- רדיו קול חי - -

שבעים וארבע שנים אחרי: טקס לציון שחרור אושוויץ באירופה

שבעים וארבע שנים אחרי שהצבא הרוסי נכנס למחנה ההשמדה אושוויץ ב-27.1.1945 למניינם, מהלך שהביא בחסדי שמים לשחרורם של היהודים הרבים שהוחזקו בו, מציינים השבוע ברחבי העולם ובישראל את יום השואה הבינלאומי.

הטקס המרכזי התקיים אתמול (רביעי) בפרלמנט האירופאי בבריסל. בטקס בארגון קבוצת העבודה של הפרלמנט האירופי בנושא אנטישמיות ותחת חסותו של נשיא הפרלמנט האירופי אנטוניו טג'אני, נשיא הפרלמנט האירופי ובהשתתפותם של ד"ר משה קנטור, נשיא הקונגרס היהודי האירופי, יצחק הרצוג, יו"ר הסוכנות היהודית, פרופ' טימותי סניידר מרצה להיסטוריה מאוניברסיטת ייל, סוזן פולק, ניצולת שואה והרב יעקב בלייך, הרב הראשי של אוקראינה, דיברו כולם על חשיבותו ומשמעותו של היום דווקא בימים אלו שהכחשת השואה הולכת ומתעצמת וגלי אנטישמיות שוטפים את אירופה והעולם.

העצרת הכללית  קבעה את 27 בינואר כ"יום הזיכרון הבינ"ל לזכר קרבנות השואה" וקראה אז למדינות השונות לפתח תכניות לימוד בתחום זיכרון השואה, דחתה את כל הניסיונות להכחשת השואה ולבסוף מבקשת  לפתוח תכנית "האו"ם והשואה" ולדווח לעצרת הכללית על הפעולות השנתיות של התכנית.

בזמנו העצרת הכללית לא הצביעה על ההחלטה – היא התקבלה פה אחד וללא הצבעה. ראוי לציין כי גם עוד קודם להחלטת העצרת מדינות רבות ציינו את היום הזה, יום שחרור מחנה ההשמדה האיום כיום השואה הבין לאומי.

בישראל, נקבע בחוק כי יום שחרור גטו ורשה יהיה ליום הרשמי של יום השואה והגבורה וברבנות הראשית קבעו את יום צום עשרה בטבת כיום הקדיש הכללי לזכרם של קרבנות השואה.