70 שנה אחרי: צוללי זק"א יחפשו את הנרצחים בדנובה • מרגש

    בנצי לייזרוביץ No Comments on 70 שנה אחרי: צוללי זק"א יחפשו את הנרצחים בדנובה • מרגש

    לאחר מאמצים רבים וסיוע של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הפנים אריה דרעי, מבצע זק"א לחיפוש אחר עצמות קדושי השואה בנהר הדנובה בהונגריה, יוצא לדרך

    דרעי וצולל זק"א על גדות הנהר
    22:48
    16.04.24
    פנחס בינדר No Comments on הרב נויגרשל במסר מיוחד על הלילה הניסי במוצאי שבת

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בסוף מלחמת העולם השנייה (דצמבר 44) נורו למוות על ידי תנועת 'הצלב הברזל' בהונגריה, על גדות נהר הדנובה עשרות אלפי יהודים. היהודים הועמדו בשורות, נקשרו בקבוצות על הגדה ונורו כאשר גופותיהם נופלות אל המים, וכל זאת בתקופה של מספר חודשים בלבד.

    למרות חלוף השנים, איש לא ביצע ניסיון לאתר ולהוציא את עצמות הנרצחים מהמים ולהביאם לקבר ישראל. לפני כמה שנים התארגנו כמה משפחות ופנו בבקשה לחיל הים לבדוק אפשרות של הוצאת העצמות והבאתם לקבורה, בתגובה הפנו אותם חיל הים לארגון זק"א.

    ארגון זק"א לקח על עצמו להוביל את המבצע המיוחד וההיסטורי להבאת עצמות הקדושים לקבר ישראל. המבצע קיבל את שם הקוד 'חוד חנית'. ארגון זק"א הקים צוות חשיבה לבדוק מה קורה בנהר אחרי 70 שנה, נהר זורם, נהר קופא, נהר שעוברים בו אניות רבות. האם בכלל יש סיכוי למצוא משהו. במקביל הוציא ארגון זק"א צוות צוללים מיחידת הצוללים של זק"א להונגריה. צוות הצוללים נפגשו עם כל הגורמים ואף ביצעו בנהר צלילות מחקר. במהלכו התברר לצוות שלפני כמה שנים בוצעו עבודות לאורך הנהר, תיקון של גשר, שהביא לציפה של עצמות אדם.

    מאז, זה כשלש שנים שארגון זק"א מוביל את המבצע החשוב, מפעיל אין ספור של קשרים ופניות לגורמים בינלאומיים כמו גם לגורמים בממשלת הונגריה לקבלת האישורים למבצע חיפושים נרחב בנהר. לפני כשנה עם ביקורו של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בהונגריה, צייד אותו ארגון זק"א בתזכיר על המבצע, אך בסופו של דבר בגלל התפוצצות 'פרשת סורוס', הנושא לא עלה בפגישות של ראש הממשלה.

    לפני כחצי שנה הגיע לישראל כביקור גומלין ראש ממשלת הונגריה מר ויקטור אורבן, ארגון זק"א ניצל את הזדמנות המפגש שלו עם הרבנים הראשיים והנושא עלה לדיון. ראש ממשלת הונגריה הבטיח שיעשה כל שביכולתו לעזור ולסייע בנדון, ואף בחר בהרב שלמה כובש, רבה של הונגריה, שהוא יהיה זה שיתאם את המהלכים והאישורים הנדרשים.

    ביבי דנובה

    ראש הממשלה, בנימין נתניהו באנדרטת הנעליים בנהר בדנובה שבבודפש, הונגריה | צילום: חיים צח, לע"

    ואכן לפני כשבוע הודיע הרב כובש לארגון זק"א על קבלת האישורים הנדרשים, ושההונגרים מבקשים שצוות ראשוני של צוללי זק"א יגיעו כבר השבוע להונגריה, כדי לתאם את מבצע החיפושים.

    ביום ראשון יצאו להונגריה צוות צוללים של זק"א בפיקודו של חיים אוטמזגין, מפקד היחידות המיוחדות של זק"א, הצוות לקח אתו גם את מכשיר 'הסונאר' לחיפוש ואיתור במים. מכשיר שרכש זק"א רק לאחרונה.

    עם ביקורו של השר דרעי בהונגריה, צייד ארגון זק"א את כב' השר עם החומר הנדרש, ואכן בפגישתו היום של השר דרעי עם שר הפנים וסגן ראש הממשלה ההונגרי מר שאנדור פינטור, העלה השר דרעי את הנושא. וביקש ממנו את הגיבוי וקבלת האישורים כמו גם סיוע של מומחים והאמצעים הנדרשים לארגון זק"א במבצע לחיפוש אחר עצמות היהודים הקדושים הי"ד, כדי להביאם לקבר ישראל. שר הפנים ההונגרי נענה לפניית השר דרעי והודיע כי יקצה מיידית סיוע של מומחים ואמצעים מתקדמים לטובת מבצע החיפושים של ארגון זק"א.

    השר דרעי אמר: "אני שמח שהשר ההונגרי הבטיח לתת את כל הסיוע והעזרה, את הציוד הטכנולוגי והאנושי לנושא, ואני מקווה שכבר מיידית, מחר, אנשי זק"א הצדיקים יעשו חסד עם אותם קדושי עליון ולהביא אותם לקבר ישראל. ה' יקום דמם".

    יהודה משי זהב יו"ר זק"א, המטפל אישית זה שלש שנים בקידום המבצע, אמר: "זה החסד האחרון שאנו יכולים לעשות עם אותם קדושים הי"ד שנהרגו על קידוש ה', ארגון זק"א רואה בזה שליחות ממדרגה ראשונה וערך עליון, לעשות הכל כדי להביאם לקבר ישראל".

    בהמשך ביקר השר אריה דרעי על גדות נהר הדנובה בבודפשט באנדרטת הנעליים על הדנובה, המקום שבו נורו היהודים והושלכו למימי הנהר הקפוא בידי תנועת 'הצלב הברזל' ההונגרי, בעת שואת יהודי הונגריה בשנים 1944, 1945. השר נפגש עם צוות הצוללים של זק"א. עדכן אותם על הפגישה עם שר הפנים ההונגרי, על העזרה והאישורים שהוא הבטיח. השר דרעי חיזק את ידי מתנדבי זק"א ובירך אותם על היוזמה והמבצע הלוגיסטי הקשה בחיפוש אחר עצמות הקדושים.



    0 תגובות