- רדיו קול חי - -

ולפעמים, החגיגה נגמרת: ארדן מחסל את תנאי המחבלים בכלא

השר גלעד ארדן הודיע היום (רביעי) כי החליט על צמצום תנאי המחבלים בבתי הכלא כך שיהיו במינימום המתחיב על פי הדין הבינלאומי, לאחר שאימץ את עיקרי המסקנות של הוועדה הציבורית לבחינת התנאים של המחבלים בבתי הכלא שהקים ביוני האחרון. השר ארדן יציג את מסקנות והמלצות הוועדה בדיון בקבינט המדיני-בטחוני שיתקיים בקרוב ולאחריו יחל יישום ההמלצות.

השר ארדן הסביר שמדינת ישראל לא הגדירה מעולם באופן סדור את ההבחנה בין אסירים בטחוניים לאסירים פליליים ואת תכלית הכליאה הנגזרת מכך: "כאשר מדובר באסירים ביטחוניים אחת מהמטרות המרכזיות של המאסר, השיקום, אינה מתקיימת, שכן מדובר באסירים חדורי אידאולוגיה טרוריסטית שכלל אינם מתחרטים על מעשיהם". השר ארדן הנחה את שירות בתי הסוהר להגדיר מחדש את מטרות הכליאה של מחבלים בבתי הכלא, כך שחוץ מאחזקתם לפי הדין והרחקתם מהציבור, היא תכלול גם יצירת הרתעה אל מול ארגוני הטרור אליהם המחבלים משתייכים".

עיקרי ההחלטות הן:

לא תהיה אוטונומיה בבתי הכלא: השר ארדן החליט להפסיק להחזיק את המחבלים באגפים לפי שיוך ארגוני. חמאס לא יישבו באגף נפרד ופת"ח באגף נפרד. האגפים יהיו מעורבבים, כך שהתנהלות האסירים לא תהיה כקולקטיב בפני שב"ס וההתייחסות לכל אסיר תהיה באופן פרטני ככל שניתן.

השר ארדן החליט, על ביטול מוסד 'דובר' האסירים במתכונתו הנוכחית. הקשר בין בתי הסוהר והמחבלים לא יתנהל יותר באמצעות הדובר האגפי. השר ארדן החליט על קביעת פונקציה של נציג אסירים מתחלף, אשר יעמוד בקשר עם שלטונות בתי הסוהר אך ורק בנושאים כלליים ובשום אופן לא כאלה שנוגעים באופן פרטני לאסירים וכן שנציג אסירים זה לא יהיה מחבל עם דם על הידיים.

השר ארדן החליט כי יתבצע קיצוץ משמעותי בכספים המופקדים על ידי בני המשפחות למחבלים בבתי הכלא ושבאמצעותם הם רוכשים מוצרים בקנטינה, על הפסקת ההפקדות מטעם הרשות הפלסטינית, על הפסקת ההפקדות הקבוצתיות ומעבר להפקדה פרטנית לכל אסיר ועל הפסקת רכש החוץ לחלוטין.

השר ארדן החליט כי יופסק הבישול באגפי הכליאה ובתאים שהחל בשנת 2004 ועל אספקת מזון בסיסי על ידי שב"ס בלבד.

לאור בזבוז המים החריג והקיצוני בקרב האסירים הבטחוניים החליט השר לבט"פ על הוצאת המקלחות אל מחוץ לאגפי האסירים, קביעת יעדים לצמצום צריכת המים והתקנות מערכות למניעת צריכה מופרזת. זמן השימוש של המחבלים במים יוגבל וכן גם הצריכה לכל אסיר.

על רקע מכלול הממצאים המפורטים בדו"ח, החליט השר לבט"פ להקים גוף מטה בשב"ס ובמשרד לבט"פ שיפקח וידווח על נוהל בתי הכלא הביטחוניים ויגיש המלצות בקשר למדיניות הנדרשת. המטה הייעודי לענייני האסירים הביטחוניים ירכז את כל הטיפול בהיבט המקצועי, לרבות פיקוח, הקפדה על נהלים, הכשרת הסגל, מדיניות אחודה ועוד.

