החל מאתמול: כך נותקו מאות כונני הצלת חיים ממערך ההצלה • תחקיר

    אפרים דוד 9 Comment on החל מאתמול: כך נותקו מאות כונני הצלת חיים ממערך ההצלה • תחקיר

    חוזר מנכ"ל משרד הבריאות שנכנס לתוקפו אתמול, מונע מאלפי כונני הצלת חיים להגיב בשעת אמת ולהגיע למקרי חירום | וגם, חילולי השבת הצפויים בשל ההחלטה וניתוק הכוננים החרדים בעלי המכשירים הכשרים מהמערך | בלתי נתפס

    אופנועי מד"א • אילוסטרציה צילום: צילום: דוברות מד"א
    0:16
    19.03.24
    נתי קאליש No Comments on בראשות גדולי הדור: בישיבת רש"י חגגו חצי יובל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אנדרלמוסיה במערך כונני החירום בישראל. "יש לי ציוד מציל חיים, אני ליד המקרה, אך לא יכול ללכת לעזור ולהציל חיי אדם", כך מספר חובש בארגון מד"א לאתר "קול חי". סיפורים דומים הגיעו גם מחובשים ב"איחוד הצלה" ובארגוני ההצלה שפועלים תחת מד"א.

    אתמול (שני) נכנס לתוקף חוזר מנכ"ל משרד הבריאות משנת 2017 שקובע נהלים חדשים בכל הנוגע להזנקת כונני חירום והצלה על ידי ארגוני ההצלה מגן דוד אדום ואיחוד הצלה. המנגנון קובע בין היתר, כי חל איסור על איחוד הצלה לפרסם את מספרו ולהזניק כוננים ולמד"א ניתנו הנחיות חדשות כיצד להזניק כוננים – רק על ידי אפליקציית מערך הכוננים של משרד הבריאות.

    אז איך זה עובד? הצורה בה יכולים להזניק היא כך: חמישה כוננים קרובים שיש להם את אפליקציית מערך הכוננים מקבלים קריאה, ובמשך דקה או עד שהם לוחצים "לא זמין" זה ממתין עד שעובר לכוננים קרובים נוספים.

    עכשיו, נתאר לעצמנו סיטואציה בה בן אדם נמצא בסכנת חיים של ממש. קרוביו מחייגים ל101, שם במקום להזניק במירס ובביפר כוננים, במקביל לאפליקציה, ישלחו רק לחמישה אנשים אירוע באפליקציה. עד שהם ילחצו לא זמין או עד שתעבור דקה, זה לא יעביר לכוננים אחרים. אנשים באמצע לעשות משהו, באמצע לישון, באמצע עיסוק חשוב, שמו על שקט, זה לא משנה את המצב.

    כשלבנאדם אין דופק ונשימה – לוקח 4 עד 6 דקות למוות כל התאים במח ובלב. מצב כזה הוא בגדר נזק בלתי הפיך.

    אבל אם כל זה נשמע הזוי, זה לא מסתיים כאן.

    הנוהל נכנס לתוקף, על אף שחלק מכונני איחוד הצלה, מאות במספר, בהליכי חיבור אך בפועל, לא מחוברים.

    מעבר לכך, בארגוני ההצלה החרדיים שפועלים בנפרד, יש אנשים עם מכשירים כשרים שאין להם אפליקציות. מאתמול בבוקר, הם חסרי מעש. פשוט לא יכולים להציל חיים.

    ולא רק זה, אנשים מדווחים על תקלות מטורפות באפליקציה. הוגשו למעלה ממאה תלונות. בשיחה לפני השידור, סיפר חובש על אירוע שקרה מספר מטרים לידו והוא לא קיבל אפליקציה. רק במקרה שמע והגיע.

    חשבתם שזה מסתיים פה? לצערנו ממש לא.
    נושא הצלת חיים בשבת גם כן לא מצוי לידי פתרון. בשבת הקרובה, אם לא יהיו שידורים במירסים, ביפרים ובלוברדים, לכאורה בני אדם רבים יהיו בסכנת חיים או שתהיה הוראה לילך עם מכשירים ניידים למי שיש. צעד הלכתי שיזדקק לידון בכובד ראש על ידי רבנים.

