שקד על מערכת המשפט: "מי שהעז שאול שאלה – הוקע"

    איתי גדסי No Comments on שקד על מערכת המשפט: "מי שהעז שאול שאלה – הוקע"
    בית המשפט העליון צילום: Lior Mizrahi/FLASH90
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    שרת המשפטים איילת שקד השוותה היום (שלישי) בין הקונספציה במלחמת יום כיפור לבין הקונספציה ששלטה במערכת המשפט עד לשינוי שחוללה עם מינוי שופטים שמרנים.

    "כמדינה שחוותה על בשרה את השלכות הקונספציה, מצופה היה שהחברה הישראלית תפנים את חשיבות הפלורליזם הרעיוני. היינו מצפים, כי קונספציות תהיינה נחלת העבר במדינת ישראל. לצערי, נראה שטרם השתחררנו מהתופעה. היום ארצה לדבר על הקונספציה בעולם המשפט הישראלי".

    שקד סקרה את השינויים שהובילו לאקטיביזם השיפוטי של ברק וטענה: "מושגים כמו זכות עמידה וחוסר שפיטות נשטפו בסערת המהפכה. עילת הסבירות התפתחה והתעצמה, והפכה את בית המשפט העליון לממשל על. המהפכה השיפוטית הושלמה באין מפריע. במהלך השנים האחרונות כשרת המשפטים, הבחנתי בכך שהמיינסטרים בעולם המשפט בישראל איננו מאפשר לערוגות שונות לצמוח בתוכו. כל קריאה לשינוי מוקעת כהרס הדמוקרטיה. כל יציאה מהתלם, נחשדת בפשיזם. קולות בודדים שהעזו לשאול שאלות – הוקעו כמי שיש להם אג'נדה וכניסתם להיכל נחסמה. בעולם המשפט הישראלי אין מקום ל"דעה אחרת". הס מלדבר על "איפכא מסתברא". הס מלערער על הקונספציה".

    "המפתיעה מכל, היא העובדה שאלה שתפקידם לבקר מילאו פיהם מים. האקדמיה שתפקידה לאתגר ולשאול – יישרה קו. בתי הספר למשפטים קיבלו כמובן מאליו את החלפת המשפט המפואר שנבנה על ידי דור השופטים הראשון, והחלו ללמד את הפסיקה החדשה שזה מקרוב באה. המשפטנים, שבימים כתיקונם אינם משאירים אבן על אבן, הרכינו ראש והניחו לשיירה לעבור".

    לדברי שרת המשפטים שקד, "לפני כארבע שנים נבחרתי בשם אג'נדה של שבירת הקונספציה, ואחד מיעדיי בתחילת כהונתי היה להעלות את קרנה של האלטרנטיבה השמרנית בישראל. שבירת הקונספציה חייבת הייתה להתחיל במקום בו נולדה. בבית המשפט. במהלך הקדנציה הנוכחית בחרנו כשלוש מאות ושלושים שופטים ורשמים, מתוכם שישה לבית המשפט העליון. מערכת המשפט בישראל כיום מגוונת יותר, משקפת יותר ומאוזנת יותר. אני גאה לומר שיש היום מקום לדעה אחרת, והיא מתנוססת בגאון. שברנו את הקונספציה".



    0 תגובות