתחם או לשנותו. ברוב חוצפתם הפכה ממשלת צרפת את המתחם

    בשנת 2015 הוגשה תביעה בבית הדין הרבני בירושלים כנגד ממשלת צרפת, להשיב את המתחם לידי העם היהודי.

    צפו בתפילת היהודים בפתח המתחם הסגור על ידי ממשלת צרפת: צילום פלאש 90

    .. . . . .



    0 תגובות