    חשבתם שמסתיים כאן?
    יש מושג של תורני שבת ותורני לילה. המושג הזה בטל בגלל שרק הקרובים מקבלים. אמרנו חמישה כוננים, ואם החמישה ישנים חזק או לא יכולים לצאת? זה דקות יקרות שיכולות לגרום, למרבה הצער, לנפגעים בנפש, פשוטו כמשמעו.

    צילום: צילום: דוברות מד"א

    השאלות ששאלנו את מד"א הן:
    איך מוזנקים בעלי המכשירים בכשרים? לצערנו, עד לשעה זו, טרם קיבלנו תגובה.
    מד"א אגב, הוא הגוף היחידי שלא הגיב לכתבה. משרד הבריאות ואיחוד הצלה, אליהם פנינו בשאלות, הגיבו.

    את איחוד הצלה שאלנו:
    1. מדוע מאות כוננים בארגון, טרם חוברו למערך הכוננים?

    2. מדוע בתחילה נשמעה הודעת ברכה בארגון על המהלך אם הוא מותיר אלפי כוננים ללא יכולת להציל חיים?

    ב"איחוד הצלה" הגיבו: "בשבועות האחרונים פעלנו לחבר את כלל מתנדבי איחוד הצלה לאפליקציית מערך הכוננים הלאומי של משרד הבריאות. נכון להיום, כ-800 מתנדבים שפרטיהם נמסרו, חווים בעיות ותקלות שלא מאפשרות את חיבורם".

    "בירכנו על כך שמשרד הבריאות בחר להתערב ולנסות לתקן בעיה שהיתה קיימת מעל ל-10 שנים במסגרתה אנשי הרפואה שמתנדבים באיחוד הצלה היו קרובים לחולים ופצועים להם יכלו לעזור, אך לא עודכנו על כך. צעד זה, הוא צעד חשוב אך הוא אינו נותן מענה מלא לנושא המורכב של הזנקת מתנדבים לארועי חירום כדי שיגיעו להעניק טיפול עוד לפני האמבולנס. אנו עדיין סבורים כי תפעול של מערך חירום אינו יכול להסתמך רק על אפליקציית הזנקה אלא לשלב גם הזנקה באמצעות רשת קשר וכלים נוספים".

    את משרד הבריאות שאלנו:
    1. איך מופלים לרעה בעלי המכשירים הכשרים, נוהל הגורם לסיכון בחיי אדם.

    2. למערך הכוננים לא חוברו בפועל כ-3,000 מתנדבי איחוד הצלה (לא משנה למה), איך אפשר להכניס נוהל כזה לתוקף ולוותר בפועל על אלפי כוננים, שוב, דבר העולה בחיי אדם.

    3. מדוע מוזנקים רק חמישה כוננים ולא יותר ועל פי מה הוחלט הקריטריון הזה?

    תגובת משרד הבריאות:
    "חוזר מנכ"ל משרד הבריאות מגדיר הליך הזנקת כונני רפואת חירום על מנת להבטיח מענה מיטבי המאפשר קבלת טיפול מציל חיים מצד אחד, אך שומר על העקרונות המנחים לגבי העברת מידע בעולם הרפואה ומתווה קווים מנחים לפעילות מקצועית מהצד השני, על כן ולאור תלונות ופניות רבות על מספר כוננים לא פרופורציונאלי המגיעים לאירועים הוחלט להגביל מספר הכוננים לנדרש. חוזר המנכ"ל פורסם ביולי 2017 וכלל חצי שנה היערכות עד סוף 2017".

    "מאז ניתנה תוספת של שנה שלמה לשני הארגונים להיערך. רק לאחרונה מסר ארגון איחוד הצלה כי יהיה מוכן ליישום מלא של הנחיות משרד הבריאות ב-7.1.19. איחוד הצלה העביר למשרד רשימה של 4000 כוננים:
    2000 מחוברים באמצעות אפליקציית משרד הבריאות, 1500 כוננים כפולים מקבלים הקריאות באמצעות מד"א (החלטת הנהלת איחוד הצלה) ו500 נוספים שהארגון פועל על מנת לחברם כבר מספר ימים".