השר לבט"פ ארדן הבהיר כי: "משימתו המרכזית של נציב שב"ס החדש שעתיד להתמנות תהיה יישום המלצות הוועדה".

השר ארדן אמר: "מדובר בדו"ח חשוב והיסטורי ואפעל מיידית ליישום ההמלצות. הוכנה כאן תכנית שלימה וסדורה והזדמנות היסטורית לשינוי כולל בתנאי מחבלים בבתי הכלא כך תיווצר הרתעה כלפיהם. יש לנו חובה בטחונית ומוסרית לשנות את המצב הנוכחי. ההחלטות שקיבלתי יתמכו במאבק של מדינת ישראל בטרור".

כזכור, ארדן הקים ביוני האחרון ועדה ציבורית לבחינת התנאים שבהם מוחזקים אסירים ביטחוניים בבתי הסוהר בישראל. הוועדה סקרה את תנאי האסירים הביטחוניים לאורך השנים ובחנה את התנאים שבהם הם מוחזקים כיום והמליצה על דרכי פעולה להחמרה בתנאי המשמורת שלהם למינימום המתחייב בדין, וזאת בהתאם למדיניותו של השר ארדן.

במסגרת עבודתה ערכה הוועדה סיורים בעשרה בתי סוהר ונפגשה עם גורמים רבים: בעלי תפקידים בשירות בתי הסוהר, נציגי שירות הביטחון הכללי; המשנה ליעוץ המשפטי לממשלה (דין בין-לאומי) ונציגי המשנה ליועמ"ש (פלילי); נציג המל"ל; צה"ל; מ"י, משרד הביטחון, מתאם פעילות הממשלה בנושא שו"ן, ונציג רשות המים.

הוועדה קיימה למעלה מ- 40 דיוני מליאה מעמיקים במכלול הנושאים שהועמדו לבחינתה, תוך התייחסות לממצאים העובדתיים שהעלתה בבירורה ושקילת חלופות שונות להמלצותיה. הוועדה ביקשה את התייחסותם של מספר גורמים להמלצות המסתמנות: המשנה ליועמ"ש הממשלה ופרקליטות המדינה, שירות הביטחון הכללי, שירות בתי הסוהר והמל"ל.

חברי הוועדה
גונדר (בדימוס) אבי וקנין – יו"ר משותף, שרת בשב"ס למעלה מ 35 שנה, היה מפקד בתי הסוהר שקמה, אשל ואיילון, מפקד מחוז דרומי וראש אגף המטה.
ניצב (בדימוס) שלמה קעטבי – יו"ר משותף, מפקד המכללה לקצינים במשטרה, מפקד מרחב שומרון, נתב"ג, מפקד מג"ב בדרום.
גונדר (בדימוס) איציק גבאי – חבר, היה מפקד בתי הסוהר חברון, שקמה ואיילון, כיהן כקצין מודיעין ראשי, מפקד מחוז צפוני.
תג"ד (בדימוס) עו"ד אהוד הלוי – חבר, שרת בש"כ במשך 17 שנים במסגרתם ביצע תפקידי שטח ומודיעין, יועמ"ש שב"ס לשעבר.
א' ל'- נציג שירות הביטחון הכללי.
ד"ר רותי קמיני, עו"ד – חברה, מחברת הספר "המרשם הפלילי", העוסק, בין היתר, בהיבטים תיאורטיים, נורמטיביים ומעשיים של ענישה. חברת וועדת רוטקופף (2014) ועדת בדיקה חיצונית בעניין אירוע הירי בכלא רימונים, וכותבת דו"ח הוועדה. מרכזת ועדת קנאי (2008) בעניין רפורמה לחוק המרשם הפלילי ותקנת השבים. בעלת משרד לעריכת דין – התמחות במשפט המנהלי.
גב' חנית לבקוביץ' – המשרד לביטחון הפנים – מרכזת הוועדה.