שירו של אבא: ויגש \\ יואב דיליאון

    יואב דיליאון No Comments on שירו של אבא: ויגש \\ יואב דיליאון

    בכל שבוע מפאר יואב דיליאון את שולחן השבת בדברי תורה אותם זכה לשמוע מאביו ר' בנימין זאב ז"ל. השבוע פרשת 'ויגש' ואתם מוזמנים להתענג על דברי התורה

    צילום: משה ביטון
    9:11
    29.03.24
    אתר קול חי No Comments on הצטרפו לאלפי הלומדים: בבא מציעא דפים ל'-ל"א

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    "כי איך אעלה אל אבי והנער איננו אתי.."
    אומר אבא מהפסוק הזה לומדים על חינוך הילדים והכוונה היא "כי איך אעלה אל אבי" איך יכול אדם לאחר שסיים את חייו בעולם הזה לעלות אל אבא שבשמיים "והנער איננו אתי", כלומר הנער – הדור הצעיר – לא הלך אתי בקבלת עול תורה ומצוות.

    "אני יוסף אחיכם אשר מכרתם אותי מצרימה.."
    שואל אבא האם זו דרך פיוס להזכיר לאחים בשעה גדולה זו של התוועדות, את העוול הגדול שעשו ליוסף במכירתו למצרים? ומסביר אבא שיוסף הצדיק משמיע כאן דברי ריצוי ופיוס באזני אחיו ואומר להם אל תחששו שבזב שירידתי למצרים גרמה לי לקלקול המידות אלא "אני יוסף אחיכם אשר מכרתם אותי מצרימה", אני אותו יוסף הנער לא השתניתי מאז ועד היום במידות שקיבלתי בבית אבא ולכן אל תעצבו ממעשה המכירה כי לא גרמתם לי בכך כל רע.

    "וישבת בארץ גשן… אתה ובניך ובני בניך…"
    חכמי ישראל שואלים כאן שאלה מדוע החליט יוסף להושיב את יעקב אבינו ובני ביתו בארץ גשן הרחוקה ממנו? למה לא הציע לאביו לשבת לידו סמוך לארמון כדי שיוכל להתראות איתו כל הזמן?
    ומסביר אבא בכך שמביא את הפסק ביורה דעה שכתוב "אם הבן גדול בתורה ואביו גם חייב בכבודו יש להרחיק זה מזה שלא יקל שום אחד בכבוד חבירו"

    ואמנם מפליא הדבר שיוסף התנהג עם אביו בהתאם להלכה זו שכן יעקב ויוסף היו מחויבים לחלוק כבוד זה לזה. יעקב נתחייב בכבודו של יוסף שהיה שליט על כל הארץ ומשנה למלך מצרים ויוסף חייב בכבוד יעקב משום מצות כבוד אב. לכן הרחיקו יעקב ויוסף את מקום ישיבתם זה מזה כדי שלא יפגעו האחד בכבוד השני.

    "ובני דן חשים "
    אצל אבא כדרכו הכל מרומז וגם כאן הוא אומר שהתורה כתבה חשים בלי האות ו' כי זה יוצר אותיות משיח כי האמא של המשיח באה משבט דן.



    0 תגובות