    "בבדיקות שביצע המשרד בליבת מערכת ההפעלה לא הועלו חריגות או אי סדרים בהזנקה ונקבע שההזנקה שוויונית ואינה מפלה. הנושא נבחן ונבדק באופן תדיר באמצעות בקרים במוקדי החירום. נדגיש שלכונן אפשרות להתחבר דרך טלפון אישי או טלפון אותו מחלק הארגון (בלובירד). כעת על הארגון לפעול להטמעה מלאה והפסקת זליגת המידע הרפואי בתחום החירום".

    לצערנו, תגובת משרד הבריאות לא עונה על השאלות ואין בה מן המתרחש בשטח. מכשיר הלוברד אינו ניתן לכונני הצלה גוש דן וארגוני הצלה הכפופים למד"א, האפליקציה לא פועלת כנדרש ובנוסף, לא קיבלנו תשובה, על פי איזה קריטריון הוחלט על הנוהל הזה, שעולה, בנתיים, בחיי אדם.



    9 תגובות

    מיין תגובות
    1. 9

      המכשירים הקשרים או הכשרים

    2. 8

      בושה שמשחקים בחיי אדם, אני מתנדב כבר למעלה מעשר שנים בתור חובש רפואת חירום, בימים האחרונים לא יצאתי למקרה אחד אפילו כי לא קיבלתי שום קריאה, היום בבוקר הגיע השיא: הייתי בבית ובניין ממולי הייתה קריאת חירום על אדם מעולף, אך המקרה לא הגיע לידיעתי ולקח דקות ארוכות עד להגעת האמבולנס שכך נודע לי שיש ארוע…
      מי יתן את הדין על אנשים שיקפחו את חייהם בגלל מלחמות כוח ופוליטיקה זולה של בכירים משני הצדדים???
      בכאב עצום ב.נ.ג.

