- רדיו קול חי - -

המלחמה האמיתית של צה"ל לא מתרחשת בצפון \\ אפרים דוד

הרמטכ"ל איזנקוט פרש והרמטכ"ל כוכבי נכנס. על שולחנו של כוכבי נמצאים לא רק המשימות הבטחוניות בהן הוא נדרש להתעסק ולהכריע, אלא גם מצבו של צה"ל בתודעה.

חרף דו"ח בריק, בכירים רבים בעבר ובהווה טוענים כי צה"ל ערוך ומוכן למלחמה. בעזרת השם. יש נטיה בציבור להאמין להם מאד. אבל על משהו אחד לא מדברים – המצב של צה"ל מבחינה תודעתית.

הכל התחיל לפני כעשור אז שני חיילים יצאו מטקס בגלל שירת נשים. הפלורליסטים יצאו מכל מקום וזעקו את זעקת הדיקטטורה שמאז הפכה למקום הקבע שלהם, האמת שגם לפני. זה המשיך בהתעקשות שחיילים יגלחו את זקנם אם אין להם איזשהו אישור קטן ועוד כל מיני פרטים והתעקשות על עקרונות חלולים. מלבד ההיבט הדתי, היה גם היבט תודעתי ישראלי נקרא לזה. כך למשל פורסם לפני כחצי שנה על מחבל שדיבר פני חיילים. לא סתם חיילים, לפני מפקדים.

מדובר במפקדים שהתאספו להרצאה בחטמ"ר עציון כשהמרצה הוא לא פחות ממחבל שריצה עונש מאסר בכלא. אמו של המחבל המרצה, ישבה גם היא בכלא מספר שנים ואחיו של המחבל, חוסל בעבר. מבירור שנערך עולה כי המחבל המרצה פגש מפקדים, בפניהם הרצה, יותר מפעם אחת.

ומעבר לכך, רוח המפקד. כשהרמטכ"ל היוצא לא מתרשם מנטרול מחבלת עם מספריים רק בגלל שהיא בת 16, או אולי בגלל שהיא עם מספריים, זה מעביר מסר כלשהו לחיילים. אחרי זה מתפלאים למה בשישי האחרון מחבל עומד במרחק של מטרים ספורים מחיילים עם סכין ביד ולא מפחד שינוטרל. כזכור, שם נטרל אזרח.

אם כן, יצטרף הרמטכ"ל הנכנס להתמודד לא רק עם מטרות צבאיות ואסטרטגיות אלא גם עם תודעה ערכית, מוסרית, תודעה יהודית.