היסטוריה בעולם המוסלמי: צ'אד וישראל הכריזו על חידוש היחסים

    איתי גדסי No Comments on היסטוריה בעולם המוסלמי: צ'אד וישראל הכריזו על חידוש היחסים

    העולם המוסלמי המשתנה: ראש הממשלה בנימין נתניהו, הכריז היום בבירת צ'אד יחד עם הנשיא דבי, על חידוש היחסים המלאים בין המדינות, בנאומו אמר נתניהו: "עבורנו, יש משמעות לכך שצ'אד היא מדינה בעלת רוב מוסלמי החותרת לידידות עם ישראל. ישנן מדינות רבות כאלה, אבל באפריקה יש לכך משמעות מיוחדת"

    חתימה על חידוש היחסים צילום: לע"מ קובי גרשון
    13:20
    22.04.24
    אתר קול חי No Comments on "כולנו מסובין": סדר פסח מוזיקלי עם מוישי רוט וחברים • צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    היסטוריה בעולם המוסלמי: ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צ'אד אידריס דבי הכריזו היום (ראשון), בנג'מנה, בירת צ'אד, על חידוש היחסים הדיפלומטיים בין המדינות לאחר כחמישים שנה של נתק, ומעולם לא ביקר ראש ממשלה ישראלי במדינה. ההכרזה התקיימה במסגרת ביקורו ההיסטורי של ראש ממשלה בנימין נתניהו בצ'אד.

    ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרות משותפות עם נשיא צ'אד אידריס דבי: "אני מבקש להודות לך על קבלת הפנים החמה שהענקת לי ולפמלייתי. לכבוד הוא לי להיות ראש הממשלה הישראלי הראשון שמבקר במדינתך היפהפייה.

    photo_2019-01-20_15-06-51

    זהו ביקור היסטורי שבא בעקבות ביקור היסטורי אחר – ביקורך בישראל לפני כחודשיים. אני מבקר כעת בצ'אד בפעם הראשונה, אני כאן כדי לכונן מחדש באופן רשמי את היחסים הדיפלומטיים בינינו. צ'אד היא מדינה מאוד חשובה לכשעצמה ומאוד חשובה לישראל".

    ראש הממשלה התייחס לדיונים ולשיתוף הפעולה בין המדינות: "דנו היום על כך בפירוט רב. אנו יכולים לעשות הרבה מאוד יחד. דנו בדרכים להעמיק את שיתוף הפעולה בינינו בכל תחום, מביטחון ועד חקלאות, מזון, מים, אנרגיה, בריאות ותחומים רבים אחרים. אני מאמין ששיתוף פעולה זה יוביל לבניית עתיד טוב יותר, בטוח יותר ומשגשג יותר עבור שני עמינו".

    נתניהו פנה לנשיא ואמר: "הנשיא דבי, יש לך חזון כיצד להגדיל את האפשרויות עבור בני עמך, מדינתך והאזור שלך, ואני שותפך לתהליך זה. עבורנו, יש משמעות לכך שצ'אד היא מדינה בעלת רוב מוסלמי החותרת לידידות עם ישראל. ישנן מדינות רבות כאלה, אבל באפריקה יש לכך משמעות מיוחדת. אנו שואפים ליצור קשרי ידידות עם מדינות נוספות באפריקה, ואני שמח לראות שאחרים הולכים בעקבותיך".

    מלחמה בטרור יחד: "ביקורי באפריקה מתקיים כמה ימים אחרי פיגוע טרור נורא בקניה, והיו פיגועי טרור של בוקו חראם גם באזור זה. אני מסכים איתך, אדוני הנשיא, שאנו חייבים לחבור יחד כדי להילחם ברשע הזה. אנו מוכנים לעשות זאת תוך שיתוף פעולה מלא איתך, כפי שאנו משתפים פעולה עם מדינות אחרות שמבקשות למגר את הטרור. אני מאמין שזה לא מאבק אבוד ושאנחנו יכולים להביס את הכוחות הללו אם נשלב ידיים".

    photo_2019-01-20_13-59-06

    חברות ישראליות במדינה: "אנו מאמינים בעתידה של צ'אד ובעתידה של אפריקה. זהו ביקורי הרביעי באפריקה בפרק זמן של שנתיים. אני חושב שזה אומר משהו, ואכן אנו מחויבים לעשות כל מאמץ, יחד עם ארה"ב, במסגרת תכנית Power Africa, להביא אור למדינות אפריקניות. תודות להחלטת ממשלה שהתקבלה לאחרונה, חברות ישראליות נוספות יצטרפו בקרוב למאמצי פיתוח באפריקה. בחודש מרץ תגיע לצ'אד משלחת מיוחדת של חברות ישראליות כדי לראות את האפשרויות השונות שהנשיא וממשלת צ'אד פותחים עבור חברות ישראליות, ואני חושב שהאפשרויות הן עצומות".

    photo_2019-01-20_10-16-07

    עוד הוסיף נתניהו לדבר על הנשיא שעושה היסטוריה: "אני מאמין בעתיד שלכם, אני מאמין בעתיד שלנו, אני מאמין בעתיד הידידות בינינו. אבל הרשה לי להוסיף משהו נוסף שגיליתי היום – הנשיא דבי אוהב לקרוא היסטוריה, אני אוהב לקרוא היסטוריה. דיברנו על כך שלא ייתכן חזון לעתיד ללא הבנה של העבר. דיברנו על מלחמת העולם השנייה".

    הביקור ביד ושם: "הנשיא דבי סיפר לי על החותם העמוק שביקורו ב"יד ושם" ומפגשיו הקודמים עם נושא השואה הותירו עליו. ואילו אני למדתי היום על גורלם של לוחמים אפריקנים, חיילים במלחמת העולם השנייה, אסירי מלחמה, שנרצחו על ידי הנאצים, בעיקר בגלל צבע עורם. זהו סיפור שחייבים לספר אותו. אתם סבלתם בגלל היותכם שחורים, אנחנו סבלנו בגלל היותנו יהודים. אנחנו סירבנו להשלים עם הגורל הזה ואנו הקמנו את עצמנו כדי ליצור עתיד חדש עבורנו, ואחד עבור השני. זהו ניצחון הרוח האנושית וזה מה שאנו רוצים להשיג בביקור היסטורי זה".

    photo_2019-01-20_15-06-51 (2)

    לסיום אמר נתניהו: "אנחנו עושים היסטוריה. תודה לך על הביקור הזה ותודה לך על שאתה מאפשר לנו לעשות דברים היסטוריים עבור עמינו".

    ראש הממשלה עבר לנאום בעברית ואמר: "אנחנו מכריזים היום על חידוש היחסים הדיפלומטיים עם צ'אד, מדינה ענקית בלב אפריקה.

    אנחנו פורצים דרך לעולם המוסלמי, אנחנו מתקבלים כאן בכבוד כפי שקיבלנו את הנשיא דבי בארץ בכבוד. ישראל פורצת לעולם המוסלמי. זאת תוצאה של עבודה מאומצת בשנים האחרונות. אנחנו עושים היסטוריה ואנחנו הופכים את ישראל לכוח עולמי עולה.

    יש מי שניסה לחבל בביקור הזה, כמו גם בביקורים אחרים – ללא הצלחה. אנחנו ממשיכים הלאה, במעלה ההר, לפסגות חדשות".

    photo_2019-01-20_10-11-05



    0 תגובות