    3. 6

      עוד משהו לא הגיוני , שקרה לי אישית הרבה פעמים , אפרט על דוגמא אחת בלבד- וכמובן מאפיינת עוד אלפי כוננים מתנדבים … :
      התקבלה קריאת חירום על רחוב קריניצי בר"ג (ללא מספר ברחוב/קומה/דירה) … באותו רגע, הייתי ונעצרתי לבקש פרטים , כשאני על ביאליק-פינת ז'בוטינסקי בר"ג.
      התקשרתי למוקד הכוננים שלי של איחוד הצלה, על מנת שיבצע שיחת וועידה עם מוקד הכוננים של מד"א (למוקד כוננים מד"א, כמובן שיש פרטים מלאים-הם מזעיקים אמבולנס…) , שבאמתלה ש"אלו הנהלים החדשים" (ובכך הם מסייעים לרצח!!!!!!! בכך שמונעים מאיתנו פרטים מלאים, שנגיע מהר להציל חיים- כי אם איחוד הצלה מגיע לפניהם, זו פגיעה באגו של מנכ"ל מד"א – מר אלי בין הרוצח !) .. שלא תטעו … מד"א שבמשך תקופה ארוכה, מנע מאיתנו, מתנדבי איחוד הצלה מידע מציל חיים … ואחרי לחץ ציבורי גבוה , "נאלץ" סגן שר הבריאות – ליצמן הרשע ליצור מתווה לא מפלה בין איחוד הצלה למד"א (ליצמן הרשע , היה פרו מד"א בולט- ויש אפילו תיעוד מצולם שלו בכנס בבני ברק של מד"א שהוא הופיע בו, שהוא מוקלט מצולם כשמבטיח לאנשי מד"א , שידאג ש "איחוד הצלה לא יצליח בבני ברק"…) ובכך , במתווה הנוכחי- גם כונני מד"א , "אכלו אותה" זה חזר אליהם בבומרנג… בגלל המנכ"ל הרוצח שלהם!!!
      נחזור לעיניין … התקשרתי למוקד שלי, שאין לו מידע-וצריך לקשר אותי בשיחת וועידה עם מוקד מד"א … לאחר המתנה, המוקדנית במד"א , דורשת ממני פרטים מזהים (לפי הפרוטוקול, שגורם לעיכוב יקר ורב בזמן-שוב, על מנת שלא נספיק להגיע "חלילה" לפני מד"א…גם אם החולה ימות בינתיים!!!) שם פרטי/שם משפחה/ת"ז/ מספר טלפון – על מנת לשלוח קישור gps שיוכיח שאני קרוב למקרה בקריניצי … ואני צריך להמתין לקבלת הקישור, לאשר מיקום מההודעה, להמתין שהיא תראה שאישרתי (כל זה בהקלדה איטית/מייגעת-ומעצבנת!) ואחרי כל התהליך הארוך (יכולתי בזמן הזה להיות כבר בבית המטופל!) שאני לא יכול לעשות בזמן נסיעה בכלל-ונסיעת חירום מהירה-בפרט, ועמדתי בפינה כדי לבצע את ההליך הארוך…היא קובעת שאני לא מספיק קרוב … וכמובן סירבה לתת לי פרטים של מספר ברחוב/קומה/דירה!
      שתבינו , לו היו לי הפרטים , קריניצי זה רחוב ארוך, אם זה היה במספרים הגבוהים, הייתי מגיע דרך ז'בוטינסקי – ופונה ימינה לקריניצי… אם זה היה בערך באמצע הרחוב, הייתי ממשיך על ביאליק-ופונה שמאלה לרחוב הרוא"ה… ולו זה היה במספרים הנמוכים, הייתי ממשיך על ביאליק- ופונה שמאלה לתחילת רחוב קריניצי … כל דרך שהייתי נוסע, בנסיעת חירום (תמיד זהירה!") הייתי מגיע תוך 1-2 דקות !!! לאחר המתנה של עוד כמה דקות יקרות (להזכירכם , אחרי יותר מ 6 דקות שארכה השיחה עם מוקדנית מד"א) ו "ניחוש מוצלח" מאיפה יגיע הנט"ן , כשהגיע, נסעתי אחריו- ורק כך הגעתי איתם לכתובת…תודה לאל, במקרה הזה, האדון לא היה במצב מסכן חיים- אך בהחלט היו ויש כל יום !!!! מצבים דומים שכן מסכני חיים , ואף מתים אנשים- עד שאמבולנס מד"א מגיע… כשאנחנו, כונני איחוד הצלה המתנדבים , לעיתים במרחק של ביניין ממול/ מרחק 1-3 דקות נסיעה – ולא מקבלים את המקרים… אני אישית , לפעמים כשייחסית עסוק, ומקבל מקרה , בלי פרטים מלאים, מוותר על לצאת, רק לא לחטוף עצבים על מקרים כמו זה שתיארתי… ושעד שאגיע, כבר לא אהיה אפקטיבי , ככונן ראשון ומהר בבית המטופל…לכן, אזרחים יקרים, אני ממליץ לכם בחום, חלילה במקרה חירום רפואי , לחייג אלינו, ל 1221 , כי בניגוד למד"א ,אנחנו לא מונעים משיקולי אגו של מי יגיע ראשון, ובנוסף לזה שאנו לא גובים תשלום עבור הטיפול (רק מד"א גובה תשלום), אנחנו מייד בקבלת שיחת חירום, מעבירים למוקד מד"א את כל הפרטים המלאים (רחוב/מספר/קומה/דירה)… ובינתיים (ב80% מהמקרים ולא 100%- כי לפעמים אין כונן פנוי שלנו באיזור ,להזכירכם אנחנו מתנדבים, ונאלצים גם להתפרנס/בעלי משפחה וכו' – ומד"א נמצאים במשמרת…) אנחנו מגיעים מיידית, להציל חיים- עד להגעת מד"א…………. אם תמשיכו לחייג למד"א ולא אלינו , מד"א לא מעביר לנו פרטים מלאים… לסיכום, אאחל לכם הקוראים, לא להזדקק לנו כלל ולהיות בריאים, וכשלא, חייגו אלינו 1221 …

        1. למה המלחמות האלה מה בסך הכול רוצים לעזור לאנשים במצוקה הצוותים שלנו מוכשרים ובעלי ידע לא פחות ממדא